تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 فروردين 1393 ساعت 15:55

اوباما، معادله قدرت در عربستان را تغيير داد

بندر بن سلطان رسماً از رياست سازمان اطلاعات عربستان کنار گذاشته شد.
به گزارش آخرین نیوز به نقل از آريا، بندر بن سلطان " با فرمان  پادشاه عربستان سعودي بطور رسمي از رياست سازمان اطلاعات اين کشور کنار گذاشته شده و سرتيپ ستاد يوسف بن علي الادريسي " جانشين او شده است.
پيش از اين پادشاه عربستان، "شاهزاده بندربن سلطان" را از پرونده سوريه برکنار و اين پرونده را به شاهزاده "محمد بن نايف" وزير کشور سپرده بود.

چرا بندر بن سلطان برکنار شد؟
پيش از اين بارها رسانه‌هاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي گمانه زني‌هايي را درباره اختلافات شديد ميان شاهزاده بندر با رهبران سعودي مطرح کرده بودند.دست داشتن بندر در گسترش فعاليت‌هاي گروه‌هاي تکفيري در مناطق مختلف خاورميانه به ويژه سوريه، لبنان و شبه جزيره سينا دليل اين اختلافات عنوان مي‌شد.
شاهزاده بندر به دليل عملکرد ضعيف در پرونده سوريه از اين پرونده کنار گذاشته شد.

شاهزاده بندر فرزند سلطان بن عبدالعزير آل سعود وليعهد سابق سعودي که در ژوئيه 2012 رياست دستگاه اطلاعاتي عربستان را به دست گرفته بود، بعنوان يکي از شاهزاده هاي پرنفوذ سعودي پيش از آن 22 سال سفير عربستان سعودي در واشنگتن بود.
براساس گزارش ها، بندر بن سلطان بن عبدالعزيز آل سعود از طريق ائتلاف با دستگاه هاي جاسوسي متخاصم با حکومت سوريه و با همکاري قطر در دوسال گذشته جنگ عليه حکومت سوريه را رهبري و تامين مالي کرده بود،اما اشتباهات وي و عملکرد ضعيفش در اين خصوص، منافع عربستان را با خطر جدي مواجه کرد.
بندر بن سلطان که به اقدامات ضد ايراني و ضد شيعي معروف است درواقع چهره پشت پرده بسياري از اعمال تروريستي و حمايت از تروريست ها از جمله "ماجد الماجد" تروريست سعودي عامل بمبگذاري ماه گذشته مقابل سفارت ايران در بيروت در منطقه خاورميانه به شمار مي آيد.
برکناري شاهزاده بندر بن سلطان از پرونده سوريه در پي آن صورت گرفت که مقامات سعودي متوجه شدند سياست هاي اشتباه وي درخصوص سوريه هزينه هاي سنگيني براي اين کشور داشته است.
هر چند برخي از محافل سياسي، بيماري بندر بن سلطان را عامل برکناري وي اعلام مي کنند و اين موضوع را ياد آور مي شوند که بندر ديگر قادر به انجام وظايف محوله نيست، اما مسلم است که دلايل برکناري بندر بن سلطان فراتر از موضوع بيماري است، زيرا وراي مسائل مربوط به سياست خارجي و ارتباط آن با بندربن سلطان ، در عربستان به بندر بعنوان يکي از مدعيان تاج و تخت پادشاهي نگريسته مي شود.

تغيير معادله قدرت در عربستان با هماهنگي آمريکا
به دنبال تشديد بيماري عبدا...بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و معرفي شتابزده شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز بعنوان جانشين وليعهد اين کشور، بحث تغيير معادله قدرت در خاندان آل سعود بالا گرفته است و روز به روز شايعات مربوط به کناره گيري پادشاه سالخورده وبيمار اين کشور نيز بيشتر شنيده مي شود . چندي پيش ملک عبد الله پادشاه نود ساله و البته بيمار و ناتوان عربستان به منظور پاسخ دادن به اين شايعات ، پس از چهار ماه از استراحتگاه زمستاني خود در " روضه خريم " در يکصد کيلومتري شهر رياض خارج و به پايتخت بازگشته است. حضور وي در شهر رياض ، پايتخت سياسي و کانون قدرت شاهزادگان سعودي، به معناي آن بود که وي قصد کناره گيري از قدرت را ندارد.
منابع نزديک به خاندان پادشاهي عربستان هم  تاکيد دارند اگر چه شاه اين کشور رنجور است ، اما همچنان کشور را اداره مي کند .
امروز هم پايگاه خبري العرب الآن به نقل از منابع آگاه سعودي اعلام کرد، عبد الله بن عبد العزيز ،پادشاه عربستان به نفع شاهزاده سلمان بن عبد العزيز ،وليعهد 79 ساله عربستان از قدرت کنارگيري نخواهد کرد و شايعات منتشر شده در اين باره نادرست است.
از سوي ديگر بسياري از آگاهان سياسي با توجه به وضعيت جسماني ملک عبد الله و همچنين اقدام اخير پادشاه در انتخاب مقرن بن عبد العزيز ، بعنوان جانشين وليعهد که اساساً در تاريخ اين کشور بي سابقه بوده است، از هراس خاندان پادشاهي از تصاحب تاج و تخت شاهي از سوي شاهزادگان جوانتر سخن به ميان آورده اند .

برخي از منابع خبري با در نظر گرفتن اقدامات اخير رياض که مهمترين آنها انتخاب وليعهد دوم و بازگشت شتاب زده شاه بيمار عربستان به رياض بوده ، اين موضوع را مطرح کرده اند که در آينده اي نه چندان دور تحولاتي در عرصه ساختار قدرت در عربستان بوقوع مي پيوندد .

اگر چه انتقال قدرت در عربستان موضوعي عادي در خاندان آل سعود محسوب مي شود اما تحولات چند سال اخير منطقه به ويژه بحران سوريه و نيز اعتراض هاي مردمي در شرق عربستان،به معادله تغيير قدرت در اين کشور رنگ و لعاب سياسي داده است.
موضوع سالخوردگي و فرتوت بودن شاهزادگان عربستاني براي ادامه حضور در هرم قدرت هم بحثي هميشگي بهانه تغيير قدرت در خاندان آل سعود است اما نگراني از وضعيت داخلي عربستان و نوع سياست اين کشور در قبال بحران سوريه ، موضوع سالخوردگي شاهزادگان عربستاني را به حاشيه رانده است.
ديدگاه هاي مختلفي درباره تغيير معادله قدرت در عربستان وجود دارد. انتصاب شاهزاده مقرن بن عبدالعزيز به عنوان وليعهد آتي عربستان  و اکنون برکناري شاهزاده بندر بن سلطان از رياست دستگاه اطلاعاتي اين کشور، اين موضوع نشان مي دهد ، پادشاه عربستان به دنبال تحقق سياست هاي خود براي تداوم ثبات در اين کشور با تغيير هرم قدرت در خاندان آل سعود است. ثبات عربستان که تحت تاثير حضور تروريست ها از مناطق مختلف جهان در سوريه ، قرار گرفته است ، پادشاه عربستان را مجبور کرده است براي تقويت بنيه ثبات و امنيت در اين کشور، تغييرهايي را برنامه ريزي کند.
برکناري بندر بن سلطان از رياست دستگاه اطلاعات عربستان پس از سفر اخير باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا به عربستان صورت مي گيرد. در اين سفر  پادشاه عربستان از دستگاه تنفس مصنوعي با رئيس جمهور آمريکا استفاده کرد که اين مسئله بازتاب گسترده اي در رسانه هاي عربي و پايگاه هاي اجتماعي داشت و برخي مطبوعات عربي احتمال کناره گيري قريب الوقوع پادشاه عربستان به علت شرايط جسماني او را مطرح کردند.


سفر اوباما به عربستان همزمان با تعيين مقرن بن عبدالعزيز به عنوان جانشين وليعهد اين کشور صورت گرفت.  تعيين پست جديد براي شاهزاده مقرن ، به معناي ثبات در سياست هاي کنوني داخلي و خارجي عربستان است. موضوعي که همپيمانان عربستان به ويژه آمريکا نگاه ويژه اي به آن دارند و به دنبال روي کار آمدن نگرش جديد در هرم قدرت خاندان آل سعود هستند. برخي گزارش ها نشان مي دهد شاهزاده محمد بن نايف روابطي خوب با "جان برنن" ، رئيس سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا (سيا) دارد.

به نظر مي رسد با سفر اوباما به عربستان و ديدار او با ملک عبدا... پادشاه اين کشور، تغيير معادله قدرت در عربستان شروع شده است. در همين راستا برخي منابع خبري از هماهنگي عربستان با آمريکا براي انتقال قدرت سخن مي گويند. پايگاه خبري "مرآة الجزيره" در عربستان در گزارشي درباره تحولات اخير عربستان مي نويسد: عبدالله بن عبدالعزيز ، پادشاه عربستان پس از گفت و گوهاي محرمانه با مقامات عاليرتبه آمريکايي ، تصميم گرفته است به نفع برادرش شاهزاده "مقرن بن عبدالعزيز" از قدرت کناره گيري کند.

969 نمایش

نظر دادن