تاریخ انتشار: پنج شنبه, 06 آبان 1395 ساعت 08:19

ادامه پیامدهای «املاک نجومی»؛ احضار حکیمی‌پور به عنوان «مطلع» در پرونده یاشار سلطانی

روزنامه ایران نوشت:

دادستان تهران با اشاره به بازداشت انتشاردهنده نامه سازمان بازرسی کل کشور و با تصریح اینکه «یاشار سلطانی» تحقیقات انجام شده توسط سازمان بازرسی کل کشور را انتشار داده است، گفت: حسب اظهارات و مکتوبات بازرس و همچنین سربازرس سازمان بازرسی کل کشور در دادسرای تهران، به یاشار سلطانی و برخی اعضای شورای شهر به صراحت و مکرر اعلام کرده و هشدار داده بودند که گزارش سازمان بازرسی محرمانه و انتشار آن ممنوع است. به گزارش ایرنا، جعفری دولت آبادی افزود:

سوء نیت خاص متهم محرز است زیرا به رغم اطلاع از ممنوعیت انتشار جریان تحقیقات سازمان بازرسی کل کشور به عنوان بخشی از قوه قضاییه، مرتکب چنین اقدامی شده است. متهم در تحقیقات نزد بازپرس و مواجهه حضوری با بازرسان سازمان بازرسی مسئولیت انتشار نامه را پذیرفته است. به گفته وی، یاشار سلطانی همچنین اعلام کرده است که تصویر گزارش سازمان بازرسی کل کشور توسط حکیمی پور یکی از اعضای شورای شهر تهران به نامبرده تحویل شده است. جعفری دولت آبادی در این راستا از برخی وکلا انتقاد کرد که به رغم اینکه خود را حقوقدان می‌دانند، مدعی اند که چون بر روی نامه سازمان مهر محرمانه زده نشده، انتشار آن بلامانع است. وی در ادامه افزود: انتشار تحقیقات مقدماتی مراجع قضایی و محاکمات غیرعلنی محاکم وفق قانون مطبوعات با ادعای شفاف‌سازی اطلاعات از سوی رسانه‌ها پذیرفته نیست و به عنوان جرم عمومی قابل تعقیب است.

یکی از وظایف اصلی ما نظارت بر حسن جریان امور در شهرداری تهران است

احمد حکیمی‌پور عضو شورا نیز دراین باره به ایلنا اینطور توضیح می‌دهد: «از من خواسته شد که به عنوان مطلع در این پرونده به دادسرای فرهنگ و رسانه مراجعه کنم که دیروز در این دادسرا حاضر شدم و تحقیقات لازم صورت گرفت و در این زمینه هر موضوعی که در جریان بودم توضیح دادم. این موضوع عجیبی نیست و ظاهراً در این باره از دیگر اعضای شورای شهر تهران هم تحقیقاتی شده است.»

او، درباره اینکه آیا این اسناد از طریق او در اختیار«سلطانی »قرار گرفته اظهار داشت: در این مورد ما نمایندگان مردم در شورای شهر تهران هستیم و یکی از وظایف اصلی ما نظارت بر حسن جریان امور در شهرداری تهران است. طبیعتاً اخبار و اطلاعاتی از طرق مختلف به اعضای شورای شهر تهران در زمینه‌های مربوط به شهرداری و مدیریت شهری می‌رسد و این هم بسیار طبیعی است.بنده وقتی چنین اخبار و مطالبی به دستم رسید به عنوان وظیفه ذاتی و قانونی خودم در پی تحقیق و بررسی و کشف حقیقت بودم که در این رابطه بار‌ها با رئیس شورای شهر تهران مکاتبه داشتم تا جلسه‌ای برای این موضوع با حضور شهردار تهران ترتیب دهند که متأسفانه تاکنون هم این اقدام صورت نگرفته است. علاوه بر بنده دیگر اعضای شورای شهر هم به صورت تذکر کتبی و شفاهی چنین درخواستی را از هیأت رئیسه و رئیس شورای شهر تهران داشتند.»

حکیمی‌پور ادامه داد: بنابراین اینجانب مطالبی را که به دستم رسیده بود از طریق مبادی ذیربط پیگیری کردم و یک نسخه هم در اختیار آقای یاشار سلطانی قرار دادم. من آقای سلطانی را به عنوان فردی متخصص در حوزه مسائل شهری و شهرداری و نیز انسانی امین و بی‌غرض و با حسن نیت می‌شناختم برای همین این مدارک را به صورت امانت در اختیار ایشان قرار دادم تا صرفاً صحت و سقم آن را بررسی کند و این مطالب را عیناً امروز هم در دادسرای فرهنگ و رسانه به شعبه مربوطه پرونده توضیح دادم.

وی افزود: افکار عمومی در حال حاضر بیش از هر چیز منتظر است که واگذاری‌های املاک شهرداری تهران به لحاظ قانونی تعیین تکلیف شود و شفاف‌سازی در افکار عمومی صورت گیرد. بدون شک همه ما از قانون تمکین خواهیم کرد چراکه به فرموده امام خمینی (ره) حکومت اسلامی حکومت قانون است و انتظار داریم همه برابر قانون یکسان باشند.

واکنش شورای شهر به سخنان حکیمی‌پور

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با تسنیم گفت حکیمی پور، نباید نامه محرمانه سازمان بازرسی را در اختیار یاشار سلطانی قرار می‌داد. مهدی چمران با تأکید بر اینکه این نامه از سوی سازمان بازرسی ارسال نشده و یکی از بازرسان سازمان به برخی افراد مطلع از موضوع نامه را ارسال کرده است، افزود: من تا به حال این نامه را ندیده‌ام و فقط در همین حد انتشار آن در رسانه‌ها از آن مطلع شدم.

چمران در برابر این گفته حکیمی‌پور که «بار‌ها با رئیس شورای شهر تهران مکاتبه داشتم تا جلسه‌ای برای این موضوع با حضور شهردار تهران ترتیب دهند که متأسفانه تاکنون هم این اقدام صورت نگرفته است»، توضیح داد: حکیمی‌پور در جلسه علنی شورای شهر تهران، در قالب تذکر کتبی موضوع را با اشاره به برخی اعداد و ارقام و بدون ارائه تصویر نامه ارائه کرد که در این تذکر با تعابیری مبهم از قبیل شنیده شده است و غیره، موضوع مطرح شده بود. ما هم براساس وظایف خود، همان روز و یا فردا تذکر کتبی ایشان را با شماره نامه رسمی به شهرداری ارائه کردیم و شاید شهرداری منتظر جواب قاضی است تا به نامه شورا پاسخ دهد.

وی درباره علت ارائه نامه محرمانه به یک خبرنگار گفت: نامه مذکور که محرمانه بوده، برای آقای حکیمی پور ارسال نشده بود و فرد دیگری تخلف کرده و به ایشان ارائه کرده و ایشان هم نباید این نامه محرمانه را دراختیار یک خبرنگار می‌گذاشت.

705 نمایش

نظر دادن