تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 فروردين 1393 ساعت 15:05

آملی‌لاریجانی: مشروعيت حکومت به رأی مردم نيست

رييس قوه قضاييه مي گويد : « نبايد منازل را براي ماهواره‌ها باز کنيم. آيا مي‌شود جوان‌ها تمام شب ماهواره نگاه کنند و بعد از آن نماز شب بخوانند؟»

http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20140420122135770.jpgبه گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا ، آيت‌الله صادق آملي‌لاريجاني طي سخناني در نوزدهمين همايش سراسري فرماندهان نيروي انتظامي با اشاره به اهميت امنيت، گفت: همه ما و مردم اهميت اين مساله را احساس مي‌کنيم. تاثير امنيت در پيشرفت کشور بسيار روشن است. اگر دقت کنيم امنيت در تمام ابعاد زندگي بشري ما و حتي موازين روحي ما تاثير دارد.(متن کامل اين سخنان را اينجا بخوانيد )

آريا بخش هاي مهمي از اين سخنان را منتشر مي کند :

* در يک جامعه امن مي‌شود تصور داشت که فرزندان رشد روحي و فرهنگي پيدا کنند. در يک فضاي امن مي‌توان تصور کرد که بازار و اشتغال رونق پيدا کند و در پناه امنيت معقول است که مي‌توان آموزش عالي، تحقيقات و ابداعات داشت.

*فقط امنيت واقعي نيست که موثر است بلکه احساس امنيت هم مساله مهمي است. اينکه بدانيم نيروي انتظامي امنيت کشور را رصد مي‌کند معقوله مهمي در کنار امنيت واقعي است.

* تمام نيروهاي مسلح در امنيت کشور دخيل هستند. قوه قضاييه و وزارت اطلاعات هم در اين مساله دخيل هستند، اما نيروي انتظامي وظايف خاصي دارد.

* لايحه پيشگيري از وقوع جرم در حال حاضر در مجمع تشخيص مصلحت نظام است و اميدواريم در آنجا سرنوشت خوبي پيدا کند.

*امروز بحمدالله سطح بالايي از تعامل را بين نيروي انتظامي و قوه قضاييه شاهديم و اثر آن را هم در سطح جامعه مي‌بينيم. هرگاه تعامل بين نيروي انتظامي و قوه قضاييه زياد باشد امنيت را هم مي‌بينيم و هرگاه مقداري کوتاه بياييم مشکلات برمي‌گردند؛ بنابراين توصيه من به فرماندهان محترم ناجا اين است که اين امر ادامه داشته باشد.

* به نظر مي‌رسد ما اگر بخواهيم امنيت پايدار و اصلاحات داشته باشيم بايد نوع نگاه‌مان را عوض کنيم. نوع نگاه ما بايد توحيدي و آسماني باشد. چقدر به قرآن به عنوان يک امر حقيقي عمل مي‌کنيم؟ نگاه قرآني اين است که تمام هستي به حق‌تعالي ختم شود.

*آيا واقعا مي‌شود حق و عدالت را به صرف برخورد با قضات توسعه داد؟ آيا اگر نگاه‌مان قرآني باشد مي‌توانيم باور کنيم آنچه غربي‌ها مي‌گويند بهتر از آن است که کتاب آسماني ما گفته است؟ رافت و رحمت الهي موجب شده خداوند بر رسول خود آياتي نازل کند که انسان را از ظلمت خارج کند.

*دنياي غرب انگار تافته جدا بافته‌اي است که به همه دنيا دستور مي‌دهد. چه لزومي دارد که ما در اين دستگاه کار کنيم؟ حيات قرآني حيات طيبه است. قرآن مي‌گويد هر کس عملش صالح باشد و مومن باشد او را به حيات طيبه زنده نگه مي‌داريم، اما نگاه مدرنيته نگاه عقل ابزاري است که فقط مي‌گويد مصرف بيشتر شود و کاري ندارد که سرمايه و توليد بيشتر به کجا برود.

* در مقدمه اعلاميه جهاني حقوق بشر از کرامت انساني صحبت شده است. شما مي‌دانيد کرامت انساني چيست؟ قرآن است که انسان و کرامت انساني را مي‌شناسد و مي‌گويد انسان خليفه‌الله است. عده‌اي که در سال 1948 نشسته‌اند چنين اعلاميه‌اي را نوشته‌اند چه کساني بودند، بر چه اساسي حق را تبيين کردند؟

* در اين اعلاميه گفته‌اند ازدواج يک حق فردي است و آن را اينگونه تفسير مي‌کنند که زن با زن و مرد با مرد مي‌تواند ازدواج کند. ما به هيچ وجه اين مساله را نمي‌پذيريم. عقل اقتضا مي‌کند اين حرف‌ها را نپذيريم. ما براي نجات کشور و فرزندانمان بايد به نگاه قرآني برگرديم.

* در بحث حکومت‌ها عده‌اي مي‌گويند مشروعيت به راي مردم است. البته که ما معتقديم راي مردم در به فعليت رساندن حکومت اصيل است اما مشروعيت حکومت چه به معناي شرعي و چه به معناي دقيق فلسفه سياسي به راي مردم نيست. اينکه يک حکومتي، حکومتي است که عواملش الزام‌آور باشد به يد خداوند است منتهي در مقام به فعليت رساندن حکومت، مردم هستند که تاثيرگذارند.

*نبايد منازل را براي ماهواره‌ها باز کنيم. آيا مي‌شود جوان‌ها تمام شب ماهواره نگاه کنند و بعد از آن نماز شب بخوانند؟ ما بايد دربست در اختيار خدا باشيم و نگاه توحيدي را ياري رسانيم.

1171 نمایش

نظر دادن