تاریخ انتشار: دوشنبه, 03 آبان 1395 ساعت 07:34

انصراف نجفي در ساعت ۳۰ : ۷

همان‌طور كه پيش از اين اعلام شده بود، روز گذشته رئيس‌جمهور، سيد رضا صالحي اميري، مسعود سلطاني فر و فخرالدين احمدي دانش ‏آشتياني را براي تصدي وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش به ‏مجلس معرفي كرد. 

به گزارش آخرین نیوز، متن نامه حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به علي لاريجاني رئيس مجلس براي معرفي وزيران پيشنهادي، به اين شرح است: ‏«جناب آقاي دكتر علي لاريجاني، رياست محترم مجلس شوراي اسلامي؛ با سلام. احتراما در اجراي اصل ۱۳۳ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شرح حال و برنامه جناب آقايان ‏دكتر سيد رضا صالحي اميري، مسعود سلطاني فر و دكتر فخرالدين احمدي دانش آشتياني براي اخذ راي ‏اعتماد به ترتيب جهت وزارتخانه‌هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ‏به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌گردد.»

چرا نجفي نبود؟

از ميان گزينه‌هاي معرفي شده، آنچه سبب تعجب برخي شد، نبود نام محمد علي نجفي در ليست معرفي رئيس‌جمهور بود. ايسنا صبح ديروز نوشت:«يك منبع آگاه در دولت از انصراف محمدعلي نجفي براي معرفي به مجلس جهت كسب راي به عنوان وزير خبر داد.» حذف نام نجفي از ليست وزراي پيشنهادي تصميمي نبود كه پيش از روز يكشنبه اخذ شده باشد و شواهد منتشره نشان از آن دارد كه معرفي نشدن نجفي تصميم ناگهاني بوده است كه براي اثبات اين ادعا مي‌توان به جلسه صبح ديروز سخنگوي دولت با اعضاي فراكسيون اميد اشاره كرد. محمدباقر نوبخت در جلسه صبح ديروز مجمع عمومي فراكسيون اميد از انتخاب نجفي، سلطاني‌فر و صالحي اميري به عنوان وزراي پيشنهادي آموزش و پرورش و ورزش و ارشاد خبر داده بود اما ساعتي بعد دولت، دانش آشتياني، سلطاني‌فر و صالحي اميري را به مجلس معرفي كرد. بر همين اساس بود كه سخنگوي فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه دولت بايد دليل تغيير وزير پيشنهادي آموزش و پرورش را اعلام كند، گفت كه تا ساعت ۷:۳۰صبح دیروز (يكشنبه) قرار بود نجفي به عنوان وزير پيشنهادي معرفي شود. به گفته بهرام پارسايي تا ساعت ۷:۳۰ صبح دیروز كه فراكسيون اميد جلسه‌اي با دولت داشت، آقاي نجفي به عنوان گزينه پيشنهادي دولت براي تصدي وزارت آموزش و پرورش معرفي شد، اما اينكه ظرف مدت كمي گزينه پيشنهادي دولت عوض شده، موضوعي است كه سخنگوي دولت بايد درباره آن صحبت كند. وي افزود: برداشت من اين است كه دليل تغيير گزينه پيشنهادي دولت براي وزارت آموزش و پرورش انصراف آقاي نجفي نبوده و بعيد است كه ايشان به خواست فرهنگيان جواب رد داده باشد. سخنگوي فراكسيون اميد تاكيد كرد:«اينكه براي معرفي آقاي نجفي فشاري از بيرون وجود داشته يا هر عامل ديگري باعث تغيير اين گزينه شده، موضوعي است كه نمي‌توان درباره آن قضاوت كرد و دوستان و دولت بايد دليل آن را اعلام كنند.» البته به غير از اظهارات نوبخت و سخنگوي فراكسيون اميد در روز يكشنبه بايد به آنچه توجه كرد كه نجفي در روز شنبه بيان كرده بود. او در آن روز از تاييد معرفي خود به عنوان وزير جديد آموزش و پرورش خبر داد و به ايسكانيوز گفته بود: «درحال تدوين برنامه هستم تا روز يكشنبه اين برنامه را به دولت ارائه دهم.»

اطلاع رئيس‌جمهور از فشارها؟

اكنون بايد درباره اظهارات سخنگوي فراكسيون اميد مبني بر فشار از بيرون براي معرفي نكردن گمانه‌هايي را مطرح كرد. نخست اينكه اين فشارهاي مورد ادعاي بهرام پارسايي پس از ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه بوده است، يعني در زماني كه رئيس‌جمهور در اراك خود را آماده سخنراني در جمع مردم اين شهر مي‌كرد. بنابراين شايد اتفاق يا خبري در آن ساعات به اطلاع رئيس‌جمهور رسيده كه فرصت تصميم‌گيري كافي وجود نداشته و او با معرفي دانش آشتياني مانع ايجاد چالشي ميان دولت و مجلس در غياب خود شده است. هر چند اظهارات روز شنبه روحاني را مي‌توان به نوعي نشانه فشارها بر دولت دانست و روحاني درآن روز كه گفت:«برخي رسانه‌هاي بي‌اخلاق به دولت فشار مي‌آورند كه چرا وزرا را عوض نمي‌كنند و زماني‌كه دولت بنا به صلاحديد تصميم به تغييري مي‌گيرد، مي‌گويند چرا وزرا را عوض مي‌كنند و بايد بگويم طبيعي است كه در راه خدمت گاهي نياز به تثبيت مدير و گاهي نياز به تغيير مدير است.»، شايد به طور غير مستقيم به اين فشارها اشاره داشته است و البته آنچه درروز يكشنبه از سوي مخالفان دولت در مجلس بيان مي‌شود، مانند اظهارات نقوي حسيني نماينده ورامين كه در تذكري خطاب به رئيس‌جمهور درباره تغييرات كابينه گفت:«اين تغييرات با رويكرد سياسي چه مشكلي از كشور را حل مي‌كند؟ تغييرات كابينه بايد براي رفع معيشت، اشتغال، خروج از ركود و رفع بيكاري باشد كه در اين صورت نمايندگان مجلس استقبال مي‌كنند ولي اين تغييرات سياسي و انتخاباتي است.»

رسانه‌هاي مخالف دولت چه نقشي داشتند؟

از سوي ديگر بايد به فشا‌ر رسانه‌هاي مخالف دولت توجه داشت. تسنيم صبح يكشنبه و پيش از معرفي وزراي پيشنهادي به پارلمان در گزارشي نوشت:«نجفي درحالي به عنوان گزينه وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفي مي‌شود كه رئيس ستاد انتخابات رئيس‌جمهور در سال آينده خواهد بود.» و درادامه همين گزارش به اظهارات سياسيون اصلاح‌طلب درباره ستادانتخاباتي روحاني پرداخت كه آنها نجفي را گزينه مناسبي براي رياست اين ستاد دانستندو درنهايت اينگونه اقدام به تخريب علني نجفي كرد:«نجفي البته در دولت يازدهم به مرد استعفا شناخته مي‌شود، در هر ۱۲۴ روز يك استعفا را در كارنامه خود دارد و در ابتداي دولت يازدهم آنگونه كه اشاره شد، به عنوان وزير پيشنهادي آموزش و پرورش به مجلس نهم معرفي و با ۱۴۲ راي موافق، ۱۳۳ راي مخالف و ۹ راي ممتنع از مجموع ۲۸۴ تنها با اختلاف يك راي از راهيابي به جمع وزراي كابينه روحاني بازماند. از مهم‌ترين دلايلي كه وكلاي ملت در جلسه ۲۲ مرداد سال ۹۲ به نجفي راي اعتماد ندادند، برخي اظهارات ضد و نقيض وي درباره فتنه سال ۸۸ بود كه در مهم‌ترين موارد مي‌توان به امضاي نامه‌اي در حمايت از سران فتنه اشاره كرد.»

نجفي يار دولت‌هاست

البته بايد به اين نكته هم اشاره داشت كه محمد علي نجفي مديري موفق است كه همواره مصلحت را در آرامش دولت‌ها دانسته است و اين‌بار هم از حضور در دولت انصراف داده تا مخالفان دولت براي هجمه به پاستور بهانه جديدي نداشته باشند، مانند زماني كه از رياست سازمان ميراث وگردشگري انصراف داد تا اين سازمان به‌دور از هجمه مخالفان به فعاليت خود ادامه دهد.

لاريجاني نامه روحاني را پس فرستاد!

عضو هيات رئيسه مجلس با اشاره به اينكه نامه اعلام سه وزير پيشنهادي دولت، صبح دیروز به دفتر هيات رئيسه مجلس نمابر شده است، از عودت داده شدن آن به دولت خبر داد. اكبر رنجبرزاده با بيان اينكه نامه رئيس‌جمهور به رئيس مجلس مبني بر معرفي وزراي جايگزين دیروز (يكشنبه ۲آبان‌ماه) در نمابري به دست هيات رئيسه مجلس رسيد، گفت: اين نامه به دليل عدم پيوست خلاصه سوابق وزراي پيشنهادي و برنامه‌هاي آنها، از سوي رئيس مجلس به رئيس‌جمهور عودت داده شد. نماينده اسدآباد در مجلس ادامه داد: هيات رئيسه مجلس بايد همزمان با اعلام وصول نامه معرفي وزرا، خلاصه‌اي از سوابق و برنامه‌هاي آنها را به نمايندگان مجلس ارائه كند. عضو هيات رئيسه مجلس ادامه داد: اگرسوابق و برنامه‌هاي وزراي پيشنهادي آماده شود، اين موضوع در جلسه روز سه شنبه (۴ آبان) اعلام وصول خواهد شد.

نجفی ودلیل نپذیرفتن وزارت

محمدعلی نجفی درباره دلیل تجدیدنظر در تصمیم خود برای پذیرش وزارت آموزش و پرورش و معرفی وی به مجلس از سوی رئیس‌جمهور، اظهار کرد: بنده آقای دانش آشتیانی را فردی قوی، سالم و کاردان می‌دانم. وی افزود: احساس کردم در این شرایط ایشان در این جایگاه می‌تواند موفق‌تر باشد و من به ایشان کمک می‌کنم.

منبع: روزنامه آرمان

2887 نمایش

نظر دادن