تاریخ انتشار: چهارشنبه, 21 تیر 1396 ساعت 04:46

سيد حسن خميني: با دشمنان‌مان هم انصاف بورزيم

«بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ناشي از عدم گفت‌وگو و سخن گفتن با يكديگر است.»

اين را سيد حسن خميني درست در روزهايي مي‌گويد كه بسياري از دلسوزان جامعه پيشنهاد «گفت‌وگوي ملي» را داده‌اند.

او مشكلات جامعه را ناشي از همين عدم گفت‌وگوها مي‌داند و تاكيد مي‌كند كه جامعه اين روزها نيازمند گفت‌وگو و مراودات بيشتري است. او اما اين تاكيد را هم دارد كه بايد خودمان را به جاي ديگران بگذاريم و فكر نكنيم تافته جدا بافته هستيم؛ لذا با دشمنان‌مان هم انصاف بورزيم. يادگار گرامي امام با تاكيد بر نياز جامعه ايران به مراودات بيشتر گفت: بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ما ناشي از عدم گفت‌وگو و سخن گفتن با يكديگر است.

به گزارش جماران، سيد حسن خميني در ديدار مديرعامل و جمعي از كاركنان سازمان تامين اجتماعي كه به مناسبت هفته تامين اجتماعي در حسينيه جماران برگزار شد، با تاكيد بر وظيفه جامعه در قبال تك تك افراد و حوادث، بي‌تفاوت نبودن در قبال اين امور را نيازمند وجود يك مكانيزم واحد دانست و اظهار كرد: همه ما نسبت به كليت جامعه مسووليت داريم و تحقق اين امر در گرو تاسيس نهادي است كه افراد بدون دراز كردن دست تكدي‌گري به سوي ديگران، مشكل‌شان حل شود.

وي با اشاره به اينكه تا پيش از پديدآمدن تامين اجتماعي در جوامع لحظاتي در زندگي افراد پيش مي‌آمد كه دست نياز به سوي ديگران دراز كنند، تصريح كرد: ايجاد سيستمي كه افراد با وجود آن دغدغه آينده نداشته باشند وظيفه جامعه در قبال تك تك افراد بوده است و اساسا داشتن كمترين دغدغه در اين زمينه شرط اساسي يك جامعه سالم است.

يادگار امام ادامه داد: بر اين اساس، بزرگ‌ترين كاركرد دستگاه‌هاي تامين اجتماعي ايجاد آرامش در ميان مردم است و آرامش و اطمينان شرط حيات طيبه است.

خيلي اوقات دشمنان نادانسته‌هاي خويش هستيم

وي با بيان اينكه «اطمينان» از هر آنچه در زندگي داريم مهم‌تر است، گفت: بزرگ‌ترين نقش پيدايش تامين اجتماعي و زيرمجموعه‌هاي آن ايجاد آرامش در زندگي انسان‌ها و ايفاي وظيفه جامعه در قبال مسووليت ايجاد آرامش براي تك‌تك افراد جامعه است. يادگار امام با اشاره به اين روايت از پيامبرگرامي اسلام(ص) كه مي‌فرمايند «اختلاف امتي رحمه»، اظهار كرد: احتمالا معناي «اختلاف» در اين روايت، «رفت و آمد كردن» است؛ چرا كه نفس معاشرت كردن يكي از عوامل عبور دادن جوامع از بحران‌هاست.

وي با بيان اينكه ما خيلي اوقات دشمنان نا دانسته‌هاي خويش هستيم، افزود: خيلي وقت‌ها تصور مي‌كنيم ديگران ذهنيات و نيات منفي نسبت به ما دارند اما وقتي با هم رفت و آمد مي‌كنيم متوجه مي‌شويم اينگونه نبوده يا اگر هم اختلافي وجود دارد تا اين مقدار نبوده است.

سيد حسن خميني تاكيد كرد: امروز جامعه ما نيازمند مراودات بيشتر است، زيرا بداخلاقي‌ها و بي‌اخلاقي‌ها در عرصه سياسي جامعه ناشي از عدم گفت‌وگو و سخن گفتن با يكديگر است.

وي با اشاره به روايتي از امام علي(ع) مبني بر اينكه «مودت با مردم رأس عقل است»، تاكيد كرد: با مردم رفيق و مهربان باشيد و با آنها رفت و آمد كنيد؛ صد هزار گره سياسي و اجتماعي ما با يك «لبخند» حل مي‌شود.

يادگار امام با تاكيد بر اينكه مراودات در جامعه ما بايد زيادتر شود، گفت: بخش عمده بحث‌هايي كه امروز در فضاي جامعه ما شكل مي‌گيرد ناشي از عدم گفت‌وگو و آشنايي با يكديگر است؛ در نتيجه، فضايي ساخته شده است كه گويي يك طرف شيطان رجيم و آن يكي ابليس خائن است! و با هم دعوا مي‌كنند. اما اگر بنشينند و صحبت كنند مي‌فهمند كه با وجود همه ايرادات، اين تصورات نادرست بوده است.

سيد حسن خميني با اشاره به روايتي از پيامبر (ص) مبني بر اينكه: رأس عقل بعد از «ايمان»، «محبت كردن به مردم» است، ادامه داد: اميرالمومنين(ع) نيز مي‌فرمايند «اگر برادري داري هم خونت را به او بده و هم مالت را و اگر دشمني داري، عدل و انصافت را به او عطا كن».

وي در همين زمينه با اشاره به قاعده طلايي اخلاق كه «آنچه براي خود مي‌خواهي براي ديگران بخواه»، يادآور شد: اين قاعده يعني خودمان را به جاي ديگران بگذاريم و فكر نكنيم تافته جدا بافته هستيم؛ لذا با دشمنان‌مان هم انصاف بورزيم.

سيد حسن خميني با اشاره به اينكه اميرالمومنين(ع) در بخش سوم روايت مذكور مي‌فرمايند: «براي عموم مردم خوشرويي و احسان را عطا كن»، تاكيد كرد: عبوس نباشيم و بدانيم رمز حل بسياري از مشكلات امروز ما مراوده و گفت‌وگو، نشست و برخاست، صحبت كردن و انصاف است؛ اما متاسفانه انصاف نمي‌ورزيم.

وي با بيان اينكه تامين اجتماعي انجام يك وظيفه عام اجتماع براي ايجاد آرامشي است كه مي‌تواند از مراودات، دلجويي‌ها و محبت‌ها ريشه بگيرد، گفت: اگر نسبت به ديگران دلسوز نباشيم، «جامعه» شكل نمي‌گيرد. يادگار امام سخنان خود را با روايتي ديگر از پيامبر گرامي اسلام (ص) پايان داد و گفت: ايشان فرموده‌اند كه «در مصاحبت با كسي كه با تو مصاحبت مي‌كني خوب باش. اگر اين‌گونه بودي، مسلماني.»

منبع: اعتماد

430 نمایش

نظر دادن