تاریخ انتشار: جمعه, 09 مهر 1395 ساعت 10:38

فتح الله گولن: کودتای ترکیه کار اردوغان بود

رهبر آمریکانشین مخالفان اردوغان که به پشتیبانی از کودتای نافرجام کشورش متهم است می‌گوید اصلاً کودتایی در کار نبوده و اردوغان با این نمایش، بهانه لازم برای حذف مخالفانش را به دست آورده است.

خبرگزاری فارس: «فتح‌الله گولن» متحد سابق و دشمن این روزهای «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه که به حمایت از کودتای نافرجام اخیر این کشور متهم است، در مصاحبه با روزنامه آلمانی «دی تسایت گفته که مطمئن است کودتا کار خود اردوغان بوده است.

گولن به عنوان مدرک به گفته‌های اخیر اردوغان که کودتا را هدیه‌ای الهی برای پاکسازی ارتش توصیف کرده بود تکیه کرده و گفته که حالا دیگر شکی نیست که اردوغان پشت آنچه جهانیان تصور می کنند کودتا نام داشته، بوده است.

فتح‌الله گولن که از جانب اردوغان به داشتن مهره‌هایی خرابکار در ارتش متهم است، گفته که اخیراً از طریق یکی از افسران ارتش از ملاقات رئیس ستاد مشترک ارتش و رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه در شب کودتا خبردار شده و گفته که این نشان می‌دهد «آنها از قبل از همه‌چیز خبر داشتند.»

اردوغان تاکنون بارها از ضعف اطلاعاتی منجر به پا گرفتن کودتا در کشورش انتقاد کرده و گفته که از طریق دامادش از تلاش ارتشیان برای کودتا خبردار شده است.

فتح‌الله گولن به دستگیری طرفدارانش در ترکیه هم معترض بوده و گفته که اردوغان مخالفانش در ارتش، پلیس و سیستم قضایی را پس از کودتا از کار برکنار کرد و در کنار آن، وکلا، تجار و روزنامه‌نگاران حامی گولن را دستگیر کرده است.

گفته می‌شود که پس از کودتای نافرجام شامگاهی ترکیه تاکنون حدود 100 هزار نفر در ترکیه دستگیر، از کار برکنار و یا از پست خود معلق شده‌اند.

گولن به اخبار مربوط به ارتباطات پیشین خود با اردوغان هم واکنش نشان داده و گفته که پیش از نخست‌وزیر شدن رجب در سال 2013، تنها چند نوبت وی را دیده بوده است.

فتح‌الله گولن ادامه داده: «نه من و نه دوستانم به اردوغان نزدی نبودیم حتی اگر وی چنین ادعایی داشته باشد.»

ترکیه بر اساس موافقتنامه استرداد مجرمین، به شدت پیگیر بازگشت گولن آمریکانشین به این کشور است؛ آمریکایی‌ها اما می‌گویند باید اتهامات منتسب به فتح‌الله برای آنها محرز شود.

گولن در این خصوص گفته که فکر نمی‌کند آمریکایی‌ها روزی وی را به اردوغان تحویل دهند ولی اگر واشنگتن چنین تصمیمی بگیرد، «خودم بلیط می گیرم و با پای خودم به کشورم بازمی‌گردم.»

986 نمایش

نظر دادن