تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 مرداد 1395 ساعت 13:14

انتقادات تند چمران از دولت و دفاع از شهردار تهران

رئیس شورای شهر می گوید با قانون برنامه ششم توسعه، بخشی از درآمدهای شهرداری ها به دولت می رود و شهرداری ها "فشل" می شوند.

به گزارش خبرآنلاین، روز خبرنگار بهانه ای بود تا مهدی چمران در نشست خبری در شورای شهر تهران برگزار شد، انتقادات زیادی را متوجه دولت کند. انتقاداتی که به نظر می رسد با رسیدن به فصل انتخابات رئیس جمهوری و شورای شهر در بهار آینده، هر روز تندتر شود.

اولین انتقاد رئیس شورای شهر تهران درباره ترافیک در مناطق شمال تهران به خاطر برگزاری نمایشگاه های مختلف در محل دائمی نمایشگاه های تهران بود. چمران در این باره گفت: در بزرگراه چمران و خیابان سئول، نمایشگاه راه و ساختمان راه بندان به وجود می آورد. به رغم آماده شدن نمایشگاه شهر آفتاب، نمایشگاه تهران همچنان به کارهای خود ادامه می دهد و جز آزار و اذیت و ترافیک برای ساکنان منطقه دستاورد دیگری ندارد.

معاملات شهرداری با اعضای خانواده مدیران ممنوع است
رئیس شورای شهر درباره سئوال خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص انتقاد رحمت الله حافظی به معاملات مالی شهرداری با برادر یکی از مدیران شهری توضیح داد: در این ارتباط قانون داریم و قانون صریح و شفاف است و نباید چنین چیزی صورت پذیرد. قبلا هم این بحث شد و شهرداری پاسخ داد چنین چیزی نیست. جدیدا هم که مطرح شد، دیروز دیدم یک عضو شورای شهر در این باره تذکر نوشته ولی مستندات و مصادیق را در آن مشخص نکرده. شهرداری در جواب گفته بود اگر مصادیق دارید بگویید تا بررسی کنیم. دیروز هم از این عضو شورای شهر خواهش کردم مصادیق این معاملات را بنویسید. ایشان تلفنی به من مصداقها گفت. من گفتم تلفنی به درد نمی خورد. کتبا بنویسید تا دستور پیگیری بدهیم. این قانون است و باید اجرا شود.

رئیس شورای شهر انتقاد دوم خود را به برنامه ششم توسعه اختصاص داد و درباره بخشهایی از این برنامه که به مدیریت شهری ارتباط دارد گفت: این برنامه مسایل و مشکلاتی دارد که برای همه شهرها ایجاد مشکل می کند. این برنامه به جای حل مشکلات شهری، به مشکلات اضافه می کند و شهرداری ها "فشل" خواهند شد چون عوارض دائمی مالیات بر ارزش افزوده سوخت که با سرعت در اختیار شهرداریها قرار می گیرد را قرار است کاملا دولتی شود. این عوارض به مصرف حقوق کارکنان شهرداری ها می رسد و اگر یک ماه پرداخته نشود، شهرداریها حقوق ندارند به کارکنان خود بدهند.
او با اعتراض به اینکه طبق قانون برنامه ششم توسعه، این عوارض ابتدا باید به حساب استانداری ریخته شود و پس از آن، بودجه توسط استاندار تقسیم شود، گفت: نگرانی از این موضوع بسیار بالاست و قطعا در چند ماه اول سال، شهرداری چیزی نمی تواند از دولت دریافت کند. شهرداری باید بلافاصله حقوق به پرسنل بدهد و برخی شهرداریها دو سه ماه حقوق رفتگران و کارگران خود را ندارند بدهند و با این قانون، موضوع بدتر می شود. آنها فکر می کنند هر چه شهرداریها بیشتر آسیب ببینند، طوری نیست ولی ما هر طوری هست درآمدهای دولت را بالا ببریم. باید افکار عمومی را در این باره آگاه کرد. همچنین در برنامه ششم یک بند هم به شوراهای شهر اشاره نشده، در حالی که در برنامه های قبلی به مدیریت شهری و مدیریت یکپارچه، اشاره شده بود.
مهدی چمران با اشاره به شورای دوره اول گفت: با وجودی که همه اعضای شورا از یک طیف بودند، اختلافات در این شورا آنقدر شدید شد که حتی به ترور هم انجامید و برخی از اعضا متهم شدند. شاید رسانه ها در این اختلافات موثر بودند. هیجان خبر و داشتن تندی و داغی و تیزی نباید به کسی آسیب برساند.

درباره انتخابات فکری نکرده ام
چمران درباره کارهای آینده خود در انتخابات شوراهای آینده در سال 96 هم گفت هنوز تصمیم نگرفته در انتخابات شرکت کنم. او توضیح داد: من هنوز برای انتخابات آینده کاری نکرده ام و فکر می کنم درست نیست یک سال آخر را برای انتخابات بگذاریم و یک سال بعد از انتخابات را هم به آن بپردازیم. من تصمیم خاصی در زمینه انتخابات ندارم، نه از کسی دعوت کرده ام و نه به دعوت کسی جواب داده ام. ولی از لحاظ آرامش دوست دارم به کارهای فرهنگی خود بپردازم. هرچند ما خود را انقلابی می نامیم و باید تلاش کنیم. همه چیز ما برای انقلاب است و اگر دنبال آسایش بودیم، سالها به خاکریز و جبهه و جنگ نمی رفتیم.

اختلاف بین قالیباف و دولت شخصی نیست
رئیس شورای شهر انتقاد سوم خود را درباره دولت به اختلافات بین شهرداری و دولت اختصاص داد و گفت: اختلاف بین دولت و شهرداری، اختلاف شخصی نیست، بلکه اختلاف مبنایی و سنتی است، وزارت کشور، صاحب شهرداری ها بوده و حالا شهردار را گروه دیگری منصوب می کند و به او نظارت می کند. در مشهد و اصفهان، شهردار اشخاص دیگری هستند ولی می بینید اختلافات شهرداری ها با دولت و وزارت راه و شهرسازی چقدر بالا می گیرد که به محاکم قضایی و مراجع هم می کشد. روحیه دولت درباره شهرداریها هنوز از بین نرفته. باید بپذیریم هر چه دولت چالاکتر و کوچکتر باشد، موفق تر است. اصل مشکل اینجاست که دولت نمی خواهد امپراتوری خود را دست بدهد.
چمران در ادامه باز هم رویه انتقادی خود نسبت به دولت را ادامه داد و گفت: ما انتظار داریم پول تجمیع مالیات دوباره به شهرداریها برگردد. چون ممکن است این پول نیز به سرنوشت سهمیه شهرداریها از جریمه های رانندگی دچار شود که مثلا به استاندار، سهم شهرداری را 300 میلیارد تومان می دهند ولی استاندار از این بودجه، تنها 6 میلیارد را به شهرداری می دهد. ما نمی خواهیم از دولت پول بکنیم، بلکه می خواهیم بدهی خود را بگیریم. مثلا دولت موظف بوده 50 درصد هزینه نوسازی بافتهای فرسوده را به شهرداریها بدهد ولی یک ریال هم به هیچ شهرداری نداده است. در دولت کسی به فکر شهرداریها نیست.
او با اشاره به طرح کاهش انتخابات شهردار که توسط حکیمی پور، عضو شورای شهر طرح شده، گفت: این طرح باعث افزایش اختیارات شورای شهر نمی شود. شهرداری مانند شرکت است و باید به مدیرعامل که شهردار است، اختیار بدهند تا کارها پیش برود. شهرداری برای بزرگراه امام علی باید چندهزار خانه بخرد، اعضای شورا باید رای بدهند یا چشم بسته رای دهند؟ باید به شهردار اعتماد کنند و اجازه کار بدهند. اختیاراتی که به شهردار داده می شود، مانند اختیاراتی است که به رئیس دولت می دهند.

654 نمایش

نظر دادن