تاریخ انتشار: سه شنبه, 02 شهریور 1395 ساعت 10:39

در لواسان چه خبر است؟ / در انتظار یک تصميم بزرگ

ناطق نوري اين روزها كجاست؟ جفاست كه پاسخ اين سوال «خبر ندارم» يا «مشغول استراحت است» باشد. شيخ نور اگر چه در عرصه علني حضور پررنگي ندارد، اما سال‌هاست كه نمي‌توان منكر نقش او در معادلات سياسي كشور شد؛ چه آن زمان كه در سال ۸۴ به گفته خودش نيروهاي جناح راست را كه پس از دوم خرداد ۷۶ پراكنده و بي‌انگيزه شده بودند به دور هم جمع كرد و سازماندهي اين جريان را بر عهده گرفت و چه در سال ۹۲ كه يكي از ستون‌های دعوت از روحاني به انتخابات رياست‌جمهوري بود.
اكنون هم پر بيراه نيست اگر ادعا شود ناطق نوري دراين روزها بار ديگر به سازماندهي مشغول است، اما نه به صورت علني؛ چرا كه تفاوت‌های جريان راست آن دوره با اصولگرايان اين دوره غير قابل انكار است. 
 
شيخ نور به‌خوبي شرايط امروز اردوگاه جريان اصولگرايي را مي‌داند و آگاه است كه بار ديگر خطر تعدد كانديدا حتي بيشتر از سال ۸۴ اصولگرايان را با مشكل مواجه خواهد كرد و بهتر از آن مي‌داند حضور و فعاليت علني او براي سامان دادن به اردوگاه اصولگرايي با توجه به افزوده شدن به تعداد دلواپسان، به طورحتم آفت هايي براي اصولگرايي و آرامش كشور خواهد داشت. پس شيخ نور چه برنامه‌اي در ذهن دارد؟
 
تجربه‌اي كه تكرار نمي‌شود!
 
گمانه نخست را بايد در لواسان جست‌وجو كرد؛ در جلساتي كه هر از چندگاهي با توجه به اهميت موضوع درآن منطقه برگزار مي‌شود. در انتخابات سال ۸۴ اتومبيل‌هايي كه سرنشينانش باهنر و مرحوم عسگراولادي بودند بسيار در منطقه لواسان تردد مي‌كردند؛ چرا كه مي‌خواستند در تصميم‌گيري مهمي شريك شوند. البته كانديداهاي آن انتخابات هم به آنجا مي رفتند تا برنامه‌هاي خود را با ناطق نوري در ميان بگذارند. حتي احمدي‌نژاد هم در جلسه‌اي كه به رياست شيخ نوري برگزار شد، اعلام كرد كه«من طرح براي اداره كشور دارم و بقيه نامزدها ندارند. شما هم اجازه نمي‌دهيد من طرحم را بدهم.» پس از اين جلسات بود كه اخم عقلاي جمع در هم فرو رفت و مرحوم عسگراولادي به ناطق نوري گفت:«اين برادر ما احساس مي‌كند كه اسلام را فقط او مي‌شناسد، اين برادر ما احساس مي‌كند انقلاب را فقط او درك كرده است. اين برادر ما احساس مي‌كند امام را فقط او مي‌شناسد.» آنچه مرحوم عسگراولادي بيان كرد، تحقق يافت كه نشانه آن اظهارات احمدي‌نژاد پس از رياست جمهوي و جلسات بارخواني گفتمان امام و انقلاب است كه در ماه‌های گذشته برگزار كرده است. اين اخم‌هاي در هم رفته اصولگرايان سبب شد تا احمدي‌نژاد نداشتن جايگاه درميان آنها را درك و قهر كند كه اين دلخوري تا امروز هم ادامه دارد. بنابراين ناطق نوري براي تزريق آرامش به اردوگاه اصولگرايي قصد تكرار آن جلسات را براي انتخابات ۹۶ ندارد.
 
برنامه اصلي ناطق نوري چيست؟
 
واضح است كه شيخ نور براي انتخابات ۹۶ دل به وحدت احزاب اصولگرا نخواهد بست و گمان مي‌رود كه او فراتر از احزاب برنامه‌اي رادر ذهن داشته باشد كه در سكوت لواسان درصدد تحقق آن است. ناگفته پيداست كه جايگاه ناطق نوري در ميان بزرگان كشور بسيار بالا و غيرقابل خدشه است و در مسيري حركت كرده و مي‌كند كه بي‌اخلاقي درآن معنا ندارد. بسياري در سال‌هاي گذشته تلاش كردند تا رابطه ميان بزرگان اعتدالي كشور را دچار خدشه كنند، مانند رابطه ناطق نوري با آيت‌ا... هاشمي كه دو معتمد بزرگ ميان اقشارمختلف مردم هستند، اماعلاوه بر اينكه آيت‌ا... هاشمي بارفتارش نشان داد اين تلاش‌ها بی‌فايده است، ناطق نوري هم در پاسخ به اين تفرقه افكني‌ها گفته است:«رابطه بنده با آقاي هاشمي يك رابطه قديمي است و سابقه دوستي ما هم مربوط به سال ۴۲ و شروع مبارزه در قم هست و من از آنجايي كه آقاي هاشمي را از پيشكسوتان انقلاب و مبارزه مي‌دانم، به همين مناسبت احترام ويژه‌اي هم براي ايشان قائل هستم. نقش سرنوشت‌سازآقاي هاشمي‌رفسنجاني با آن قابليت‌هاي فردي منحصر به فرد، در مبارزات قبل از انقلاب و پس از آن در اداره جنگ و دوران سازندگي و ساير مقاطع انقلاب، اگر نگوييم بي‌نظير بايد گفت كم نظير هست. بنده فارغ از رفاقت بيش از نيم قرني كه با ايشان دارم، همواره ايشان را به خاطر دلبستگي اش به مباني اصولي انقلاب، تعهدشان به رهبري نظام، آن هم در سخت‌ترين شرايط و پايبندي‌شان به مصالح ملي، واقعا تحسين كرده‌ام. روابط ما هم اگرچه خبر خوبي براي افراد بد دل نيست، روابط گرم و صميمانه‌اي است» اين موضوع را هم بايد در ذهن داشت كه ناطق نوري در همان روزهايي هم كه مديريت جريان اصولگرا را بر عهده داشت ارتباط خود با بزرگان جريان اصلاح‌طلب را حفظ و تقويت كرد؛ چرا كه در انديشه شيخ نور آنچه را براي كشور بيش از هر موضوعي داراي اهميت است بايد در وحدت نيروهاي سياسي و آرامش مردم جست‌وجو كرد.
 
آن طور كه روزنامه «آرمان امروز» خبر داده است، اين روزها ماشين‌هايي با سرنشينان آشنا در لواسان تردد دارند؛ سرنشيناني كه تصميم آنها براي هر طيف سياسي تصميم نهايي تلقي مي‌شود و به عبارتي حضور آنها به معني حذف واسطه‌هايي است كه درز محتواي جلسات از سوي آنها سبب التهاب در فضاي سياسي كشور مي‌شود. شايد بتوان پيش بيني كرد كه بزرگان دراين جلسات بر سر چه موضوعاتي با يكديگر صحبت مي‌كنند. برخي بر اين موضوع تاكيد دارند معرفي كانديدا براي انتخابات سال ۹۶ مهم‌ترين موضوع بحث در اين جلسات است كه اين تصور به طور كامل صحيح نيست، چراكه اين بزرگان و مدعوين به نشست لواسان اما و اگري براي حمايت از حسن روحاني درانتخابات ۹۶ ندارند، بلكه دغدغه آنها تكروي‌ها و بر طبل جدايي زدن برخي طيف‌هايي است كه به نام اصولگرا وارد ميدان شدند، امادر بزنگاه‌هاي مهم با اعلام استقلال و معرفي كانديداي مجزا سبب بهم ريختگي اردوگاه اصولگرايي و نارضايتي حاميان اين جريان مي‌شوند. ‌ميهمانان نشست‌های لواسان اين روزها به دنبال يافتن راهكاري براي ممانعت از سنگ‌اندازي در مسير روحاني براي پيروزي قاطع‌تر از سال ۹۲ در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۹۶ هستند.
698 نمایش

نظر دادن