تاریخ انتشار: شنبه, 10 مهر 1395 ساعت 22:42

توضیح ظریف درباره محتوای نامه به موگرینی

محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی کتاب «ابعاد ظریف مذاکرات» درباره نامه‌اش به فدریکا موگرینی گفت:‌ این نامه در خصوص نحوه اجرای برجام و انتقادهایی بود که همواره به اجرای آن داشتیم.

به گزارش ایسنا، وزیر خارجه ایران افزود: نیاز بود مطلبی را در این باره مکتوب بدهیم و بر اساس آن درخواست کنیم جلسه رسمی وزرای خارجه هفت کشور مذاکره کننده تشکیل شود. این نامه حدود یک ماه و نیم قبل نوشته و ارسال شد که در آن درخواست جلسه کردیم که این جلسه نیز در نیویورک برگزار شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه با رد شرط اعلامی وزیر اقتصاد آلمان برای روابط با ایران تاکید کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند برای ایران شرط و شروط تعیین کند. ‌ایران کشوری مستقل و دارای سیاست‌های مشخص است و کشورهای مختلف به سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران که سیاست‌هایی سازنده است، علم دارند. کشور ما، کشور اصلی مبارزه با تروریسم در منطقه است و از ۳۷ سال پیش تا کنون در برابر فشارهای ناروا ایستادگی کرده است. ایران در عین صلح‌طلبی در برابر داعش و تروریسم ایستادگی کرده است و بر این اساس داشتن ارتباط با جمهوری اسلامی ایران باید برای همه افتخار باشد.

او در پاسخ به سوالی در مورد پایبندی آمریکا به تعهداتش تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید تبلیغات ضد ایرانی خود را متوقف و عملکرد منفی گذشته خود را در قبال ما جبران کنند. دولت آمریکا در اجرای تعهداتش نخواسته است به ویژه در زمان انتخابات هزینه سیاسی داخلی بپردازد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آمریکا دنیا را با تبلیغات علیه کشورمان در سال‌های تحریم بمباران کرد و از همکاری با ما ترساند که البته اینها مربوط به گذشته است. لازم است که آنان نه فقط این کارها را متوقف که باید آن را نیز جبران کنند و این تاکیدی است که همواره به آمریکا داشته‌ایم.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، ظریف گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مقاومت و ایستادگی اما با زبان منطق و جدیت است که باید در این باره بیشتر تلاش و پیشرفت کنیم تا حقوق ملت استیفا شود.

او درباره مذاکرات اخیر با کانادا نیز گفت:‌ گفت‌وگوهای خوبی با وزیر امور خارجه این کشور داشتیم. جمهوری اسلامی ایران خواسته‌هایی دارد که باید درباره آن بیشتر صحبت کنیم.

748 نمایش

نظر دادن