تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 دی 1394 ساعت 10:23

تاخیر ٦٣دقیقه‌ای در امدادرسانی به ٢ کودک مصدوم!

٢ کودک مصدوم می‌شوند، اما یک ساعت و ٣ دقیقه طول می‌کشد تا آمبولانس اورژانس به محل برسد و آنها را به بیمارستان منتقل کند.

روزنامه شهروند نوشت:

 این روایت کوتاهی است از آنچه روز گذشته بر سر مصدومان یک حادثه در خیابان ابریشم در محدوده خیابان فداییان اسلام آمد. دو مصدومی که دانش‌آموز بودند و روی ترک موتور پدرشان نشسته بودند، اما حوالی ساعت ٤١ و ١٠ دقیقه، با یک خودرو پژو ٢٠٦ برخورد می‌کنند و مصدوم می‌شوند. حادثه که رخ داد، پلیس آمد، جرثقیل آمد اما تا یک ساعت بعدش، اورژانس نیامد؛ اتفاقی که حادثه روز شنبه گذشته در خیابان فاطمی را تداعی کرد.

زن ٤٤ ساله‌ای که درپی یک تصادف، به‌شدت مصدوم شد اما نه اورژانس آمد و نه پرسنل نزدیک‌ترین بیمارستان به محل حادثه حاضر می‌شدند مصدوم را به بیمارستان منتقل کنند. مصدومی که درنهایت از سوی پرسنل بیمارستان منتقل شد اما تنها تا بعد از ظهر همان روز زنده ماند. هر چند که وزارت بهداشت نسبت به این اتفاق واکنش نشان داد و تاکید کرد که هیچ بخشی کوتاهی نکرده و مصدوم بر اثر شدت ضربه جان باخت. حالا ماجرای روز گذشته خیابان ابریشم، باز هم انگشت اتهام را به سمت اورژانس نشانه رفت. اورژانسی که پیش از این از سوی بالاترین مقام‌اش، متوسط حضورش در محل حادثه، ١٦ دقیقه اعلام شده است.

امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور است. او تایید می‌کند که در حادثه خیابان ابریشم، اورژانس یک ساعت و ٣ دقیقه تاخیر داشته اما در گفت‌و‌گو با «شهروند» علت تاخیر را توضیح می‌دهد: «ساعت ٤١: ١٠ با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس گرفته شده و وقوع حادثه‌ای در پمپ گاز مترو علی‌آباد گزارش شد. با توجه به این‌که تمام پایگاه‌های اطراف محل حادثه اعلام شده، ماموریت داشتند، از پایگاه ترمینال جنوب که ١٦ کیلومتر با محل فاصله داشت، نیرو اعزام کنند و ٢٥ دقیقه طول می‌کشد تا نیروها به محل برسند، اما زمانی که می‌رسند، هیچ اثری از حادثه نمی‌بینند.»

او ادامه می‌دهد: «پس از بررسی مشخص می‌شود که در آن ساعت، حادثه‌ای در پمپ گاز مترو علی‌آباد رخ نداده و این احتمال ایجاد می‌شود که آدرس اشتباه است. نیروهای اورژانس همان‌جا متوقف می‌شوند و به مرکز اعلام می‌کنند که احتمالا آدرس اشتباه اعلام شده است. مرکز هم بررسی می‌کند و درنهایت مشخص می‌شود که حادثه در خیابان ابریشم، در حوالی خیابان فدائیان اسلام رخ داده است. این‌بار نیروها از آن سمت به محل حادثه جدید اعزام می‌شوند.»

به گفته صابری‌نیا، نیروهای اورژانس برای رسیدن به این محل، گرفتار ترافیک و چراغ قرمز طولانی می‌شوند اما درنهایت ساعت ٤٤: ١١ به محل حادثه می‌رسند: «بنابراین از زمانی که با اورژانس تماس گرفته می‌شود تا وقتی ماموران به محل حادثه می‌رسند، یک ساعت و ٣ دقیقه می‌گذرد که این به‌دلیل ترافیک و آدرس اشتباه بود. حادثه‌ای که در آن ٢ دانش‌آموز مصدوم شده و از سوی آمبولانس اورژانس به بیمارستان هفت تیر منتقل می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این دو مصدوم، مشکل حادی ندارند. البته اتفاق خوبی که افتاد این بود که مصدومان تا رسیدن اورژانس، صبر کرده بودند، چرا که انتقال غیراصولی، منجر به تشدید ضربه وارده می‌شود.»

به اعتقاد رئیس اورژانس کشور، مخابرات باید جی‌پی‌اس و شماره افراد تماس‌گیرنده با اورژانس را در اختیار این مرکز قرار دهد تا مشکلی در ارایه آدرس ایجاد نشود: «ما از مخابرات می‌خواهیم تا این امکان را در اختیار ما قرار دهد. در آن صورت، موقعیت جغرافیایی هر فرد تماس‌گیرنده مشخص می‌شود و دیگر در فرستادن نیرو به محل حادثه دچار اشتباه نمی‌شوند و تاخیری هم اتفاق نمی‌افتد.»

او تاکید می‌کند که اورژانس کشور می‌پذیرد که در این حادثه دیر به محل رسیده اما شرایط محیطی تاثیر زیادی در این اتفاق داشته است: «ما نمی‌گوییم در رسیدن به محل حادثه، هیچ وقت تاخیری نداشتیم اما این تاخیر می‌تواند با همکاری مردم و مخابرات کاهش پیدا کند.»

به گفته رئیس اورژانس کشور، درحال حاضر متوسط حضور اورژانس در محل، ١٦ دقیقه است که این زمان هم به‌دلیل کمبود پایگاه‌های اورژانس در شهر تهران و ترافیک است: «متوسط حضور آمبولانس‌ها، ١٦ دقیقه و موتورسیکلت‌ها ٨ دقیقه است، البته ما با کمبود موتورسیکلت مواجه هستیم، به طوری که ١٤٠ دستگاه موتورسیکلت نیاز است اما تنها ٢٠ دستگاه داریم که نمی‌تواند تمام مناطق را پوشش دهد.»

صابری‌نیا به موضوع دیگری اشاره می‌کند: «مردم با آمبولانس‌ها همکاری نمی‌کنند، به سختی راه را برای این خودروها باز می‌کنند و پشت ‌سر این آمبولانس‌ها هم قطاری ایجاد می‌کنند، این درحالی است که سایر خودروها تصور می‌کنند از مسیر عقب‌ مانده‌اند، درحالی‌که در کشورهای دیگر وقتی یک مسیر برای آمبولانس خالی می‌شود، برای برگشت آمبولانس راه خالی باقی می‌ماند.» او در پاسخ به این‌که چرا در این حادثه از نیروهای موتورسوار استفاده نشد، تاکید می‌کند: «برای این حادثه نمی‌شد موتور اعزام کرد، چرا که تعداد این موتورها محدود است.»

368 نمایش

نظر دادن