تاریخ انتشار: سه شنبه, 11 آبان 1395 ساعت 08:33

واکنش جالب برادرزاده علم‌الهدی به حواشی جشن کوروش

اخیرا مراسم کوروش در شیراز برگزار شد که حواشی زیادی داشت.

به گزارش آخرین نیوز، روزنامه آرمان نوشت؛

اما تمام ماجرا و انتقادات به برگزاري جشن كوروش و حواشي پيش‌آمده در آن محدود نشده است و برخي از پيوند دادن رابطه دينداري و كوروش دوستي انتقاد كردند كه از جمله آنها حجت‌الاسلام سيد صادق علم الهدي برادرزاده امام جمعه مشهد است.

حجت‌الاسلام صادق علم الهدي پيش از تحسين يا محكوم كردن موضوعات، به بررسي ابعاد آن مي‌پردازد و با صراحت كه ظاهرا ويژگي خانوادگي آنهاست و در بيان عموي او يعني آيت‌ا... علم الهدي امام جمعه مشهد هم مشهود است، به بيان ديدگاه و البته انتقادات خود مي‌پردازد. چند روزي است كه برخي افراد به تقبيح برگزاري مراسم كوروش در فارس مي‌پردازند كه البته ناگفته نماند شعارها و رفتارها در آن مورد قبول نبود، اما حجت‌الاسلام علم‌الهدي نقدي از زاويه ديگر به برگزاري اين مراسم دارد.

او نوشته است:«متاسفم كه گاهي شاهد سخنان و نوشته‌جات و فيلم‌هايي هستم كه ظاهرا براي دفاع از مذهب، كوروش و تمدن و منشور او را به چالش مي‌كشند و مفاخر تاريخي يك ملت را مورد تحقير قرار مي‌دهند. ظاهرا برخي گمان مي‌كنند ايجاد ترديد و خدشه درباره فرهنگ و تاريخ و تمدن ايران باستان، به تقويت بنيان‌هاي مذهبي در جامعه خواهد انجاميد، غافل از آنكه ايجاد تقابل بين دينداري و وطن‌دوستي، هم خلاف واقع است و هم مي‌تواند براي دين بسيار خطرناك باشد؛ چرا كه موجب مي‌شود حس قوي عشق به ميهن كه بخش لاينفك فرهنگ هر ملتي است، به ابزاري قدرتمند در دست مخالفان دين براي تحريك احساسات ضد ديني تبديل شود.

واقعيتش اين است كه ما هيچ مشكلي با كوروش و تمدن او نداریم... اساسا چه منافاتي بين عرق ديني و عرق ملي مي‌تواند باشد وقتي مي‌بينم احاديثي از قبيل «حب الوطن من الإيمان» يا «من إيمان الرجل حبه لقومه‏» (سفينة البحار، ج۸، ص۵۲۵) در كتب ديني ما نقل شده و مورد انكار علماي ما واقع نشده است؟ البته ما تمام گفته‌ها و كرده‌هاي مدعيان وطن‌دوستي را تاييد نمي‌كنيم كه دير زماني است افراط و تفريط بلاي جان اين جامعه آفت‌زده شده است، ليك در عين حال، نبايد بي‌جهت حربه به دست دشمنان و مغرضان داد.»

1176 نمایش

نظر دادن