تاریخ انتشار: چهارشنبه, 07 بهمن 1394 ساعت 13:30

یک ایرانی‌زندانی، عامل تعویق 11ساعته اعلام اجرای‌برجام

بر اساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده، مخالفت یک ایرانی از قرار گرفتن نامش در فهرست افرادی که باید بین ایران و آمریکا مبادله می شدند، عامل تاخیر 11 ساعته در اجرای برجام بوده است.

به گزارش آنا به نقل از رویترز، نادر مدانلو، زمانی که با احتمال محکوم شدن به پنج سال حبس در یک زندان فدرال مواجه بود، یک پیشنهاد فوق‌العاده دریافت کرد: باراک اوباما آماده بود تا به عنوان بخشی از توافق ماه جاری با ایران برای تبادل زندانیان، حکم وی را لغو کند. اما وی گفت نه.

دولت آمریکا برای مجاب کردن مدانلو، از ادعای 10 میلیون دلاری علیه این مهندس هوافضای متولد ایران که گفته می‌شد به صورت غیرقانونی از ایران به او پرداخت شده بود، صرف نظر کرده است.

این موضوع نشان می دهد که دولت اوباما تا چه حد تلاش داشته است مبادله زندانیان به هر قیمت ممکن انجام گیرد، اقدامی که با انتقاد نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری و قانون‌گذاران آمریکایی مواجه شده است.

سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا مستقر در واشنگتن از اظهارنظر در خصوص بحث‌ها درباره این 10 میلیون دلار خودداری کرد. بر اساس ادعای یک هیئت منصفه آمریکایی، مدانلو این 10 میلیون دلار را برای کمک به پرتاب اولین ماهواره ایران در سال 2005 دریافت کرده بود. اما مدانلو می‌گوید این پول وامی بود که یک شرکت سوئیسی برای یک قرارداد مخابراتی پرداخت کرده بود.

در جریان مبادله زندانیان، پنج آمریکایی زندانی در ایران آزاد شدند و همزمان هفت ایرانی که در آمریکا متهم شده یا زندانی بودند مورد بخشش قرار گرفتند یا حکم آنها لغو شد. این مبادله در روز 16 ژانویه (26 دی) یعنی روز اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک انجام گرفت.

مدانلو می گوید، در روز 15 ژانویه ( 25 دی) حتی پس از دریافت پیشنهادی بهتر، ابتدا گفته که موافق این مبادله نیست. وی می‌خواسته در دادگاه حاضر شود و از خود دفاع کند.

مدانلوی 55 ساله در اولین مصاحبه بعد از آزادی‌اش با رویترز گفت: «من از اینکه باید حق فرجام‌خواهیم را نادیده می‌گرفتم، بیشتر ناامید بودم. اگر آنها به نظام قضایی خودشان ایمان دارند، چرا مرا از آن محروم می‌کنند؟ بگذارید ثابت کنند که اشتباه کرده‌ام.»

بر اساس بخشی از توافق مربوط به مبادله زندانیان، باید تمام ادعاها علیه ایرانی‌های مذکور از سوی دولت آمریکا پس گرفته شود. همه این افراد به جز یکی از آنها متهم به نقض تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران در دهه‌های گذشته بودند.

امتناع مدانلو از پذیرش پیشنهاد اوباما، تبدیل به بحران یازده ساعته‌ای در توافق بین ایران آمریکا شد که محمدجواد ظریف و جان کری ماه‌ها به صورت پنهانی درباره آن مذاکره کرده بودند.

به گفته مدانلو و مقامات آمریکایی، وی تنها روز شنبه 16 ژانویه با این پیشنهاد موافق کرد، یعنی زمانی که به گفته مقامات آمریکایی، آخرین فرصت برای پذیرش یا رد آن بود. وی روز بعد از زندان فدرال در نزدیکی ریچموند در ویرجینیا آزاد شد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

959 نمایش

نظر دادن