تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 شهریور 1395 ساعت 13:50

ایران برای آشتی اردوغان و اسد وساطت می‌کند؟!

یک روزنامه سعودی مدعی شد مذاکراتی با وساطت ایران، میان ترکیه و سوریه با هدف آشتی دادن رؤسای جمهور دو کشور، آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران: روزنامه الشرق‌الاوسط به نقل از منابعی از آنکارا و تهران مدعی شد گفتگوهای محرمانه‌ای میان مسئولان نظام سوریه و شخصیت‌های ترکیه‌ای برای آشتی دادن بشار اسد و رجب طیب اردوغان در جریان است و این پس از تغییرات به وجود آمده در سیاست آنکارا در قبال دمشق است.

این رسانه سعودی مدعی شد: اسماعیل حقی، یکی از دیپلمات‌های برجسته ترکیه، این مذاکرات را هدایت می‌کند. وی ژنرال بازنشسته‌ای است که مسئول توافق «اضنه» میان آنکارا و سوریه در سال 1998 بود. این ژنرال قبلا معاون رئیس اطلاعات ترکیه بوده و در حال حاضر معاون رئیس حزب الوطن چپگراست.

الشرق‌الاوسط در ادامه ادعا کرد: این گفتگوها میان سوریه و ترکیه با وساطت ایران انجام می‌شود.

این رسانه به نقل از منابع مذکور مدعی شد: حقی به دمشق سفر کرده است و متعاقب آن دیدارهای دیگری در الجزایر در ماه مه گذشته از سوی یک ژنرال دیگر انجام گرفته است.

این روزنامه سعودی در ادامه مدعی شد: حقی با برخی مسئولان سوری در دمشق دیدار و گفتگو کرده است که از جمله آنها عبدالله الاحمر، مرد شماره دوم حزب بعث، و علی مملوک، رئیس دفتر امنیت ملی ، ولید معلم، وزیر خارجه سوریه، و فیصل مقداد، معاون وی، است.

این روزنامه ادعا کرد: وی به اطلاع مسئولان سوری رسانده است که آنکارا همچنان مخالف باقی ماندن بشار اسد در قدرت است اما با تجزیه سوریه و شکل‌گیری نظام فدرالی در آنف که کُردها در سوریه به دنبال محقق کردن آن هستند، مخالف است.

این رسانه سعودی به نقل از این منابع مدعی شده است: امکان کاستن از موضع شدید رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در قبال سوریه به شرط همکاری دمشق برای ممانعت از برپایی هر منطقه کُردی در شمال سوریه وجود دارد.

320 نمایش

نظر دادن