تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 08:23

آسيب‌شناسي اصولگرايان/ محتوا: ثابت - فرم: متغير

مرتضي نبوي با عقب‌نشيني از «پارلمان اصولگرايي» به «حزب فراگير» رسيد.

به گزارش اخرین نیوز، روزنامه اعتماد نوشت:

ابلاغ سياست‌هاي كلان انتخابات توسط مقام معظم رهبري بار ديگر دغدغه تشكيل حزب فراگير و انتخابات حزبي را در ميان فعالين سياسي زنده كرده است. آنها كه سال‌هاست به دنبال تقويت احزاب و شكل‌گيري چند حزب قدرتمند در كشور هستند اين‌بار با استناد به سياست‌هاي كلي انتخابات مي‌خواهند راه تازه‌اي براي تحزب در كشور بيابند.

اين موضوع البته منحصر و محدود به يك جريان خاص نيست. اصلاح‌طلبان و اصولگرايان در مقاطع مختلف براي تشكيل يك حزب قدرتمند در جريان سياسي خود تئوري‌پردازي كرده و راهكار ارايه كرده‌اند اما هيچ كدام تاكنون نتوانسته‌اند كوچك‌ترين اقدام عملياتي در اين راستا انجام دهند.

اصلاح‌طلبان يك بار در سال ٨٧ توسط محمد علي نجفي با پيشنهاد پارلمان اصلاحات شانس خود را براي دستيابي به يك حزب قدرتمند امتحان كردند اما آن پيشنهاد هم عملياتي نشد و بعدها در كوران حوادث پس از انتخابات ٨٨ به كلي فراموش شد.

با اين حال اصلاح‌طلبان به دليل آنكه از گذشته خود را مقيد به كار تشكيلاتي مي‌دانستند با تاسيس شوراي عالي سياستگذاري انتخابات تلاش كردند تا همه جريانات و چهره‌هاي ملي خود را زير يك سقف جمع كنند؛ امري كه در آن توفيق خوبي داشتند و بالاخره در انتخابات سال ٩٤ ثمره‌اش را با تغيير چهره مجلس ديدند. آنها با وجود نقدهايي كه به ساز و كارشان وارد بود توانستند با ضريب قابل قبولي تمامي تفكرات اصلاح‌طلبي را دور هم جمع كنند و حالا در گام بعدي به سراغ انتخابات شوراهاي شهر و روستا در سال ٩٦ رفته‌اند.
اصلاح‌طلبان اگرچه نتوانستند يك حزب واحد تأسيس كنند اما با شوراي عالي سياستگذاري فعلا امورات سياسي خود را پيش مي‌برند.

تجربه شكست خورده جبهه پيروان

در مقابل اصولگرايان نيز با تاسيس جبهه پيروان امام و رهبري مي‌خواستند به يك ائتلاف سراسري از تمامي تشكل‌هاي اصولگرا دست يابند اما محمود احمدي‌نژاد تمام رشته‌هاي‌شان را پنبه كرد. او اگرچه با حمايت اصولگرايان به قدرت رسيد اما ظرف چند سال آسيب‌هايي به آنان وارد كرد كه نه تنها وحدت‌شان به هم خورد بلكه با به ميدان آمدن تشكل‌هاي فصلي مثل آبادگران و احزاب دايمي مانند جبهه پايداري موسم هر انتخابات با مشكل تكروي و بي‌نظمي مواجه شدند. آنها حتي در جبهه پيروان نيز نتوانستند يكپارچگي لازم را حفظ كنند و احزاب عضو جبهه پيروان هر كدام ساز خود را كوك مي‌كنند حتي همين حالا كه نزديك به ٧ ماه تا انتخابات باقي مانده است حزب ديرپايي مانند موتلفه بي‌توجه به جبهه پيروان مشغول بررسي گزينه‌هاي كانديداتوري براي انتخابات رياست‌جمهوري است. در سوي ديگر هم جبهه پايداري بي‌توجه به اقدامات كلي اصولگرايان اعلام كرده به زودي ٥ كانديداي خود را به ترتيب اولويت معرفي خواهد كرد.

روياي باهنر

در ميان اصولگرايان محمدرضا باهنر، دبيركل جامعه اسلامي مهندسين بيش از ديگران روياي حزب فراگير را در سر مي‌پروراند. او در آذرماه سال ٨٧ و هنگامي كه مجوز تاسيس يك روزنامه را دريافت كرده بود، در اين باره گفت: راه‌اندازي حزب جزو آرزوهاي بنده است و به دنبال آن هستيم تا ببينيم چه زماني مي‌توانيم آن را راه بيندازيم. هنوز نامي براي آن تعيين نكرده‌ايم كه ا‌ن‌شاء‌الله به زودي به نتيجه لازم مي‌رسيم. تلاش مي‌كنيم اين حزب در سطح كشور و به طور فراگير باشد. اين حزب حتما روزنامه خواهد داشت.

اما حدودا ٧ سال بعد از آن مصاحبه كه قرار بود مقدمات حزب فراگير باهنر به زودي انجام شود اين سياستمدار اصولگرا مصاحبه‌اي شبيه آنچه هفت سال پيش انجام داده بود را دوباره انجام داد: تشكيل يك حزب قدرتمند و فراگير اصولگرا جزو آرزوهاي ما است. ما به‌دنبال تشكيل حزب داراي ساختار قوي هستيم كه مقدمات آن هم در حال انجام است؛ بايد كار جلو برود تا به نتيجه برسيم.

مرتضي نبوي به دنبال سامان دهي اصولگرايان

ارديبهشت سال جاري بود كه مرتضي نبوي، اصولگراي كهنه كار و قديمي با طرح پيشنهاد جديدي تلاش كرد تا وضعيت اصولگرايان را سر و سامان دهد. او در گفت‌وگويي با تسنيم اظهار كرد: تاكيد من اين است كه آنچه در شرايط فعلي بايد بر آن تمركز كرد، تكميل فرآيند بهبود سازمان و تشكيلات اصولگرايان است؛ اصولگرايان بايد در ادامه ساز و كار موفق ائتلاف انتخاباتي در سطح كشور، سياست ملي را به لحاظ تشكيلاتي، يك سطح ارتقا ببخشند و آن را از حالت انتخابات به انتخابات، به يك شكل ارتباط مستمر مردم با دستگاه سياست، تبديل كنند.

او همچنين با يادآوري پيشنهاد قبلي‌اش گفت: پيش از اين، موضوع شكل‌گيري «پارلمان اصولگرايان» را مطرح كرده بودم. اصولگرايي، در معناي فعلي، سابقه‌اي طولاني دارد كه به پيش از انقلاب برمي‌گردد و اصولگرايي در اين مدت توانسته است تا با افت و خيز، روندهاي فعاليت خود را بهبود ببخشد.

مخالف و موافق پارلمان اصولگرايي

اين اظهارات بلافاصله با استقبال باهنر روبه‌رو شد. او در پاسخ به پيشنهاد مرتضي نبوي گفت: اخيرا برخي دوستان پيشنهاد لويي جرگه يا پارلمان اصولگرايي را دادند كه پيشنهاد خوبي است. اين پارلمان براي اين است كه اصولگرايان در هر دوره‌اي به دنبال وحدت نباشند.

اما انگار اين پيشنهاد به مذاق موتلفه‌اي‌ها خوش نيامد. محمد نبي حبيبي، دبيركل اين حزب گفت: اظهارات كساني كه پارلمان اصولگرايي را مطرح كرده‌اند، فعلا در حد نظريه است و بايد اين افراد تعريف قانع‌كننده‌اي ارايه كرده همچنين يك تئوري عملياتي را مطرح كنند تا بتوان بر اساس آن اظهارنظر كرد.

لزوم تشكيل احزاب فراگير

گذشت چند ماه از آن ايده اوليه و شكل نگرفتن حتي يك گام عملياتي باعث شد تا نبوي از آن ايده به نوعي عقب‌نشيني كند. او روز گذشته در گفت‌وگويي با فارس با اشاره به ابلاغ سياست‌هاي كلان انتخاباتي از سوي مقام معظم رهبري و جايگاه احزاب در انتخابات اظهار داشت: اين بحث بسيار مفصل است، احزاب با اعلام يك سياست و دستور و ابلاغ، كارشان حل نمي‌شود بلكه يك فرآيند تاريخي دارد و در جمهوري اسلامي احزاب يك فرآيندي را طي كرده‌اند.

نبوي ادامه داد: در اول انقلاب كساني كه امروز طرفدار دوآتشه حزب شده‌اند با حزب جمهوري اسلامي به‌شدت مخالفت مي‌كردند و مي‌خواستند تابلوهاي اين حزب را پايين بياورند به طوري كه سر به تن آن نباشد اما امروز همان افراد و جريان‌ها تغيير كرده‌اند. ما امروز به دو يا سه جريان سياسي عمده تبديل شده‌ايم و بنابراين هنوز زمان داريم كه دو سه حزب با بدنه اجتماعي فراگير شكل بگيرد؛ البته اين نكته بايد فرآيند تاريخي خود را طي كند.

وي با بيان اينكه با يك سياست و ابلاغ فعاليت حزبي ما اصلاح نمي‌شود، خاطرنشان كرد: ما در حال حاضر حزب به معناي واقعي نداريم بلكه يكسري تشكل داريم هرچند ممكن است برخي احزاب سراسري داشته باشيم اما حزب به معناي احزاب غربي كه در كل كشور بدنه اجتماعي تاثيرگذاري دارند و از احزاب‌شان رييس‌جمهور انتخاب مي‌شود، ما چنين چيزي نداريم و براي رسيدن به آن نيز فاصله داريم.

نبوي در پاسخ به اين سوال كه آيا با ابلاغ سياست‌هاي كلي انتخابات فعالان حزبي بايد به سمت ايجاد احزاب فراگير بروند، گفت: اين مساله طوري است كه به صرف گفتن و بحث كردن انجام نمي‌شود بلكه فرآيند تشكل‌هاي سياسي توام با تجربه و گذشت زمان است و مردم و فعالان سياسي بايد ضرورت آن را احساس كنند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: ما اين همه جريان اصولگرا داريم كه درون همين جريان، تشكل‌هاي مختلفي وجود دارد اما در حال حاضر احساس ضرورت نمي‌كنند كه تبديل به يك حزب شوند، البته ائتلاف اصولگرايان موضوع ديگري است.

وي درباره زمينه‌هاي تحقق انتخابات پرشور و اقتدار نظام با فعاليت احزاب اظهار داشت: همين رقابت جريان‌هاي سياسي باعث پرشور شدن انتخابات مي‌شود و تاكنون بار آن نيز بر دوش احزاب و جريان‌هاي سياسي بوده است.

نبوي در عين حال افزود: اين مساله با داشتن چند حزب فراگير فاصله دارد و تشكل‌هاي سياسي كه در جريان اصولگرا هستند بايد با هم جمع شوند و يك فعاليتي را انجام دهند يا احزاب اصلاح‌طلب و جريان اعتدال نيز مي‌توانند همين حالت را داشته باشد.

تحول ناشناخته

اصولگرايان در آسيب‌شناسي وضعيت خود به درستي دريافته‌اند كه بايد طرحي نو در انداخت. اما هنوز نمي‌دانند اين طرح نو چيست. عده‌اي به دنبال نظام بخشي واحد به فعاليت‌هاي سياسي تحت عنوان يك نام مشترك هستند و عده ديگري تنها تغيير برند از اصولگرايي به انقلابي را ترجيح مي‌دهند. آنها در شرايطي دچار سردرگمي شده‌اند كه تا كمتر از ٧ ماه بعد بايد در دو رقابت سنگين شركت كنند. انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي برگزار مي‌شود كه تاكنون هر رييس‌جمهوري كه ٤ سال را به پايان برده بار ديگر با راي مردم مواجه شده و اصولگرايان اين‌بار مي‌خواهند اين سنت نانوشته را بشكنند. از سوي ديگر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا نيز برگزار مي‌شود كه اصولگرايان هنوز هيچ ساختار تشكيلاتي براي آن تدارك نديده‌اند. آنها گمان مي‌كنند گفتمان‌شان هنوز مقبوليت عام دارد به همين دليل نيز محتوا را بدون تغيير حفظ مي‌كنند و تنها به فكر تغيير فرم و قالبي هستند كه مي‌خواهند به وسيله آن محتواي مورد نظر را به مردم عرضه كنند. اما نشانه‌ها و آراي مردم در دو انتخابات رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي چيز ديگري مي‌گويد.

545 نمایش

نظر دادن