تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 دی 1394 ساعت 15:10

هاشمی رفسنجانی در خبرگان دور خورده؟

آنهایی که به دیدار هاشمی آمده بودند از رای قطعی 48 عضو خبرگان به هاشمی سخن به میان آورده بودند و این درحالی است که او تنها 24 رای را با خود اختصاص داد.

اعدام شیخ نمر، حمله به سفارت عربستان قطع روابط تهران و ریاض باعث شد بخشی از گفت‌وگوی هاشمی رفسنجانی با هفته نامه طلوع صبح که حاوی نکته مهمی در مورد انتخاب رئیس مجلس خبرگان بود مورد توجه قرار نگیرد و در حاشیه بماند.

به گزارش عصرایران هاشمی رفسنجانی در این گفت‌وگو به انتخاب رئیس مجلس خبرگان اشاره می‌کند و می‌گوید:« همان روزها د‌‌و، سه نفر از خبرگان پیش من آمد‌‌ند‌‌ و گفتند‌‌ که ما بررسی کرد‌‌یم، 48 نفر به شما رأی مشخص می د‌‌هند‌‌ و افراد‌‌ی هم هستند‌‌ که نمی‌خواهند‌‌ بگویند‌‌ و شاید‌‌ هم بیشتر باشد‌‌ و اصرار د‌‌اشتند‌‌. گفتم: من رئیس بود‌‌م و خود‌‌م کنار رفتم و چرا اصرار می‌کنید‌‌؟ گفتند‌‌: این شرایط یک شرایط خاص است. توضیحاتی د‌‌اد‌‌ند‌‌ که مرا قانع کرد‌‌ند‌‌ تا نامزد‌‌ شوم و شد‌‌م. تمایل نفسانی‌ام نبود‌‌، چون به مشورت اهمیت می‌د‌‌هم و صاحب نظرانی از مجمع جمع شد‌‌ند‌‌ و گفتند‌‌ که نامزد‌‌ شوم.»

آیا هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان دور خورد؟

 

بسیاری از صاحب نظران بر این باور هستند که هاشمی رفسنجانی یکی از ماهر ترین شطرنج بازان عرصه سیاست ایران است. در این زمینه برخی او را سوای صبغه انقلابی و شخصیت روحانی با سیاست‎مدارانی  چون محمد علی فروغی یا احمد قوام مقایسه می کنند. چرا که   سال‌ها  هدایت جریان‌های سیاسی در کشور را به عهده داشتند و در تصمیمات کلان ایران تاثیر گذار بودند. 

سخنان هاشمی در مورد انتخاب آخرین رئیس مجلس خبرگان در دوره چهارم، نشان می‌دهد که رئیس سابق قوای مجریه و مقننه با آن سابقه سیاست ورزی، در مجلس خبرگان دور خورده است و وارد بازی شده است که نتیجه آن انتخاب آیت‌الله محمد یزدی به عنوان رئیس مجلس خبرگان رهبری بود. 

آنهایی که به دیدار هاشمی آمده بودند از رای قطعی 48 عضو خبرگان به هاشمی سخن به میان آورده بودند و این درحالی است که هاشمی تنها 24 رای را با خود اختصاص داد و آیت‌الله یزدی با 47 رای رئیس مجلس خبرگان شد. به نظر می‌رسد این افراد با این وعده که رای شما برای ریاست مجلس خبرگان قطعی است، هاشمی را مجاب به حضور در انتخابات ریاست مجلس خبرگان کردند.

طی سال‌های گذشته همه بر این باور بودند که نظر هاشمی در مجلس خبرگان با توجه به سابقه‌ای که در کشور داری دارد مورد تایید خبرگان رهبری است و اکثریت اعضای این مجلس هاشمی را یک مجتهد سیاسی می‌دانند. سخنان حائری شیرازی در یک برنامه تلویزیونی در مورد جایگاه هاشمی در مجلس خبرگان تایید این معناست. او در مورد رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید:« هر کسی با آقای هاشمی رقابت کرد، شکست خورد؛ آقای جنتی آمد نشد دیگران آمدند نشد. آقای مهدوی نیز به دلیل این که آقای هاشمی به احترام آمدن ایشان کاندید نشد، برگزیده شد.آقای مهدوی در نطق افتتاحیه خود گفت آقای هاشمی این منصب را به من تفویض کردند.»

بر درک این معنا بهتر است به سراغ آرای هاشمی در انتخابات ریاست مجلس خبرگان بعد از فوت آیت‌الله مشکینی برویم. رئيس مجمع تشخيص در سال 86 با 41 راي در مقابل 34 راي آيت‌الله جنتي از مجموع 76 راي، توانست به کرسي رياست مجلس خبرگان تکيه بزند. در انتخابات بعدي هيات رئيسه مجلس خبرگان رهبري که در اسفند 87 برگزار شد، اين بار محمد يزدي، به عنوان رقيب اصلي ‌هاشمي‌رفسنجاني وارد عرصه شد اما 26 رأي او در برابر 51 رأي ‌هاشمي‌رفسنجاني کارساز نشد تا آيت‌الله ‌هاشمي براي دو سال بعد نيز همچنان رياست اين مجلس را برعهده بگيرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید هاشمی رفسنجانی در این دو انتخابات با برتری قاطع نسبت به دو رقیب شناخته شده خود توانسته بود بر کرسی ریاست مجلس خبرگان تکیه بزند. همین آمار و ارقام و تفاوت‌ها در رای هاشمی در سال‌های 86 و 87 با سال 93 نشان می‌دهد که رئیس سابق قوای مقننه و مجریه در دوره چهارم مجلس خبرگان یک دور بزرگ خورد و شاید بتوان گفت این از معدود رقابت‌های سیاسی است که هاشمی به این شکل به رقبای خود واگذار کرده است.


http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1030 نمایش

نظر دادن