تاریخ انتشار: شنبه, 20 آذر 1395 ساعت 11:15

رویکرد متفاوت نامزدهای وزارت‌خارجه ترامپ ؛ از تمایل به معامله‌نفتی تا پیشنهاد بمباران ایران!

عشق و علاقه کمی نسبت به ایران در میان نامزدهای احتمالی وزارت امور خارجه امریکا وجود دارد؛ همه آنان در این دیدگاه احتمالا اشتراک‌نظر دارند که انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی عواقب جبران‌ناپذیری را برای امریکا داشت. اما یک تفاوت قابل توجه میان آنان وجود دارد و آن هم درباره تفاوت دیدگاه آنان درباره اقدامات تهاجمی علیه ایران است. نقطه اشتراک آنان انتقاد از توافق هسته‌ای اوباما با ایران است که در جولای سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد.

به گزارش آخرین نیوز، نشریه امریکایی «پولیتیکو» با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که به‌نظر می‌رسد دیدگاه نامزدهای احتمالی سمت وزارت امور خارجه دولت تحت ریاست‌جمهوری ترامپ در قبال مسائل مختلف به خصوص درباره نوع رویکرد نسبت به ایران تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند.

این نشریه می‌نویسد: «نگاهی به مواضع نامزدهای وزارت امور خارجه امریکا نشان می‌دهد آنان تا چه اندازه با یکدیگر تفاوت دیدگاه دارند. برای مثال یکی از لزوم بمباران ایران می‌گوید و دیگری باور دارد که توافق هسته‌ای باید دست نخورده باقی بماند. برخی از آنان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را تحسین می‌کنند و برخی دیگر کرملین را تهدیدی جدی برای امنیت ملی ایالات متحده می‌پندارند. در مورد نوع رویکرد در قبال چین نیز اتحاد‌نظری در میان نامزدهای احتمالی وجود ندارد.»

از تمایل به معامله‌نفتی تا پیشنهاد برای بمباران ایران/رویکرد متفاوت نامزدهای وزارت‌خارجه ترامپ

پولیتیکو اشاره می‌کند که این طیف گسترده از تفاوت در مواضع نامزدهای وزارت امور خارجه دولت ترامپ نشان از عدم انسجام در سیاست خارجی مدنظر ترامپ دارد. پولیتیکو این موضوع را نشانه ضعفی برای امریکا می‌داند و در ادامه گزارش خود به موضع متفاوت نامزدهای احتمالی وزارت امور خارجه امریکا در قبال ایران اشاره می‌کند.

این نشریه می‌نویسد: «عشق و علاقه کمی نسبت به ایران در میان نامزدهای احتمالی وزارت امور خارجه امریکا وجود دارد. همه آنان در این دیدگاه احتمالا اشتراک‌نظر دارند که انقلاب ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی عواقب جبران‌ناپذیری را برای امریکا داشت. اما یک تفاوت قابل توجه میان آنان وجود دارد و آن هم درباره تفاوت دیدگاه آنان درباره اقدامات تهاجمی علیه ایران است. نقطه اشتراک آنان انتقاد از توافق هسته‌ای اوباما با ایران است که در جولای سال ۲۰۱۵ میلادی حاصل شد. تمام این نامزدها یا آن را محکوم کردند یا علیه این توافق سخنرانی کردند. جان بولتون استدلال کرد که بهترین راه برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران بمباران تاسیسات آن کشور است. این در حالیست که در قرارداد به طور رسمی اشاره شده که ایران زیر ساخت‌های هسته‌ای خود را در ازای لغو تحریم‌ها برچیده است. ترامپ نیز خود گفته بود که مذاکره ضعیف بوده و باید آن را به سطل زباله سپرد اما هنوز مشخص نیست که او تصمیم داشته باشد که برجام را لغو کند. برخی از نامزدهای احتمالی وزارت امور خارجه امریکا در مقایسه با سایرین صدایی گوش‌خراش‌تر و بلندتر دارند. بولتون معتقد است که ترامپ در همان روز اول باید برجام را پاره کند و این موضوع را تصمیمی شجاعانه قلمداد کرده است که از طریق آن امریکا می‌تواند به متحدان عرب و اسرائیلی خود اطمینان دهد که علیه ایران گام خواهد برداشت. جولیانی اما گفته است که ترامپ دستش باز است و می‌تواند بین درخواست برای مذاکره مجدد و یا لغو برجام یکی را انتخاب کند.»

در این میان باب کورکر سناتور ایالت تنسی اگرچه از مخالفان برجام بوده است اما معتقد است که برجام اکنون قابل پاره‌کردن و لغو نیست و باید به دنبال راه‌های دیگر برای مجازات ایران در صورت تجاوز از مفاد برجام بود.

ژنرال پترائوس پیشنهاد کرده است که امریکا باید اطمینان بیشتری به متحدان خاورمیانه‌ای خود بدهد. پولیتیکو می‌نویسد: «او به طور خاص معتقد است که باید معاهده‌ای رسمی با اسرائیل برای تضمین بیشتر اتحاد با آن رژیم پس از توافق هسته‌ای امضا می‌شد. او گفته است: «آیا این توافق خوب یا بد است‌؟ در این مرحله نکته مهم این است که این توافق انجام شده است.»

«جان هانتسمن» فرماندار سابق ایالت یوتا که یکی از نامزدهای ترامپ برای سمت وزارت امور خارجه است گفته که از توافق هسته‌ای و شرایط حصول آن ناراضی است اما روشن نیست که آیا او موافق لغو برجام است یا خیر. زمانی که او در سال ۲۰۱۲ میلادی برای شرکت در روند انتخابات ریاست جمهوری وارد عرصه سیاسی شده بود گفته بود که مایل به اقدام نظامی علیه ایران برای توقف روند به ادعای او دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. با این حال، پولیتیکو اشاره می‌کند که به عنوان یک دیپلمات سابق هانتسمن ممکن است نگرانی در مورد چگونگی کنار گذاشتن توافق هسته‌ای بدون تاثیر منفی بر روابط امریکا با سایر کشورهای امضاکننده را داشته باشد.

این نشریه در پایان به موضع میت رامنی نامزد پیشین ریاست جمهوری امریکا و یکی از گزینه‌های مطرح برای کسب مقام وزارت خارجه اشاره کرده و می‌نویسد: «او مخالف توافق هسته‌ای و اوباما را برای این موضوع سرزنش کرده بود.» این نشریه همچنین به نامزدی «رکس تیلرسون» رییس شرکت نفتی بزرگ اکسون موبیل برای سمت وزارت خارجه نیز اشاره کرده است و می‌نویسد که او بدش نمی‌آید با ایران کسب و کار و معاملات محدود تجاری و نفتی داشته باشد. او در مصاحبه با سی ان بی سی در ماه مارس گفته بود که باید صبر کرد و دید که آیا فرصت برای فعالیت شرکت‌های امریکایی در حوزه نفت ایران فراهم می‌شود یا خیر. او اشاره کرده بود که ایران دارای منابع عظیم نفتی است.

منبع: آفتاب‌نیوز

1067 نمایش

نظر دادن