تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 شهریور 1395 ساعت 14:20

درخواست "به حق" 2 نماینده مجلس: زبان شیرین آذری در مدارس تدریس شود

آذربايجاني ها خواسته زيادي ندارند، آنها مي‌خواهند كه زبان تركي اذربايجاني در مدارس شان تدريس شود.

2 تن از نمایندگان آذربایجانی مجلس دهم بخشی از نطق خود در جلسه علنی سه شنبه-2 شهریور- را به درخواست برای آموزش زبان ترکی در مدارس اختصاص دادند.

به گزارش خبرآنلاين؛شهاب الدين بي مقدار نماينده مردم انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسكو در مجلس دهم در نطق ميان دستور خود با اشاره به اصل 15 قانون اساسي در رابطه با حق آموزش به زبان مادري، گفت: با توجه به اين موضوع كه رئيس جمهور بارها اجرايي شدن اصل 15 قانون اساسي را در سخنراني ها و جلسات در بين اقوام مورد تاكيد قرار دادند، براي راه اندازي ادبيات تركي در دانشگاه تبريز از ايشان تشكر مي‌كنم.

وي افزود: اين اقدام را تنها گام اول براي اين مسير مي‌دانم.اميدوارم مسئولان همينطور مصمم گام‌هاي بعدي را بردارند. گام‌هاي بعدي شامل افزودن ادبيات تركي به مدارس و تدوين كتب مربوطه است تا برگ زرين ديگري در تاريخ جمهوري اسلامي رقم زده شود.

محمد حسن نژاد نماينده مردم مرند و جلفا در مجلس دهم نيز در نطق ميان دستور خود گريزي به تدريس زبان تركي در مدارس داشت و گفت: تدريس زبان تركي اذربايجاني يكي از خواسته‌هاي حوزه انتخابيه من است.آذربايجاني ها خواسته زيادي ندارند، آنها مي‌خواهند كه زبان تركي اذربايجاني در مدارس شان تدريس شود.

وي همچنين در ادامه از ايجاد رشته تركي اذربايجاني در كنكور سراسري بعدي تشكر و تأكيد كرد: اما خواسته قانوني مردم تدريس اين زبان شيرين، زبان مداحان اهل بيت در مدارس است.

‎‎‎‎‎بر اساس اصل 15 قانون اساسي«زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد ومکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏ از زبان‌های‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏‌های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏ آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.»

489 نمایش

نظر دادن