تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 تیر 1393 ساعت 11:00

اخراج ناجوانمردانه بازیگر «کوچک جنگلی»!

دهه بسته ۱۳۶۰ پر از ماجراهای ناشنیده و ناگفته است. این یکی از تازه‌ترین داستان‌هاست از قول بازیگر نقش میرزا در سریال کوچک جنگلی. مجموعه‌ای که سازنده‌ اولیه‌اش ناصر تقوایی اخراج شد و بهروز افخمی در ادامه جایگزین او شد.

تنگ نظران و فرصت طلبان همیشه در کمین بودند و من پریشان و درمانده در فرصتی به تهران آمدم و توضیح خواستم و پاسخ این بود که شما به عنوان هنرمندی فعال و بازیگر همواره موردنیاز سازمان هستید و هروقت به خدماتتان نیاز بود با شما قرارداد میبندیم بنابراین بهتر است این پست آزاد باشد تا شخص دیگری جای شما را بگیرد...شما بودید در ازای این برخورد غیرمسئولانه چه میکردید؟

آخرین نیوز: آنها که سریال "کوچک جنگلی" را دیده اند با شمایل علیرضا مجلل بازیگر نقش "میرزا کوچک خان" آشنا هستند. بازیگری که در دهه شصت در یکی دو کار دیگر مانند «سلطان و شبان» و "شاید وقتی دیگر" نیز به عنوان تهیه کننده و بازیگر حضور داشت اما به ناگاه از ایران کوچ کرد ویکی از سردترین نقاط کره زمین یعنی سوئد را به عنوان مکان بعدی زندگی خود برگزید. به گزارش سینماپلاس علیرضا مجلل نه به خاطر طلب رفاه بیشتر و رشد تمنیات مادی زندگی که بیشتر به واسطه پیدا کردن مجالی برای آرامش ایران را ترک کرد و آنچه در ماههای آخر حضورش در ایران بر سر وی رفت به شدت دردناک است. این بازیگر در تازه ترین گفتگویش که با مجتبی پورمحسن در "تجربه" انجام شده اصرار تلویزیون برای تبدیل وضعیت او از نیروی رسمی به نیروی قراردادی و سپس مازاد نیاز اعلام کردنش را دلیل اصلی این مهاجرت دانسته است. با ذکر این توضیح که در هنگام اخراج این بازیگر از سازمان، محمد هاشمی مدیر صداوسیما بوده گفته های مجلل را مرور می کنیم.

گفتند تبدیل وضعیت میشوی تا حقوقت بیشتر شود اما...

وی که به هنگام اخراج، با درجه شغلی تهیه کنندگی در تلویزیون مشغول فعالیت بوده، درباره ماجرای تبدیل وضعیت شدن اش می گوید:«من صادقانه در حال انجام خدمت بودم و مشغول بازی در "کوچک جنگلی" که صداوسیما مرا وادار به درخواست مرخصی بدون حقوق از شغل سازمانی ام یعنی "تهیه کنندگی" نمود آن هم با این تهمید که بتوانم برای دریافت دستمزد بیشتری از حقوق ماهانه ام در طول زمان فیلمبرداری طی قراردادی به صورت بازیگری خارج از سازمان ادامه فعالیت دهم! » به گزارش سینماپلاس مجلل که راضی به انجام این کار نبوده ابتدا مقاومت میکند اما در نهایت مجبور میشود به خواسته مافوق عمل کند. وی می گوید:«در ابتدا راضی به خاطر از دست دادن 17 سال سوابق کاری و درجه شغلی خودم نبودم اما به من شفاها تعهد داده شد که بعد از اتمام سریال سر کار خود بازگردانده میشوم ولی عدم اتمام فیلمبرداری سریال باعث شد من مجبور شدم مرخصیهای بدون حقوقم را دو نوبت دیگر تمدید کنم اما ناگهان همزمان با ساخت سریال "کوچک جنگلی" خبردار شدم مرا به همراه 11 تن دیگر از کارمندان اداری، به عنوان کارکنان مازاد بر نیاز در اختیار امور اداری گذاشته اند.»

بنابراین بهتر است این پست آزاد باشد تا شخص دیگری جای شما را بگیرد

مجلل در آن هنگام سرصحنه سریال در گیلان بوده و این مساله باعث میشود سریعا به تهران بیاید. وی ادامه می دهد:«تنگ نظران و فرصت طلبان همیشه در کمین بودند و من پریشان و درمانده در فرصتی به تهران آمدم و توضیح خواستم و پاسخ این بود که شما به عنوان هنرمندی فعال و بازیگر همواره موردنیاز سازمان هستید و هروقت به خدماتتان نیاز بود با شما قرارداد میبندیم بنابراین بهتر است این پست آزاد باشد تا شخص دیگری جای شما را بگیرد...شما بودید در ازای این برخورد غیرمسئولانه چه میکردید؟»
مجلل هم به مانند هر انسان مستقل دیگری سعی بر احقاق حق خود می کند. او ادامه می دهد:« این شد که اعلام کردم تا بازخریدم نکنند به محل کارم بازنخواهم گشت. کسانی که به اشتباه خویش پی برده و متوجه شده بودند که اقدامشان برای حذف من شتابزده بوده است تلاش در پس گرفتن حکم و جلب رضایت من کردند اما آب رفته به جوی بازنخواهد گشت و من به ازای سالی دو ماه با رقم ناچیزی هفده سال سوابق کاری ام را پشت سر گذاشته و پذیرای الطاف سازمان به عنوان هدیه ای بر همه تلاشها و خدماتم شد.»

فردا که به آن سوی پل رسیدم با من چه خواهند کرد؟

این بازیگر در توجیه عدم قبول تصمیم مجدد مسئولان آن موقع صداوسیما در لغو حکم قبلی می گوید:«با خود اندیشیدم وقتی امروز که حضورم موردنیاز است و با حداقل دستمزد و توقع مشغول به کارم مازاد بر نیازم فردا که به آن سوی پل رسیدم با تو چه خواهند کرد؟ قطعا خالی از گرفتاری و درگیری نخواهد بود.» به گزارش سینماپلاس مجلل در آن موقع فرزند بیماری هم داشته که در تشریح موقعیتش می افزاید:«تمام رقم ناچیز بازخرید خدمات سنواتی ام را صرف بیمه خانواده ام کردم و پسر شش ساله ام را که در آن زمان دچار بیماری ویژه ای بود و نه در هوای مرطوب شمال و نه در شرایط ناامن تهران دوام می آورد به همراه مادر و برادر کوچکترش به سوئد فرستادم و اندکی بعد از توقف سریال "کوچک جنگلی" خودم نیز به آنها پیوستم. و این چنین شد که سعادت خدمت به جامعه هنری کشورم را از دست دادم.»

علیرضا مجلل در کنار بهروز افخمی در پشت صحنه "کوچک جنگلی"

گمان نمیکنم هرگز کسی از مهاجرت رضایت کامل داشته باشد
علیرضا مجلل که در سوئد هم دور از سینما و تئاتر نبوده در خصوص زندگیش در آن سوی آبها می گوید:«گمان نمیکنم هرگز کسی از مهاجرت رضایت کامل داشته باشد. آن هم کسی که سروکارش با ادبیات، سنت و تاریخ سرزمین اش باشد من شاکرم و ناراضی نیستم زیرا در این سالها موفق شدم در بسیاری از کارهای تئاتری و فیلم و سریال به زبان سوئدی حضور داشته باشم و آن هم حضوری تعیین کننده و روشن و نه حاشیه ای اما هرگز آن حس قریب و لذتی را که آدم برای مملکت خودش کار می کند نداشه ام. تاکنون هرچه بازی کرده ام اغلب در نقشهای اصلی بوده اما راضی نیستم زیرا همین که نتوانی به زبان مادری حرف بزنی، آرام پیدا نمیکنی.»

مجموعه حقوقم از دو سریال "کوچک جنگلی" و "سلطان و شبان" به یک میلیون هم نرسید!

این بازیگر با اشاره به دستمزدش در دو سریال "کوچک جنگلی" و "میرزا کوچک خان" ادامه می دهد:«مجموعه حقوق و دستمزد دریافتی ام در طول انجام دو سریال اخیر هرگز به عددی هفت رقمی که با یک آغاز میشود{یک میلیون} نرسید اما امروز حاصل آن عشق بی شائبه را با ابراز محبت نسل جوانی که در زمان تولید هنوز به دنیا نیامده بود دریافت میکنم.» به گزارش سینماپلاس وی با اشاره ای به مقوله حق مولف در کشوری چون سوئد می افزاید:«من به عنوان بیگانه ای در این کشور هنوز سالانه سهمی هرچند ناچیز از درآمد فروش یا نمایش کاری کوچک را که بیش از 20 سال پیش انجام داده ام دریافت می کنم اما در ایران هر دو سریال موردبحث در طی سالیان دراز مورد بهره برداری قرار گرفته و به چند زبان دوبله میشود اما حقی برای دست اندرکاران قائل نمیشوند.»

 

10638 نمایش

نظر دادن