تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 فروردين 1393 ساعت 23:25

فتيله جنگ داخلی در اوکراين روشن شد

شش نفربر زرهي به دست معترضان طرفدار روسيه در اوکراين افتاده است.    
http://www.aryanews.com/Uploads/NewsPics/20140416183636792.jpgبه گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، اوکراين تاييد کرد شش نفربر زرهي روز چهارشنبه به دست معترضان طرفدار روسيه افتاده است.
 
شبکه تلويزيوني روسيا اليوم به نقل از خبرگزاري ريانووستي نيز اعلام کرد : شش خودروي زرهي وابسته به ارتش اوکراين را که مقامات کييف به شهر کراماتورزک اعزام کرده است حمايت خود را از تظاهرکنندگان معترض در اين شهر اعلام کرده اند.
 
اين شبکه تلويزيوني از کشته شدن چهار تا يازده نفر بر اثر حملات جنگنده هاي هوايي اوکراين بر فرودگاه شهر کراماتورزک در استان دونتسک شرق اوکراين خبر داد.
 
نيروهاي نظامي با حمايت خودروهاي زرهي به شهر سلاويانسک حمله کرده و مخالفان را در اين شهر به محاصره درآورده اند.
 
در همين حال « ميخائيل کووال » وزير دفاع منتخب پارلمان اوکراين امروز طي سخناني در پارلمان اين کشور گفت برقراري نظم و امنيت در مناطق شرق اوکراين نيازي به اعلام وضع فوق العاده در اين مناطق ندارد.
 
«سرگئي کونتسين» عضو پارلمان اوکراين امروز گفت وزير دفاع اين کشور در سخنان خود در پارلمان ضمن مخالفت با برقراري وضع فوق العاده در شرق اوکراين خاطر نشان کرد مسئولان اوکرايني اجازه استفاده از اسلحه را عليه هر کس که به انبارها و پايگاه هاي نظامي ارتش اوکراين حمله کنند ، داده اند بنابراين ديگر نيازي به اعلام وضع فوق العاده نخواهد بود.
 
از سوي ديگر سازمان ضد جاسوسي اوکراين چهارشنبه گفت: همان عناصر روسي که در کريمه سبب آشوب ها شده بودند اکنون در شرق اوکراين حضور دارند و آشوب ايجاد مي کنند.
 
سرويس هاي امنيتي اوکراين همچنين اعلام کردند گروه هاي مسلح هوادار روسيه که در شرق اوکراين فعاليت مي کنند، دستور تيراندازي براي کشتن نظاميان اوکرايني را دارند.
 
به گزارش خبرگزاري فرانسه از کي يف، بخش مطبوعاتي سرويس هاي امنيتي اوکراين در بيانيه اي اعلام کرد: گفت وگوهاي شنود شده ميان خرابکاران روس حکايت از آن دارد که اقدامات خرابکارانه شرق اوکراين توسط افسران اطلاعات نظامي روسيه هدايت مي شود.
 
وي افزود: اين افسران نيز دستور شليک براي کشتن نظاميان اوکرايني را صادر کرده اند.
 
شبکه تلويزيوني الميادين هم اعلام کرد طرفداران روسيه قصد دارند براي استقلال از اوکراين در يازدهم مه آينده کميته همه پرسي تشکيل دهند.
 
در واکنش به تحولات اوکراين، ناتو چهارشنبه از تقويت تدابير دفاع هوايي، دريايي و زميني کشورهاي عضو خود در شرق اروپا مانند کشورهاي حوزه بالتيک و لهستان  خبرداد.
 
آندرس فوگ راسموسن دبير کل پيمان آتلانتيک شمالي پس از نشست سفراي عضو اين سازمان در بروکسل گفت :« ما به زودي هواپيماهاي بيشتري در آسمان ، کشتي هاي بيشتري در دريا خواهيم داشت و آمادگي هاي نيروهاي زميني تقويت خواهد شد.»
 
اين تحولات در حالي صورت مي گيرد که اوکراين، روسيه، آمريکا و اتحاديه اروپا قرار است فردا ( پنجشنبه ) براي حل بحران اوکراين در ژنو گرد هم آيند. اما در آستانه برگزاري نشست چهار جانبه روسيه ، آمريکا ، اتحاديه اروپا و دولت موقت اوکراين ، مقام هاي عالي رتبه روسي از خطر بروز بي ثباتي هاي بيشتر در اوکراين سخن مي گويند. ولاديمير پوتين ، رئيس جمهوري روسيه ، در گفتگوي تلفني با آنگلا مرکل توجه صدراعظم آلمان را به خطر جدي بروز جنگ داخلي در اوکراين جلب کرد . دميتري مدودف ، نخست وزير روسيه نيز در گفتگو با نخست وزيران قزاقستان و بلاروس از احتمال بروز برخوردهاي مسلحانه بين نيروهاي مختلف در اوکراين سخن گفت . همزمان آندره کلين، سفير روسيه در سازمان امنيت و همکاري اروپا ، گفت دولتمردان روسيه قوياً بر اين باورند که ممکن است اوکراين دچار جنگ داخلي شود .

موضع هماهنگ دولتمردان روسي درباره تحولات اوکراين و درگيري هاي مسلحانه در شرق اوکراين، نشان مي دهد فتيله جنگ داخلي در اوکراين پيش از آغاز نشست ژنو شروع شده است و احتمال وقوع يک جنگ فاجعه بار در صورت عدم توافق در اين نشست وجود دارد.

پيش از نشست ژنو نيز تنش ميان آمريکا و روسيه طي روزهاي اخير تشديد شده است و دو طرف بازي موش و گربه خود را درباره اوکراين شروع کرده اند.

1379 نمایش

نظر دادن