تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1395 ساعت 14:00

سکوت معاون طیب‌نیا درباره آمار جذب سرمایه خارجی!

محمدرضا جهان بیگلری گفت: چرا آمارهای جذب سرمایه گذاری از جانب سازمان سرمایه گذاری که متولی این بخش است اعلام نمی‌شود؟!

به گزارش آخرین نیوز به نقل از نسیم، محمدرضا جهان بیگلری اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه اخیرا شاهد هستیم اظهارنظرهای متفاوت و متناقضی در خصوص جذب سرمایه گذاری از سوی دستگاههای اجرایی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سازمان مدیریت و دیگران اعلام می‌شود به «نسیم آنلاین» گفت: برخی از رشد 4 میلیارد دلاری و برخی به ارقام دیگر اشاره می‍کنند ولی دستگاه ناظر که از اعلام رقم مذکور از وظایفش است سکوت کرده است.

رئیس سابق کمیسیون پولی بانکی، سرمایه‌گذاری و بیمه اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا با انتقاد از رفتار و عملکرد رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی گفت: در اصل آقای دکتر خزاعی ریاست سازمان سرمایه گذاری، می‌بایست در این باره توضیح دهد که کدامیک از این ارقام صحیح است؟ آیا مستندات واقعی در این باره وجود دارد؟ آیا این سرمایه ورودی است یا طرحهای مصوب؟

وی اضافه کرد: هم اکنون کشور ما پایین ترین جذب سرمایه گذاری را در چند سال اخیر تجربه کرده و هیچ اتفاق خاصی هم در راستای بهبود قوانین شاهد نبودیم و تقریبا غیر ممکن است که چنین رقمی سرمایه خارجی جذب اقتصاد ایران شده باشد.

وی ادامه داد: بر اساس آمارهای اعلام شده در انکتاد در سال 2015 برای تمامی بخشهای اقتصادی کشور در حدود دو میلیارد دلار جذب سرمایه گذاری داشتیم که البته آن هم جای بحث دارد.

وی درباره ادعای دو روز پیش نعمت زاده درباره جذب 1.5 میلیارد دلار سرمایه خارجی در شش ماه اخیر در صنعت کشور نیز به «نسیم آنلاین» گفت: اگر از مبلغ اعلامی، بیشترِ آن مربوط به صنعت باشد، پس دستگاه‌های دیگر بطور کامل در دولت آقای روحانی هیچ تلاشی در راستای بهبود سرمایه گذاری در کشور نداشتند! متاسفانه شاهد آن هستیم هر دستگاه اجرایی یک اداره کل سرمایه گذاری تاسیس کرده که بصورت مستقل برای جذب سرمایه گذاری خارجی تصمیم گیری می‌کند که برخی از مدیران سفارشی این ادارات هیچ اطلاعی از نحو پذیرش سرمایه گذاری خارجی ونوع قراردادهای مرسوم بین المللی ندارند.

جهان بیگلری اضافه کرد: تقریبا در تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شهرداری‌ها، استانداری‌ها و مراکز خدمات سرمایه گذاری در استانها ستاد سرمایه گذاری تشکیل شده و جالب اینجا است که همدیگر را هم قبول ندارند و هرکدام با سرمایه گذاران با شیوه خود عمل می‌کنند!

وی با انتقاد از چنین رفتارهایی به «نسیم آنلاین» اضافه کرد: این مسئله نشان از عدم مدیریت صحیح و تعطیلی نسبی سازمان سرمایه‌گذاری در کشور است.
مشاور سابق سازمان سرمایه گذاری خارجی با بیان اینکه در دولت قبل تمامی این دستگاهها می‌بایست زیر نظر سازمان سرمایه گذاری و نمایندگان تام الاختیار بصورت تجمیع زیر نظر سازمان و در استانها زیر نظر ستادهای سرمایه‌گذاری با محوریت مرکز خدمات سرمایه‌گذاری به ریاست استاندار و دبیری امور اقتصاد و دارایی فعالیت می‌کردند، گفت: یکی از فوائد آن در اختیار بودن آمارهای درست از جذب سرمایه گذاری بالاخص سرمایه گذاری خارجی و رفع مشکلات سرمایه گذاران داخلی و خارجی در کشور بود.

بیگلری گفت: متاسفانه در سالهای اخیر بیشتر اختیارات به دستگاه‌های دیگر تفویض و تقریبا به حالت تعطیلی در آمده است. البته این آمار سازی‌ها بر رشد اقتصادی هم دلالت دارد. مرکز امار از رشد 4.4 درصدی خبر می‌دهد و چند روز قبل ریاست بانک مرکزی رشد شش درصدی را اعلام می‌کند، چند ماه قبل وزیر اقتصاد رشد پنج درصدی را نوید می‌دهد و حالا رشد 4.2 درصدی صنعت توسط وزیر صنعت ادع میشود! پس این همه کارخانه ورشکسته شده و نیمه تعطیل چه میشود؟ شاخص سنجش چه مواردی را در برمیگیرد ؟ پس با این وصف احتمالا کشور در حال حاضر از رشد اقتصادی 7درصد عبور کرده است؟!

وی با بیان اینکه اینها همه نشان از بدنه کارشناسی ضعیف در دولت است گفت: تقاضای کارشناسان از مسئولین اقتصادی کشور این است که به دلبخواه آمار اعلام نکنند، این آمارها بصورت محسوس در اقتصاد بین‌الملل قابل مشاهده و پیگیری است و به پایه‌های اقتصاد کشور لطمه می‌زند. وی بار دیگر با انتقاد از آمار جذب سرمایه گذاری خارجی نیز گفت: هر طرحی در کمیته ای مصوب شد که نمیشود نام آن را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست! بلکه از زمان تصویب یک طرح سرمایه گذاری در بهترین حالت حداقل دو سال تا جذب سرمایه زمان نیاز دارد که البته این به شرطی زمانی است که در این مدت سرمایه گذار منصرف نشود!

364 نمایش

نظر دادن