تاریخ انتشار: شنبه, 10 مهر 1395 ساعت 17:57

اردوغان: هر کسی کودتای نافرجام را محکوم نکند، شریک آن است و در آن دست دارد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه خواهان تقویت هر چه بیشتر روابط با ایران شد.

به گزارش آخرین نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی افتتاحیه دوره جدید قانونگذاری مجلس این کشور گفت: علی رغم اختلاف نظرهایی که با ایران در مورد سوریه و عراق داریم، مذاکرات و تلاش ها برای رفع آن ادامه داشته و ادامه خواهد یافت.
اردوغان با اشاره به وجود ظرفیت بالای همکاری دو کشور در زمینه انرژی، اقتصادی و فرهنگی خواستار تقویت هر چه بیشتر تعامل تهران و آنکارا در این خصوص شد.
اردوغان گفت: ترکیه به جنگ ضد داعش در سوریه ادامه می دهد. وی افزود: پ.ک. ک از گروه های تروریستی خارج از مرزها حمایت می کند تا به وحدت جمهوری ترکیه ضربه بزند. اردوغان تاکید کرد: هر کسی کودتای نافرجام را محکوم نکند، شریک آن است و در آن دست دارد.
رئیس جمهور ترکیه گفت: ترکیه باید در بررسی پرونده آزادسازی موصل مشارکت داشته باشد. اردوغان اظهار داشت: موضع ترکیه درباره بحران سوریه واضح و روشن است و از حق ملت سوریه در تعیین سرنوشت خود حمایت می کند. اردوغان افزود: ما به وظیفه خود در مدت شش سال گذشته در برابر بحران سوریه عمل کردیم و این مسئله را به همه کشورها یادآوری می کنیم. تاریخ کشورهایی را که امروز در برابر بحران سوریه ساکت نشسته اند، بازخواست خواهد کرد.
وی تاکید کرد: وجدان انسانی باعث شد ما میزبانی آوارگان سوری را بپذیریم، در حالی که بسیاری از کشورهای اروپایی در این آزمون رد شدند. ترکیه به وظایف انسانی خود به عنوان کشوری که کشورهای همسایه آن شاهد بحران هستند،عمل می کند.
رئیس جمهور ترکیه مدعی شد؛ تفرقه نژادی، دینی و طایفه ای اساسی کشمکش فعلی در سوریه است. نظام سوریه از همان نخستین روز بحران تاکنون به کشتارها ادامه می دهد و جنایات نظام سوریه باعث جذب تروریست های داعش و القاعده شد. اردوغان افزود: بحران سوریه مسئله بسیار مهمی برای ماست و ما موضع صریحی در حمایت از ملت سوریه و حق آن برای تعیین سرنوشت داریم.
اردوغان گفت: کشورها از تدوین راه حل جدی برای بحران سوریه طفره می روند و ترکیه به وظیفه انسانی خود در قبال ملت سوریه عمل می کند. وی افزود: هدف از عملیات سپر فرات پاکسازی مناطق مجاور مرزهای ما از سازمان های تروریستی است. این عملیات به همه ثابت کرد که سازمان های تروریستی با یکدیگر ارتباط دارند.
اردوغان گفت: اگر می خواهیم با آرامش و اطمینان در مرزهایمان زندگی کنیم باید آرامش و اطمینان را در سوریه و عراق تأمین کنیم.
رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد روابط خود را با اسرائیل برای رسیدن به صلح در منطقه و به نفع فلسطینی ها گسترش می دهیم. از ماه ژوئن اقداماتی برای گسترش روابط با روسیه انجام می دهیم تا روابط به بهترین وضع بازگردد.

889 نمایش

نظر دادن