تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 مرداد 1395 ساعت 15:00

جنگ روسی ترامپ و کلینتون

تضاد مواضع دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه و هیلاری کلینتون دموکرات نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در باره مسکو، سبب شده این مساله عامل یک رویارویی سیاسی جدی شود، بگونه ای که در تاریخ مسابقه نامزدها برای ورود به کاخ سفید چنین تفرقه ای در باره شوروی سابق و روسیه امروز وجود نداشته است.

ترامپ که مدت ها پیش از انتخاب به عنوان تنها نامزد انتخاباتی حزب جمهوریخواه مواضع دوستانه ای در برابر روسیه نشان می داد و بیشتر ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور را تحسین می کرد، اکنون این مواضع را شفاف تر کرده و به مسائل بین المللی بین واشنگتن و مسکو مرتبط با دیگر کشورها نیز کشانده است.
عبارت هایی مانند اینکه «اگر رئیس جمهور شوم ، روابط بهتری با روسیه و چین برقرار می کنم»، «کاهش تنش با مسکو از موضع قدرت»، «برقراری ارتباط خوب با پوتین و روسیه»، «پوتین رهبری بسیار قوی برای روسیه است، قوی تر از باراک اوباما برای آمریکا» و «رییس جمهوری روسیه واقعا یک رهبر بسیار قوی است»، بخشی از اظهار نظرهای ترامپ می باشد که بشدت مورد انتقاد مخالفان بویژه در اردوگاه انتخاباتی دموکرات ها قرار گرفته است.
در واکنش به این گفته ها، پوتین در حاشیه یک کنفرانس خبری گفت: تعریف شایستگی های ترامپ کار ما نیست، اما بی تردید بسیار با استعداد است.
رسانه های روسی همچنین به نقل از پوتین نوشتند: ترامپ می گوید که خواستار گذار به سطح دیگر، نزدیک تر و عمیق تر روابط با روسیه است. مگر ما می توانیم از این سخن استقبال نکنیم.
ترامپ پس از پیروزی در رقابت های درون حزبی جمهوریخواهان که با پیشروی های سریع انتخاباتی و بیشتر متکی به سخنان جذب کننده و تبلیغات قوی صورت گرفت، مواضع دوستانه تری را در باره روسیه و حتی تقابل با اتحادیه اروپا متحد دیرینه ضد روسی واشنگتن انتخاب کرد.
نامزد نهایی جمهوریخواهان که تا سه سال پیش خاموش عرصه سیاست بود، اکنون با سخنان جدید و مواضع غیرقابل پیش بینی در حال افزایش شانس های خود برای ورود به کاخ سفید است و در عرصه سیاست بین المللی نیز بیشتر به روابط با روسیه توجه می کند.
به رسمیت شناختن جدایی شبه جزیره کریمه در کناره دریای سیاه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه که سال 2014 در قالب برگزاری یک همه پرسی رخ داد و همچنین لغو تحریم های ضد روسی اتحادیه اروپا و آمریکا در چارچوب همین پرونده نیز از دیگر وعده های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری هشتم نوامبر سال جاری میلادی (18 آبان) است.
ترامپ در حالی این وعده را داده که از سال 2014 غرب با طرح اتهام تاثیر گذاری مسکو بر تشدید درگیری ها بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح در منطقه دونباس در شرق اوکراین، تحریم های سختگیرانه ضد روسی را به رهبری آمریکا و پیروی اتحادیه اروپا وضع کرده است.
بر خلاف ترامپ که روسیه را در کانون اظهارات حمایت آمیز خود قرار داده است، هیلاری کلینتون رقیب وی از حزب دموکرات تندترین حمله ها را متوجه این کشور کرده است.
پیش از این باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و هم حزبی هیلاری کلینتون از احتمال تاثیر گذاری مسکو بر انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرده بود.
اظهار نظر اوباما هفته گذشته و پس از آن صورت گرفت که ایمیل های کمیته ملی حزب دمکرات آمریکا به بیرون درز کرد و کارشناسان آن را به هکرهای روس نسبت دادند.
رییس جمهوری آمریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی در پاسخ به این پرسش که آیا روس ها سعی خواهند کرد انتخابات هشتم نوامبر را تحت تاثیر قرار دهند یا نه گفت: «هرچیزی ممکن است».
پس از این سخنان اوباما، مقام های دیگر و حتی منابع نزدیک به سازمان های اطلاعاتی آمریکا همسو با حزب دمکرات از جمله هیلاری کلینتون مدعی شدند که حمله هکری به صندوق های ایمیلی این حزب از روسیه سازماندهی، هدایت و اجرا شده که انتشار هزاران برگ پیام های مهم را به عنوان کمک به اردوگاه رقیب در پی داشته است.
هر چند مسکو این ادعاها را رد کرده است ولی اتهام های ضد روسی آمریکایی ها در این زمینه همچنان ادامه دارد.
یک مقام روسیه طرح این تهام را نشانه «وجود توهم و عقده» علیه این کشور در آمریکا اعلام کرد.
سرگئی ریابکوف معاون وزارت امور خارجه روسیه و مذاکره کننده اصلی در مسائل مختلف بین المللی با آمریکا روز پنجشنبه گفت: سیاستمداران و کارشناسان آمریکایی در مورد مسکو دچار توهم شده اند.
ریابکوف در باره ادعای برخی مقام ها و رسانه های آمریکا با موضوع دخالت داشتن هکرهای روسی در حمله به صندوق های ایمیل حزب دموکرات، افزود: اینکه در آمریکا این حادثه را در نتیجه کار مسکو می دانند، نشانه عقده ای است که علیه روسیه شکل گرفته است، با این افکار زندگی می کنند، به خواب می روند، باز بیدار می شوند و همیشه توهم دارند.
وی ادامه داد: وضعیت کنونی یادآور سال های دهه 50 میلادی است که یک نماینده خشمگین کنگره با فریاد اینکه روس ها می آیند، از پنجره به بیرون ساختمان گریخت که امیدوارم این بار شرایط در کاخ سفید، کنگره و حزب دموکرات به چنین مرحله ای نرسد.
وی همچنین با تاکید دوباره بر رد اتهام هکری علیه روسیه اظهار کرد: مقام های آمریکایی به اتهام زنی نامستند و بدون شواهد به روسیه روی آورده اند و تنش های تحریک آمیز انجام شده با موضوع ربایش الکترونی ایمیل ها نیز نشانه چگونگی نگرش نخبگان آمریکایی به جهان پیرامونی است.
همزمان با ادامه مواضع مثبت ترامپ و سخنان منفی و متهم کننده هیلاری کلینتون علیه مسکو، انتخابات آمریکا به موضوع اول خارجی روسیه نیز تبدیل شده است.
یافته های یک نظرسنجی نشان می دهد که اظهارنظرهای پیاپی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون نامزدهای حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا در باره روسیه، سبب شده است 40 درصد روس ها روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به عنوان موضوع اول خارجی مورد توجه خود پیگیری کنند.
تعمیم یافته های نظرسنجی مرکز مطالعات افکار عمومی روسیه (وسیوم) بیانگر آن است که 11 مردم این کشور به صورت مداوم رویدادها و تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری، مواضع دو نامزد در باره مسکو و تغییر نگرش ها در افکار عمومی آمریکا را دنبال می کنند.
30 درصد دیگر نیز توجه ویژه ای به این مساله دارند و نتیجه انتخابات آمریکا را بر روابط بین و اشنگتن و مسکو و همچنین مسائل بین المللی مهم می دانند و آن را موضوع اول مورد توجه خود به مسائل خارجی می دانند.
همچنین 52 درصد به انتخابات آمریکا بی توجه اعلام شده اند.
از دیگر سو، با وجود اینکه ترامپ و هیلاری کلینتون برای اظهارات مثبت و منفی خود در باره مسکو به مهم ترین شخصیت های خارجی در روسیه تبدیل شده اند، ولی تاکنون موضعی رسمی از سوی این کشور بویژه در سطح عالی و دیپلماتیک در باره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که احتمال جانبداری را در بر داشته باشد، مطرح نشده است و آخرین اظهار نظر مربوط به آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه است.
وی پیش از آنکه ترامپ به عنوان نامزد نهایی جمهوریخوهان انتخاب شود، گفت: با یک تاجر و عملگرا می شود کار کرد، زیرا همه چیز را قابل گفت وگو می داند.
پوشکوف اظهار کرد: اتفاقا باید از دموکرات ها با آن ایدئولوژی های ویژه هراس داشت. رویکرد اوباما و بوش ایدئولوژی خواهی و بنیادگرایانه بود و زندگی مردم خاورمیانه را به نام ارزش های آزادیخواهانه و قطعا پوچ، نابود کرد و اکنون آشکارا می گویم می توان با ترامپ کنار آمد.

منبع: ایرنا

575 نمایش

نظر دادن