تاریخ انتشار: شنبه, 06 خرداد 1396 ساعت 12:08

محسن هاشمی: نتيجه تقابل اصلاحات و اعتدال، ظهور افراطيون بود

مهندس محسن هاشمي نفر اول انتخابات شوراي شهر تهران در همايش اصلاح طلبان با موضوع ارتباط اعتدال و اصلاحات سخنراني کرد.

متن کامل اين سخنراني بدين شرح است:

بسمه تعالي
اعتدال در آموزه هاي ديني ما ، ريشه اي عميق دارد، دهها توصيه ديني به ميانه روي و پرهيز از افراط وتفريط نشان مي دهد که اعتدال مشي مطلوب اسلام و سيره پيامبر و ائمه اطهار بوده است.
اما اعتدال چه ارتباطي با اصلاحات دارد؟
اگر براي تعيين الگوي مطلوب جامعه در گفتمان اصلاحات، به مباني رييس جمهور اصلاحات رجوع کنيم، ايشان الگوي جامعه مدني مطلوب اصلاح طلبان را مدينه النبي عنوان مي کنند. بنابراين در گفتمان اصيل اصلاحات، رسيدن به جامعه ديني و مردمسالار منطبق برارزشهاي اخلاقي هدف ومعيار است و اين الگو ، به نتيجه اي جز تثبيت اعتدال در جامعه منجر نمي گردد.
در واقع اصلاحات، به معناي اصيل واصلي خود در جامعه ايران ، بازگشت از افراط وتفريط به اعتدال است و زدودن موانع وانحرافاتي که در جامعه موجب تندروي گرديده است، اصلاح طلبي واقعي است.
اما متاسفانه شاهد بوديم که در گذشته، يکي از آسيب هايي که به جامعه ما وارد شده است ، در برابر هم قرار دادن اصلاح طلبي و اعتدال است، افراط هايي که به اسم اصلاحات انجام شد و تفريط هايي که به عنوان اعتدال نمايانده شد، موجب گرديد تندروي به جاي ميانه روي در جامعه ما تقويت شود و خسارتهاي سنگيني وارد کند.
اگر آيت الله هاشمي رفسنجاني را به عنوان شاخص اعتدال و حجت الاسلام سيد محمد خاتمي را بعنوان نماد اصلاحات در نظر بگيريم ، مي بينيم که تقابلي بين اين دو بزرگوار وجود نداشت و اصلاحات از دل اعتدال برخاست.
شکاف ميان اصلاحات واعتدال، منجر به قدرت گرفتن افراطگرايي در کشور شد و خسارتهاي فراواني به کشور تحميل کرد و در عوض همگرايي و وحدت اصلاحات واعتدال منجر به 5 پيروزي پياپي از سال 1392 تاکنون در دو انتخابات رياست جمهوري، خبرگان، مجلس شوراي اسلامي و شوراي شهر شده است.
در مقطع فعلي مهمترين موضوع آن است که با حفظ وحدت وانسجام در ليست اميد، اميدي که در جامعه پديدآمده است را قرباني اختلافات نکنيم و بتوانيم با حداکثر کارآمدي در مديريت شهري، کارنامه موفقي را در برابر مردم بگشاييم.
عنوان اين همايش نيز سلامت شهر اميد است و بر جنبه هاي زيست سالم در شهر متمرکز است، يکي از آسيبهاي مديريت شهري که در اين دوره انتخابات و شايد سالهاي اخير در افکارعمومي مورد توجه قرار گرفته است، موضوع زيست مطلوب و جنبه هاي انساني، اجتماعي ، بهداشتي و زيست محيطي است که در يک کلمه تهران را تبديل به شهر زندگي کند و انتظار از منتخبين ليست اميد در شوراي پنجم آن است که تهران را به سوي تبديل شدن به شهر زندگي سوق دهند.
ماه مبارک رمضان، ماه زدودن کدروت وکينه ها و اصلاح اخلاق و روابط انساني است تا يک مسلمان بتواند خود را بصورتي معتدل و منطبق با آموزه هاي ديني پرورش داده وميهمان ضيافت الهي گردد.

573 نمایش

نظر دادن