تاریخ انتشار: شنبه, 30 مرداد 1395 ساعت 11:23

دلیل حضور ناگهانی چاووش‌اوغلو در تهران چه بود؟ / تحولات جدید در انتظار خاورمیانه

اردوغان پس از دیدار با ولادیمیر پوتین در سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد که در زمینه مسائل سوریه با تهران و مسکو رایزنی و همکاری می‌کند؛ اعلام موضعی که به زعم ناظران آغاز تشکیل مثلث همکاری ایران، روسیه و ترکیه را رقم زد.  

سفر ناگهانی وزیر امور خارجه ترکیه به تهران، رسانه‌ها را غافلگیر کرد. روز گذشته این خبر نخست به روایت شبکه‌های خبری ترک منتشر 

دلیل حضورناگهانی چاووش‌اوغلو در تهران و گفت‌وگو با ظریف چه‌بود؟/تحولات جدید در انتظار خاورمیانهشد. رسانه‌های ترکیه اعلام کردند که «مولود چاووش اوغلو» پنجشنبه شب در اقدامی غیرمنتظره به تهران سفر کرده است.
 
به روایت سی‌ان‌ان ترک، او همان شب به ترکیه بازگشته است. روزنامه وطن‌ترک نیز گزارش داده است که چاووش اوغلو در گفت‌وگو با مقامات ایرانی، درباره مسائل مختلف بویژه پرونده سوریه گفت‌وگو و رایزنی کرده است.
 
پس از انتشار این اخبار بود که روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در اطلاعیه‌ای با تأیید خبر این سفر، اعلام کرد که وزیر امور خارجه ترکیه به منظور پیگیری تفاهمات و رایزنی‌های به عمل آمده میان دو کشور سفر کوتاهی به تهران داشته و با همتای ایرانی خود به رایزنی پرداخته است.
 
قاسمی اظهار کرد: «مذاکرات دو وزیر خارجه در تهران به مدت پنج ساعت به طول انجامید.»
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: «در سفر هفته گذشته دکتر ظریف به آنکارا و مذاکرات چندساعته او با رئیس جمهوری ترکیه و سایر مقامات عالیرتبه آن کشور تفاهم شد دو کشور به طور مستمر چه به صورت رسمی و حتی غیررسمی گفت‌وگو‌های فشرده و مستمری را در اشکال و سطوح مختلف بین مقامات دو کشور داشته باشند.»
 
قاسمی همچنین گفت: «در همین راستا قرار است در آینده نزدیک نیز دیدار‌های متعددی به صورت فشرده در سطوح متفاوت بین مقامات عالی دو کشور به عمل آید.»
 
چاووش اوغلو نیز درباره محتوای سفر خود به تهران به شبکه تی‌آرتی گفت: ما باید تلاش‌هایمان را افزایش دهیم. هرچه زمان می‌گذرد، مسأله (سوریه) عمیق‌تر می‌شود. به همین دلیل هم دیروز به تهران سفر کردم. وی همچنین مسائل یمن و عراق و مسأله گروهک تروریستی پژاک و پ‌ک‌ک و لزوم برقراری آتش‌بس در سوریه را  از دیگر موارد مورد بحث میان تهران و آنکارا اعلام کرد.
 
علاوه بر دستور کار وزیر خارجه ترکیه برای رایزنی درباره سوریه در سفر به تهران این سفر ناگهانی را می‌توان با احتمال مطرح در رسانه‌ها مبنی بر سفر قریب الوقوع «رجب طیب اردوغان» به تهران مرتبط دانست.
 
هفته گذشته بود که محمدجواد ظریف اولین سفر یک مقام ایرانی به ترکیه پس از کودتای نافرجام این کشور را انجام داد. او در آنکارا با همتای ترک خود و نیز رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار و رایزنی کرد.
 
براساس گزارش ایران، فصل جدید روابط ایران و ترکیه بیش از هر چیز از نحوه واکنش مقامات ایران به کودتای ترکیه تأثیر پذیرفت. محمدجواد ظریف در شب کودتا و در شرایطی که مشخص نبود سیر حوادث به کدام سمت پیش خواهد رفت، چندین‌بار در تماس با چاووش اوغلو، پیگیر تحولات شد و حمایت ایران از دولت قانونی ترکیه را اعلام کرد. این در حالی بود که به اذعان تحلیلگران رسانه‌های عربی، کشورهای عربی مدعی همراهی با ترکیه به هر دلیل از اعلام موضع بهنگام نسبت به آنچه در ترکیه در حال وقوع بود، جا ماندند.
 
پالس مثبت در روابط دو کشور که با وجود مراودات معمول زیر سایه اختلافاتشان بر سر مسائل مهم منطقه‌ای همچون بحران سوریه قرار داشت، با ترمیم رابطه آنکارا و مسکو هم‌راستا شد. اردوغان پس از دیدار با ولادیمیر پوتین در سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد که در زمینه مسائل سوریه با تهران و مسکو رایزنی و همکاری می‌کند؛ اعلام موضعی که به زعم ناظران آغاز تشکیل مثلث همکاری ایران، روسیه و ترکیه را رقم زد.
 
حال پس از وارد شدن ایران و روسیه به مرحله همکاری نظامی برای حمله به مواضع گروه‌های تروریستی در سوریه که به منظور حمایت از روند سیاسی حل بحران سوریه صورت می‌گیرد، سفر غیر مترقبه وزیر خارجه ترکیه به تهران و ساعت‌های طولانی مذاکره او با همتای ایرانی‌اش را باید مقدمه تحرکات جدی‌تری دانست که احتمالاً در روزهای آینده رونمایی خواهد شد. تحرکاتی که شاید از کاهش  اختلافات پیشین دو کشور درباره مسأله سوریه و آینده سیاسی دولتمردان آن نشان داشته باشد.
636 نمایش

نظر دادن