تاریخ انتشار: یکشنبه, 31 فروردين 1393 ساعت 10:06

طرح جديد آمريکا براي حذف بشار اسد

آمريکا مي گويد: تکليف انتخابات رياست جمهوري سوريه در حمص مشخص خواهد شد.
به گزارش آريا، وزير امور خارجه آمريکا به فرستاده سازمان ملل متحد به دمشق گفته است حمص تکليف انتخابات رياست جمهوري آينده سوريه را مشخص مي کند.
به گزارش پايگاه اينترنتي خبري سوريه الان، جان کري  روز گذشته با اخضر ابراهيمي ديدار کرد.کري و ابراهيمي درباره تنها موضوعي که صحبت کردند حمص و اوضاع آن بود و آنها بر اساس اطلاعات نظامي که مخالفان و کشورهاي هم پيمان واشنگتن تهيه کرده‌اند بحث و تبادل نظر کردند.
در اين گزارشها گفته شده است که حمص به زودي خواه با ورود نظامي يا مذاکره سياسي يا هر دو ، به دست ارتش سوريه خواهد افتاد.
جان کري در اين ديدار اين مطلب را پنهان نکرد که سرنوشت حمص که پايتخت انقلاب ناميده مي شود و تنها شهري است که شوراي امنيت سازمان ملل متحد براي حمايت از پايداري افراد مسلح در آن قطعنامه صادر کرده ، آغاز يک مرحله جديد با عنوان حمص ، نمونه حلب است و همچنين تعيين تکليف اوضاع در حمص به معناي تعيين تکليف رياست جمهوري بشار  اسد است.
اخضر ابراهيمي که از جان کري خواسته بود به بهانه کمکهاي بشردوستانه و براي کاستن از فشارهاي نظامي به گروههاي مسلح در حمص کاري انجام دهد گفته است تا زماني که روسيه و آمريکا درباره احياي فرآيند سياسي به يک مفهوم مشترک نرسند بعيد است که بتوان کاري کرد.
ابراهيمي تصريح کرده است اگر اوضاع به همين منوال ادامه يابد انقلابي که وي از صميم دل آن را دوست دارد سقوط خواهد کرد و جهانيان نتايج انتخابات رياست جمهوري را که به نظر مي رسد به نفع بشار اسد خواهد بود به رسميت خواهند شناخت.
ابراهيمي از کري خواسته است دولت آمريکا براي تعامل با نتايج انتخابات رياست جمهوري سوريه شرط و شروطي را بگذارد و درباره نتايج آن ابراز ترديد کند تا به نتايج انتخابات به راحتي تسليم نشود.
کري و ابراهيمي درباره اقدام فوري تحت عناوين بشردوستانه با هدف فشار به سوريه براي متوقف کردن عمليات در حمص تفاهم کردند اما مي دانند که دشوار است بتوانند روي نتايج آن حساب کنند.

سوريه در تدارک برگزاري انتخابات
از دوشنبه اين هفته کار ثبت نام از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري سوريه آغاز مي‌شود . در همين راستا وزير اطلاع رساني سوريه بر عملکرد بي طرفانه رسانه هاي گروهي درباره نامزدهاي انتخاباتي در اين کشور تاکيد کرده است.
"عمران الزعبي" وزير اطلاع رساني سوريه با اشاره به برگزاري انتخابات رياست جمهوري اين کشور به صورت شفاف، سالم و عادلانه ، بي طرفي رسانه هاي گروهي درباره همه نامزدهاي انتخابات را خواستار شد .
الزعبي افزود: قانون اساسي سوريه به هيچ شخصي اجازه نمي دهد انتخابات رياست جمهوري را متوقف ساخته يا آن را به تعويق بياندازد .
مجلس سوريه قرار است 21 آوريل با تشکيل جلسه اي ، باز شدن باب نامزدي براي انتخابات رياست جمهوري سوريه را اعلام و در همان جلسه نيز زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آتي را تعيين خواهد کرد .

محبوبيت بشار اسد رو به رشد است
روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نوشته است: مقبوليت مردمي بشار اسد رئيس‌جمهوري سوريه رو به رشد است و وي در هرگونه انتخابات رياست‌جمهوري مردمي آزاد و سالمي پيروز خواهد شد.
روزنامه ديلي تلگراف در مقاله‌اي به‌قلم "پيتر اوبرن" سردبير بخش سياسي اين روزنامه به افزايش مقبوليت مردمي بشار اسد رئيس جمهوري سوريه اشاره کرد.
به‌ گفته اوبرن ، وقتي درباره انتخابات با برخي از شهروندان بحث و گفت‌وگو کرد، با اين مسئله روبه‌رو شد که نه‌تنها افرادي در خارج از حزب بعث حاکم بلکه برخي مخالفان سياسي نيز از بشار اسد حمايت خواهند کرد.
محقق ارشد موسسه تحقيقاتي هادسون هم تاکيد کرده است: اگر انتخابات مورد تاييد جامعه بين المللي در سوريه برگزار شود بشار اسد دوباره راي مي آورد.
ريچارد وايتس درباره پيروزيهاي ارتش سوريه در جنگ عليه ستيزه جويان گفته است: شواهد نشان مي دهد دولت اسد شرايط در جنگ سوريه را به کل به نفع خود تغيير داده است و بيشتر مناطق تحت کنترل مخالفان مسلح را آزاد کرده است. وي تاکيد کرد که اگر دولت بشار اسد همين الان انتخاباتي برگزار کند که آزاد و عادلانه باشد و ناظران بين المللي نيز بر آن نظارت کنند، بشار اسد دوباره انتخاب خواهد شد و اين موقعيت او را بيش از پيش تقويت خواهد کرد و مخالفان را بيش از پيش منزوي خواهد کرد.
" خليل مشهديه»، نويسنده و تحليلگر سوري با اشاره به اينکه مهمترين هدف بحران سوريه در طول 3 سال گذشته، جلوگيري از برگزاري انتخابات رياست جمهوري در اين کشور بود، تاکيد کرده است: که محور ضدسوريه تمام تلاش خود را براي عدم برگزاري اين انتخابات بکار مي‌برد اما اين توطئه ها نتوانسته است خللي در اراده مردم و مقامات سوريه در برگزاري اين انتخابات ايجاد کند .
به نظر مي رسد کشورهاي غربي بويژه آمريکا طي روزهاي آينده تلاش هاي زيادي را خواهند کرد تا بر سر انتخابات رياست جمهوري سوريه مانع تراشي کنند و يا مسير اين انتخابات را به سوي اهداف خود منحرف سازند.

اهميت استراتژيکي حمص
حمص يکي از مشهورترين شهرهاي سوريه است که در غرب اين کشور جاي دارد. فاصله آن در دمشق 150 کيلومتر است. ارتفاع آن از سطح دريا 494 متر بود و در ميان يک دشت بسيار وسيع و حاصلخيز قرار گرفته است.
حمص، سومين شهر بزرگ سوريه يکي از نبردگاه هاي اصلي ميان دو طرف درگير بوده است. در سال 2011 بيشتر حمص تحت کنترل نيروهاي مخالف درآمد و اين شهر "پايتخت انقلاب" لقب گرفت. با اين حال، در دو سال گذشته نيروهاي دولتي بيشتر محل هاي استقرار مخالفان را بازپس گرفته اند. شورشيان اکنون در شهر قديم حمص هستند. اکنون در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري سوريه، ارتش سوريه تنها چند روز تا آزادسازي شهر حمص فاصله دارد.
محاصره «حمص قديم» پس از آن شدت يافت که تونل‌هاي ساخته‌شده براي ورود پنهاني مواد غذايي و مهمات، بر اثر بمب‌گذاري و بمباران ارتش سوريه تخريب شد. آخرين تلاش‌ها براي شکستن محاصره چند روز پيش توسط گروهي 25نفره از تروريستها رخ داد، اما تمام اين 25نفر به دست سربازان ارتش سوريه کشته شدند. هفته گذشته نيز حملات هوايي دنباله‌داري از سوي نيروهاي بشار اسد شهر قديمي حمص را هدف قرار داد.
حمص نزد مخالفان بشار اسد، به خاطر مقاومت بسيار بيشتر مخالفان مسلح آن نسبت به ديگر مناطق در برابر ارتش سوريه، به «شهر انقلاب» معروف شده است. اکنون که اين شهر در آستانه سقوط قرار دارد، مي توان نتايج انتخابات رياست جمهوري سوريه را نيز پيش بيني کرد. به همين دليل است که احتمال دارد طي روزهاي آينده شاهد تحرکات آمريکا براي حفظ حمص و مداخله در انتخابات خواهيم بود.
1091 نمایش

نظر دادن