تاریخ انتشار: یکشنبه, 09 آبان 1395 ساعت 07:05

جزئیات جلسه خصوصی محمدرضا باهنر با حسن روحاني

آخرین نیوز: خبر عجيب و قابل تاملي نبود و بسياري احتمال اين ديدار را مي‌دادند؛ چرا كه مشخص بود كه اصولگرايان براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ كانديدايي ندارند كه توان رقابت با حسن روحاني را داشته باشد.

از يك سو، دو دوره‌اي شدن رياست‌جمهوري در ايران به شكل يك رسم پذيرفته و تبديل به قانون نانوشته شده است و از سوي ديگر عملكرد روحاني در نزد ملت آن اندازه رضايت بخش بوده كه درصدد تغيير او نباشند. بنابراين حمايت آنها از روحاني در انتخابات ۹۶ دور از انتظار نيست و در همين راستا ديروز خبري با اين محتوا منتشر شد كه« در فضايي خارج از رياست‌جمهوري، محمدرضا باهنر دبيركل جبهه پيروان با حسن روحاني رئيس‌جمهور ديدار كرد. اين ديدار كه خيلي كوتاه برگزار شده، به درخواست رئيس‌جمهوري انجام شده است؛ به‌طوري كه برخي معتقدند وي به دنبال جلب حمايت طيف سنتي اصولگرايي در انتخابات آتي است.

برخي اخبار نيز حكايت از آن دارد حالا كه باهنر به عنوان مشاور عالي رئيس مجلس منصوب شده، دولت را در درون مجلس نيز ياري كند. با اين همه محمدرضا باهنر، هيچ پاسخ مثبتي نداده و نقدهاي جدي را نسبت به دولت روحاني و نحوه مواجهه آن با نيروهاي مذهبي و سنتي مطرح ساخته و تاكيد كرده است كه عملكرد و تيم‌تان و كارهايي كه انجام داديد، هيچ روزنه اميدي نداشته كه بشود كمك كرد. البته دبيركل جبهه پيروان ابراز اميدواري كرده است تا تغيير عمده‌اي در رفتار روحاني، دولت و عملكردشان به وجودآيد.»

روحاني و لاريجاني نياز به واسطه ندارند

با مطالعه اين خبرتنها مي‌توان بخش نخست آن را مورد ارزيابي قرار داد كه همان ديدار روحاني و باهنر است؛ چرا كه موضوعات مطرح شده بعدي به نوعي القا‌كننده درخواست واسطه‌گري از باهنر براي همراهي مجلس با دولت قلمداد مي‌شود و اين در حالي است كه مجلس دهم همسويي بهتري با دولت يازدهم دارد. از سوي ديگر رابطه خوب روساي قواي مجريه و مقننه چنان است كه نياز به حضور واسطه ندارد. بنابراين بايد به بخش نخست اين خبر توجه شود كه همان ديدار باهنر و روحاني است.

افشاي عدم ثبت نام باهنر براي مجلس

باهنر تمايلي براي حضور در انتخابات مجلس دهم از خود نشان نداد كه دليل آن را بايد در عملكردهاي او يافت. نايب‌رئيس مجلس نهم نقش مصلح اصولگرايي را براي خود انتخاب كرد تا بتواند با سازماندهي جريان اصولگرايي، رخوت و انشقاق در اين جريان را به حداقل برساند. او كه در طيف اصولگرايي مشي ميانه از خود نشان مي‌دهد در قامت جديد از اظهاراتي پرهيز كرد كه مي‌دانست سبب تنش و اختلاف ميان جريان اصولگرايي و اصلاح‌طلبي مي‌شود و در همين راستا سعي كرد رابطه‌اي دوستانه با رقيب اصلاح‌طلب برقرار كند. او بر خلاف برخي دوستان اصولگراي خود مرزي ميان جريان اصولگرايي و حسن روحاني نكشيد، بلكه سعي كرد اين رابطه را پررنگ كند. او تيرماه در يك نشست خبري عنوان كرد:«حداقل دو رئيس‌جمهور قبل از آقاي روحاني در دوره دوم بيش از دوره اول راي آوردند. اما اگر قرار باشد كه روحاني دوره بعد كمتر راي بياورد، چون آراي او لب مرزي بوده، يعني باخت. دولت يازدهم لابد مي‌داند لازمه اين امر آن است كه مساله ركود را دست كم در افكار عمومي حل كند.» اما جملات بعدي باهنر معناي انتخاباتي داشت. او درباره احتمال حمايت اصولگرايان از روحاني اظهار كرد:«ما براي اينكه از آقاي روحاني حمايت كنيم يا خير، شرط مهمي داريم. بايد ببينيم در ماه‌هاي آتي عملكرد دولت چگونه است.» در همان روز باهنر در پاسخ به سوال ديگري درباره سخنان جوانفكر مبني بر عبور از روحاني اظهار كرد:«آقاي جوانفكر كه خيلي وقت است از آقاي روحاني عبور كرده بودند. اصلا به آقاي روحاني نرسيده بودند كه عبور كنند. اما اگر توصيه ايشان به اصلاح‌طلب‌هاست، بحث فرق مي‌كند.» حمايت باهنر از روحاني در برابر طرح عبور از او نشان داد كه حمايت جبهه پيروان خط امام و رهبري از روحاني را نبايد رد كرد.

در نهايت

اكنون اصولگرايان به خوبي واقف هستند كه شانس زيادي براي پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري ندارند و بهترين راهي كه شايد در دستور كار دارند تعامل با روحاني براي دولت دوازدهم است. ديگر اصولگرايان مانند جامعه روحانيت هم تمايل به حمايت از روحاني دارند. بنابراين به‌طور كلي مي‌توان اذعان داشت كه اصولگرايان سنتي حامي روحاني در انتخابات ۹۶ هستند و طيف ديگر اين جريان راهكاري جز سكوت ندارند كه البته دلواپسانشان تخريب روحاني و حاميان او را فراموش نمي‌كنند.

منبع: آرمان

692 نمایش

نظر دادن