تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 تیر 1393 ساعت 16:40

مسابقات «تخته نرد» و «پاسور»، در قالب جام رمضان!

عمدتاً محل کسب و مغازه میزبان اینگونه مسابقات است.

به گزارش خبرنگار آخرین نیوز، شنیده شده که همزمان با ماه مبارک رمضان مسابقات «تخته نرد» و «پاسور» با نام جام رمضان بین جوانان استانهای شمالی کشور رواج پیدا کرده است!

چند نفر از جوانان یک محله، در مقابل چند نفر از محله دیگر با هم رقابت می کنند و این اتفاق متاسفانه به تفریح تازه برخی جوانان تبدیل شده تا لحظات قبل از افطار یا بعد از افطار خود را اینگونه سپری کنند.

جالب تر این است که این مسابقات به صورت رفت و برگشتی نیز انجام می شود! و عمدتاً محل کسب و مغازه میزبان اینگونه مسابقات است.

اتفاقی که قطعاً حاصل بی توجهی هم مسئولان و هم خانواده ها به آموزه های فرهنگی و دینی است.

البته عامل مهمتر این اتفاق، قطعاً نبود تفریحات سالم برای جوانان در کشور است.

 

حکم شرعی بازی تخته نرد و پاسور

آیت الله سیستانی: بازى با شطرنج و تخته نرد گرچه بدون برد و باخت هم باشد حرام است و همچنين بازى با آلاتى كه در عرف محل از آلات قمار شمرده شود چنانچه بدون برد و باخت باشد بنابر احتياط واجب جايز نيست.

بازی با آلات قمار مثل شطرنج و پاسور مطلقا" حرام است ؛ یعنی ، چه با برد و باخت و چه بدون آن و حكم با عملكرد افراد یاگروه ها عوض نمی شود، ( استفتا از دفتر آیت الله سید یوسف مدنی تبریزی ).

بازی با آلات قمار مطلقا" ( یعنی چه برد یا باخت در كار باشد یا نباشد ) حرام است ولی شطرنج و پاسور اگر در عرف متدین جامعه از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی هم در كار نباشد اشكال ندارد، ( جامع المسایل آیت الله فاضل ، ج 1، س 951 و 952 ).

بازی با چیزی كه عرفا از آلات قمار محسوب می شود، مطلقا حرام است هر چند برای سرگرمی و بدون شرطبندی باشد .( اجوبه الاستفتاات ، ج 2، ص 16، تهران : انتشارات بین المللی الهدی ، چ اول ، 1380 )

آیت الله صافی گلپایگانی : بازی با شطرنج مطلقا حرام است. مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید صفحه 190

 

2458 نمایش

نظر دادن