تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 آبان 1395 ساعت 08:16

چراغ سبز «حسن روحاني» به اتحاديه اروپا

رييس‌جمهور فنلاند: از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی استقبال می‌کنیم

رييس‌جمهوري، سفر همتاي فنلاندي خود به تهران را به معناي اراده جدي دو كشور براي توسعه روابط تهران و هلسينكي دانست و گفت: بي‌ترديد اين سفر آغاز بسيار خوبي براي توسعه روابط دوجانبه و همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي ايران و فنلاند خواهد بود.

به گزارش ايسنا، حسن روحاني ديروز در نشست مشترك خبري با سائولي نينيستوو رييس‌جمهوري فنلاند، با اشاره به اينكه با وجود دوستي دو كشور، به دليل مسائل تحريم روابط اقتصادي تهران و هلسينكي در سال‌هاي گذشته در سطح مطلوب نبوده است، اظهار داشت: در ماه‌هاي اخير شاهد حركت رو به رشد در زمينه روابط اقتصادي بين دو كشور بوديم.

رييس‌جمهوري افزود: بي‌ترديد بعد از اين سفر و اسناد و توافقاتي كه بين ايران و فنلاند به امضا رسيده، شاهد توسعه هر چه بيشتر روابط دو كشور خواهيم بود.

روحاني با بيان اينكه ظرفيت‌هاي بسيار زيادي در ايران و فنلاند براي توسعه روابط وجود دارد كه بايد از آنها بهره گرفت، خاطرنشان كرد: حوزه‌هاي مختلفي از جمله انرژي، حمل و نقل، صنعت، محيط زيست، معدن و جنگل مي‌تواند زمينه‌هاي مناسبي براي توسعه روابط باشد.

رييس‌جمهوري با بيان اينكه روابط بانكي و اعتبار صادراتي دو پايه اصلي براي توسعه روابط اقتصادي است، گفت: در اين سفر تصميم‌گيري كرديم تا در زمان كوتاه پيش رو بتوانيم شاهد روابط مطلوب بانكي بين دو كشور باشيم.

روحاني اظهارداشت: در زمينه روابط علمي، دانشگاهي و فناوري‌هاي پيشرفته به ويژه در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات (آي‌سي‌تي)، شرايط بسيار خوبي براي توسعه روابط علمي و فناورانه بين دو كشور وجود دارد.

رييس‌جمهوري گفت: در زمينه توريسم و گردشگري نيز دو طرف براي توسعه روابط اظهار علاقه‌مندي كردند كه بتوانيم روابط را در اين عرصه نيز با برقراري پرواز مستقيم و اتصال خطوط راه‌آهن بيش از گذشته تقويت كنيم.

روحاني تصريح كرد: در جريان مذاكرات، استفاده از ظرفيت‌هاي روابط ايران و اتحاديه اروپا و گسترش اين روابط در حوزه‌هاي مختلف علمي و اقتصادي را به ويژه بعد از برجام مورد تاكيد قرار داديم.

رييس‌جمهوري خاطرنشان كرد: در اين مذاكرات همچنين بر علاقه‌مندي دو كشور براي مباحث موجود بين ايران و اتحاديه اروپا در زمينه حقوق شهروندي، مبارزه با مواد مخدر، حقوق بشر و مبارزه با افراطي‌گري و تروريسم تاكيد شد.

روحاني با بيان اينكه مسائل منطقه‌اي و شرايطي كه امروز در عراق، سوريه، ليبي و يمن حاكم است، جزو مذاكرات امروز بود، گفت: در اين زمينه هم بر ضرورت كمك كشورها براي مبارزه با تروريسم و هم بر همكاري‌هاي سياسي براي بي‌ثباتي و نيز مساعدت در راستاي مسائل نوع‌دوستانه تاكيد كرديم.

2177 نمایش

نظر دادن