تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 آبان 1395 ساعت 18:56

الاخبار: حضور سردار سلیمانی در اتاق عملیات آزادسازی موصل

منابع خبری از نزدیک بودن آغاز عملیات وسیع در غرب موصل خبر دادند و مدعی شدند که فرمانده سپاه قدس برای حضور مستشاری در عملیات موصل، در اتاق عملیات بسیج مردمی (حشد الشعبی) حاضر شده است.

به گزارش خبرگزاری آنا به‌نقل از روزنامه الاخبار چاپ لبنان، نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) به‌زودی عملیات خود در غرب موصل را آغاز خواهند کرد تا به 2 هدف دست یابند، نخست اینکه برنامه میدانی خود را با قطع خطوط ارتباطی‌ داعش در سوریه بر عناصر مسلح تحمیل کنند؛ دوم اینکه بر فشارهای آمریکا بر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که می‌خواهد ورود نیروهای حشد الشعبی را به تاخیر بیندازد، فائق آیند.

الاخبار می‌نویسد: «اکنون مشخص شده است که رویکرد حشد الشعبی در عملیات موصل، رسیدن به تل‌عفر واقع در غرب موصل (حدود 90 کیلومتری شرق مرز عراق و سوریه) است؛ منطقه‌ای که حکومت حیدر العبادی مسئولیت آن را باوجود فشارهای آمریکا و ترکیه برای دور نگذاشتن حشد الشعبی از عملیات موصل به این گروه واگذار کرد.»

این روزنامه لبنانی افزود: «هم‌زمان با ورود عملیات موصل به دومین هفته خود، بغداد باوجود اینکه هنوز آتش جنگ شعله‌ور نشده و فاصله میان خطوط تماس عراقی‌ها در مناطق مختلف متفاوت است، نسبت به اوضاع میدانی ابراز خوشبینی می‌کند. طبق گزارش‌های میدانی، عملیات هنوز در مراحل مقدماتی است و هنگامی که نیروها به موصل برسند، تازه جنگ واقعی آغاز خواهد شد.»

الاخبار در ادامه این گزارش می‌نویسد: «طبق گزارش‌های میدانی، در سطح لجستیکی آمادگی حشد الشعبی برای آغاز عملیات پایان یافته و اتاق عملیات حشد منتظر دستور العبادی برای آغاز عملیات است.»

یک منبع عراقی آگاه در این‌باره گفت العبادی به‌دلیل فشار زیاد آمریکا برای دور نگه داشتن بسیج مردمی از عملیات موصل، منتظر چراغ سبز برای صدور دستور آغاز عملیات بسیج مردمی (حشد الشعبی) است و در این میان نوری مالکی، رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون در تلاش برای نقش‌آفرینی بسیج مردمی است.

الاخبار به‌نقل از یک منبع از رهبران بسیج مردمی می‌نویسد: «حشد الشعبی، رهبران و مسئولانش خود را از رویکردهای سیاسی دور نگه داشته‌اند و تشکیلات حشد خود را آماده ورود به عملیات موصل می‌کنند. در این راستا، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس ایران پس از حضور در اقلیم کردستان، به اتاق عملیات حشد الشعبی رسیده است تا نقش مستشاری خود را برای آغاز عملیات آغاز کند.»

الاخبار نوشت: «مسئولیت حشد الشعبی در تل‌عفر جلوگیری از فرار عناصر مسلح داعش از موصل به دیگر نقاط در سوریه و پوشش کامل شهر موصل در نقاط مرزی با سوریه است. نیروهای حشد این عملیات را بسیار سخت و حساس ارزیابی می‌کنند، زیرا وظیفه دارند جبهه غربی عراق را از جبهه شرقی سوریه قطع کنند.»

7120 نمایش

نظر دادن