تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 فروردين 1393 ساعت 15:45

امشب منتظر اعلام نرخ جدید بنزین باشید/ گمانه زنی لیتری 1200 تومان بیشترین شانس را دارد

ایسنا نوشت:

درحالی که دولت اعلام کرده است نرخ نهایی بنزین تا پایان تعیین تکلیف ثبت‌نام یارانه‌ها اعلام می‌شود، به نظر می‌رسد زمان وعده داده شده همان یکشنبه شب برای تثبیت قیمت نهایی بنزین و گازوئیل خواهد بود.

درحالی که آخرین روز از فروردین 93 ساعات پایانی خود را سپری می‌کند با رسیدن به ساعت 24 امشب تکلیف قیمت بنزین مشخص خواهد شد، چراکه یا دولت به رسم قدیم در این ساعت سهمیه بنزین خودروها را با ساز و کار سابق به کارت‌های سوخت واریز می‌کند و یا قیمت‌های جدید بنزین اعلام می شود تا رانندگان تکلیف هزینه سوخت خودروهای خود را بدانند.

با آغاز دومین ماه از سال، با برنامه ریزی‌های دولت و زمان اعلام شده، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز اجرایی می‌شود و جالب است که این دومین بار است که قیمت بنزین دراجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دست‌خوش تغییر می‌شود.

حرکت افزایش قیمت بنزین 100 تومانی به 400 تومان و احتمال افزایش حداقل 400 تومان دیگر به نرخ هر لیتر بنزین گویای این است که در هر مرحله از افزایش قیمت بنزین رقم 400 تومان نقش بسزایی ایفا می‌کند.

در حالی که گفته می‌شد این هفته و با پایان یافتن فروردین‌ماه دولت قیمت نهایی بنزین و گازوئیل را اعلام می‌کند، هنوز خبر قطعی از تصویب قیمت این حامل‌ها شنیده نشده است چرا که در این مدت هیچ یک از مسئولان نفتی چه در بخش تولید و چه در بخش عرضه سوخت به جایگاه‌ها صحبتی حول قیمت احتمالی نرخ نهایی بنزین نداشته‌اند.

طی دو هفته اخیر، مسئولان دولتی از افزایش حدود 24 درصدی نرخ حامل‌های انرژی خبر داده‌اند و با احتساب این افزایش قیمت‌ها احتمال می‌رود قیمت بنزین نیمه‌یارانه‌ای و سهمیه‌ای حداقل 800 تومان و قیمت بنزین آزاد حدود 1200تومان خواهد شد.

در زمان اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها ،‌علاوه بر رییس جمهور، مسئولان دولتی همگی بر ملایم بودن افزایش قیمت حامل‌ها تاکید دارند و معتقدند شیب افزایش قیمت‌ها ملایم‌خواهد بود.

به گفته برخی صاحب‌نظران ، قیمت سوخت در کشوری همچون ایران به عنوان شاخص قیمتی عمل می‌کند به گونه‌ای که با کمترین تغییر قیمتی دیگر بخش‌های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

در این میان احتمال افزایش کرایه وسایل نقلیه ، افزای قیمت ماشین و ...در کشور شنیده می‌شود و گمانه‌زنی ها برای میزان افزایش قیمت بنزین و عواقب آن افزایش یافته است.

بر این اساس علاوه بر نگرانی مردم و مصرف کنندگان از افزایش قیمت بنزین نگرانی از تک نرخی و یا دونرخی بودن این حامل‌ها به میان آمده است، اما به گفته معاون اول رییس جمهور نرخ بنزین در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها همان دونرخی خواهد بود.

2541 نمایش

نظر دادن