تاریخ انتشار: دوشنبه, 08 شهریور 1395 ساعت 11:44

سی ان ان: ترکیه در تجاوز به سوریه، آمریکا را گرفتار کرد

'روبرت بائر' تحلیلگر اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و مامور سابق سیا با تاکید بر اینکه بدون ایران نمی توان به توافق روشنی درباره سوریه دست یافت، گفت: ترکیه در تجاوز به خاک سوریه، آمریکا را به دردسر انداخت و گرفتار کرد.  

به گزارش ایرنا، بائر روز دوشنبه درباره اقدام تازه آنکارا در ورود نظامی به خاک سوریه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی سی ان ان اظهار داشت: تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه مبین پیچیده تر شدن هرچه بیشتر اوضاع در این کشور است.

بائر که به گفته سی ان ان از ماموران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است، افزود: ترکیه در واقع به دنبال متحدان آمریکا در سوریه است، کردها اکنون از متحدان آمریکا محسوب می شوند که از نیروهای ویژه عملیاتی آمریکا در شرق سوریه محافظت می کنند.

این تحلیلگر اطلاعاتی و امنیتی گفت: ترکیه کردها رابعنوان تروریست می نگرند اما آمریکا نه!

بائر گفت: چیز دیگری که اتفاق می افتد این است که اردوغان اکنون همسو با روس ها است، روس هایی که از دمشق حمایت می کنند.

وی تصریح کرد: ترکیه آمریکا را گرفتار کرده است، چراکه آنها یکی از متحدان خوب ما در منطقه خاورمیانه هستند.

این مامور سابق سیا افزود: اتحاد بالقوه ترکیه و روسیه، جنگ در سوریه را پیچیده کرد.

سی ان ان در بخشی از این تحلیل گفت: جالب این است که ترکیه چند ماه پیش جنگنده روسیه را سرنگون کرده بود.

این تحلیلگر اطلاعات و امنیتی به دیگر بازیگران مهم منطقه ای همچون ایران اشاره کرد و گفت: صریح بگویم، بدون ایران بر سر میز مذاکره، شما نمی توانید به توافق روشنی (درمورد سوریه) دست یابید.

وی گفت ایران در عراق و سوریه دستور کار متفاوتی دارد.

وی درمورد روس ها نیز گفت: شما نمی دانید روس ها (درسوریه) به کدام سو می روند، آنها در کنار ترکیه در سوریه می جنگند، تمامی اینها تازگی دارد.

بائر از اینکه در بیشتر شکست دادن گروه تکفیری – تروریستی داعش چه در عراق و سوریه، گروه های شیعی نقش داشته و آمریکا با آنها ارتباطی برقرار نمی کند، ابراز تاسف کرد.

سی ان ان دربخشی از این تحلیل به مداخلات خارجی اشاره کرد و گفت: طرف های زیادی درسوریه درحال جنگ هستند، مداخلات خارجی هرگز کار زیادی از پیش نبرده ، بجز آنکه وضعیت را هرچه بیشتر پیچیده کرده است.

این تحلیلگر اطلاعاتی امنیتی حضور طرف های بسیار در سوریه را خاطر نشان کرد و افزود: طرف های زیادی در سوریه درحال نبرد هستند وهیچ گروه و طرفی از برتری برخوردار نیست تا آمریکا با آنها طرف و وارد مذاکره شود.

وی افزود: حتی خود کردها نیز به چندین گروه مختلف تجزیه شده و در میان آنها شکاف وجود دارد.

این مامور سابق سیا به سی ان ان گفت: صریح بگویم، من تاکنون منطقه خاورمیانه را از 1960 میلادی بدین سو، این چنین آشفته ندیده ام.

414 نمایش

نظر دادن