تاریخ انتشار: چهارشنبه, 06 مرداد 1395 ساعت 12:15

آخرین وضعیت نگهداری از هفت کاخ تاریخی تهران

**** کاخ سلطنت‌آباد، این کاخ در سال ۱۳۰۵ هجری قمری به فرمان ناصرالدین شاه، در جلگه شرقی قریه رستم‌آباد، ساخته شد، این کاخ هیچ‌گاه شانس زیادی برای ماندگاری نداشت، این کاخ توسط رضاشاه پهلوی تخریب شد و اکنون جز دو بنای مختصر چیزی از آن باقی نمانده است. این دو بنا نیز اکنون محل استقرار پادگان‌های سپاه پاسداران است.

**** کاخ نیاوران، به دستور محمدرضا پهلوی در سال ۱۳۳۷ بنا شد. سال ۱۳۵۷، این کاخ توسط نیروهای انقلابی تسخیر و در سال ۱۳۶۰ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحویل داده شد. در سال ۱۳۶۵ کاخ موزه نیاوران برای اولین بار گشایش یافت. در سال ۱۳۶۸ مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در محل مدرسه اختصاصی راه‌اندازی شد و یکسال بعد فضاهای جانبی آن به خوابگاه پسران اختصاص یافت. چندی پیش شایعه دزدیده شدن کاشی‌های این کاخ در رسانه‌ها مطرح شد. هنوز هم ساماندهی این کاخ مورد تایید دوستداران میراث فرهنگی نیست.

**** کاخ عشرت‌آباد؛ این کاخ قاجاری در حال حاضر در اختیار سپاه پاسداران بوده و به رغم تمام تلاش‌های دوستداران میراث فرهنگی و مخالفت سازمان میراث فرهنگی حریم آن شکست و ساختمانی بلند در مجاورت آن سر به فلک کشید.

***** کاخ مظفری دارآباد، این کاخ امروز در مرکز محوطه بیمارستان مسیح دانشوری قرار دارد و بسیاری از بخش‌های آن تخریب شده و شرایط بسیار نامناسبی دارد.

***** کاخ‌ سعدآباد که امروز بخش‌های زیادی از آن در اختیار ریاست جمهوری قرار دارد. قطع شبانه درخت‌های چنار آن بارها و بارها در خبرها منعکس شده است. در دوره‌ای رستوران‌های ساخته شده در آن محلی برای درآمدزایی از سوی عده‌ای از مسئولان در دوره دولت احمدی‌نژاد شده بود. این کاخ هنوز هم شرایط ایده‌آلی از نظر مرمتی ندارد.

***** کاخ گلستان هم که جزو افتخارات جهانی ایران است و در فهرست میراث فرهنگی یونسکو جای گرفته اما هنوز حریم و محوطه آن از سوی ساخت و سازها تهدید می‌شود. در صورتی که این ساخت و سازها ادامه پیدا کند این کاخ طبق قوانین بین المللی از فهرست میراث جهانی خارج می‌شود.

***** کاخ فرح‌آباد در خیابان پیروزی هم سال‌هاست که در اختیار نیروی هوایی قرار دارد و حتی کارشناسان میراث فرهنگی خبری از وضعیت مرمتی این کاخ ندارند.

772 نمایش

نظر دادن