تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1393 ساعت 20:45

محصولی سیراب، در جایی که مردم تشنه اند! +عکس

انبار غله لرستان سالهاست با خشکسالی و نبود آب دست و پنجه نرم می کند به طوریکه بیشتر روستاها از نبود آب آشامیدنی رنج می برند اما دراین میان کاشت بی رویه ذرت و سرکشیدن ته مانده سفره های آب زیرزمینی دشت وسیع کوهدشت، می رود که این دشت را در سال های پیش رو به پهنه ای بی آب و علف تبدیل کند.

به گزارش مهر، تا چشم کار می کند مزارع سبز ذرت است که برپهنه ی کم آب دشت کوهدشت قد راست کرده اند و چاه عمیق هایی که با فاصله های بسیارکم از هم، ته مانده های آب این دشت را بیرون می کشند تا بالای سر دانه های پوشیده ی ذرت فواره کنند.

چاه عمیق هایی که باید روزانه 12 ساعت آب دشت سوخته ی انبار غله لرستان را بالا بیاورند تا آینده ای بی آب و خشک را برای آن رقم بزنند.

وسعت مزارع ذرت و چرخش دور و نزدیک فواره ها تا به حدی است که هربیننده ای را به تاسف وامی دارد. چاه عمیق هایی که انگار شانه به هم سپرده اند تا ته مانده فرورفته سفره های زیرزمینی کوهدشت را هرچه زودتر بالا بکشند تا عمری را به تعطیلی بنشینند.

این درحالی است که قریب به 10سال است نبود بارندگی ها و هجوم سال به سال دیو خشکسالی ها مردم و مسئولان را نگران کرده است و صدای دهل نگرانی از آینده ای بی آب، گوش کارشناسان امر را آزار می دهد که مبادا انبار غله لرستان روزی به کویر لوت دیگری تبدیل شود.

این درحالی است که که کشت ذرت از ضروریات کشاورزی و از نیازمندی های استان و کشور است و دشت وسیع کوهدشت می توانست سهم بزرگی از تامین این نیاز را به دوش بگیرد اما دشتی که سال هاست در حلقه زنجیر دو رودخانه پرآب سیمره و کشکان سال های بی آبی را داد می کشد و بیشتر روستاهایش آب آشامیدنی روزانه خود را از تانکرهای سیار تامین می کنند و می رود تا به یکی از دشت های داغ و بی عبورکشور تبدیل شود چگونه می تواند منبع کشت محصولی باشد که یکی از محصولات آب دوست است.

سیمره و کشکان دو رودخانه ای هستند که می توانستند از شرق و غرب دشت کوهدشت طلوع کرده و تاریکی بی آبی آن را به صبح زلال باغ ها و جالیزها تبدیل کنند.

اما تا آمدن موج های سدمعشوره و جاری شدن خون زندگی در رگ های پژمرده ی کوهدشت باید در حفظ ته مانده های آب های زیرزمینی آن کوشید و اجازه نداد تا کشتزارهای ذرت که درحال حاضر باعث بی آبی ساکنان این دشت و کمبود آب آشامیدنی هم شده اند، سفره های خیس اش را به گِل بنشانند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کوهدشت در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: سال گذشته هزار و 600 هکتار ذرت در کوهدشت کشت شده و امسال این رقم به یک هزار و 50 هکتار رسیده است.

مرتضی ملکی ادامه می دهد: به دنبال آن هستیم تا به تدریج و سال به سال این رقم را پایین بیاوریم.

ملکی یادآور می شود: برنامه داریم تا بذر گندم و کود در اختیار کشاورزان قرار دهیم تا تشویق شوند الگوی کشت خود را تغییر دهند.

وی می گوید: سال های گذشته بیشتر کشاورزان زمین ها را اجاره کرده و بیشتر آنها هم به کشت ذرت پرداخته بودند وگرنه می توانستیم کشت ذرت را در کوهدشت به زیر 500 هکتار کاهش دهیم اما امسال با برنامه هایی که درپیش است سعی خواهیم کرد کشاورزان را تشویق کنیم به کاشت گندم بپردازند.

به هرروی کوهدشت با یک وضعیت بحرانی از نظر آب شرب و سفره های آب زیرزمینی مواجه است و انتظار می رود با جلوگیری از کاشت بی رویه محصولات آبدوست باقی مانده های آب انبار غله لرستان را حفظ کنند.

2670 نمایش

نظر دادن