تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 08:30

توصیه کلیدی پیامبر (ص) برای اینکه سرطان معده نگیرید!

توجه : قطعاً نمکی که منظور پیامبر بوده "نمک یددار تصفیه شده" با مارک خاصی! نبوده است. منظور ایشان قطعاً نمک دریا و سنگ نمک بوده است چراکه آن زمان هنوز کارخانه های نمک بوجود نیامده بودند!

یک متخصص رادیوتراپی آنکولوژی در گفت و گو با ایسنا گفت: ارتباط نزدیکی بین مقدار مصرف نمک و تعداد افراد مبتلا به سرطان معده آشکار شده؛ به طوری که کاهش مصرف نمک، خطر شیوع سرطان معده را کاهش می‌دهد.

***

به گزارش خبرنگار آخرین نیوز، مصرف نمک زياد، موسين معده را از بين مي‎‎‎برد و باعث زخم معده مي‎‎‎شود و همین موضوع احتمال مبتلاشدن انسان به سرطان معده را بالا می برد.

اما اگر نمک را کم مصرف کنیم به سبکی که پیامبر اسلام و ائمه به امت خود توصیه کرده اند، چطور می شود؟

پیش تر نیز گفته شد ازدیاد در مصرف هر چیزی مضر خواهد بود حتی عسل و حتی آب!

اعتدال در مصرف هر چیزی و کم خوری درمورد هر ماده غذایی، بر انسان ها واجب است که همین امر نیز توصیه پیامبر اسلام است:

امام رضا (ع) می فرمایند: هر کس غذاي افزون از اندازه بخورد ،اين غذا او را سودي نمي رساند ،و هر کس به اندازه بردارد ،اين غذا او را تغذيه مي کند و سود مي رساند .آب نيز چنين است. روش پسنديده براي تو ،آن است که از هر يک از انواع غذا ،در فصل ويژه آن ،بهره بگيري.در حالي که هنوز مقداري ميل داري ،از غذا دست بکش ،چرا که اين کار ،به خواست خداوند ،براي بدن سلامت آورتر ،براي عقل ذکاوت بخش تر ،و براي خود انسان مايه سبکي افزون تر است.

احادیثی درباره مصرف درست نمک طعام:

حضرت علی(ع) می فرماید: «ابتدای غذا نمک بخورید. اگر مردم می دانستند نمک چه خاصیتی دارد هر آینه به جای داروهای مجرب دیگر آن را انتخاب می کردند.» همچنین در روایتی دیگر می فرماید: «اگر نمک بر سر سفره نباشد آن سفره برکت نخواهد داشت.»

امام صادق(ع) فرمود: «اگر کسی همراه اولین لقمه ی غذا نمک بخورد لکه های سیاه و سفید صورت برطرف می شود.»

پیامبر اکرم(ص) می فرماید:«هرکس پیش از غذا اندکی نمک بخورد خداوند سیصدوسی نوع بلا و مرض را از او دور می سازد که کوچکترین آن ها جذام است.»

امام علی(ع) می فرماید:«بر سر سفره ای که نمک در آن نباشد حاضر نشوید و سلامتی بدن در آن است که قبل از غذا مقداری نمک خورده شود.»

در کتاب کافی هشام بن سالم از امام صادق(ع) نقل می کند که پیامبر اکرم(ص) به امام علی (ع) فرمود: یا علی! غذا را با نمک شروع و با نمک ختم کن زیرا اگر کسی چنین کند از هفتادودو بیماری از قبیل جنون و جذام و برص در امان خواهد بود.

توصیه می شود به سفارش پیامبر (ص) و ائمه قبل از شروع غذا مقدار "کمی " نمک خورده شود.

 

منظور پیامبر (ص) کدام نمک بوده است؟!

قطعاً نمکی که منظور پیامبر بوده "نمک یددار تصفیه شده" با مارک خاصی! نبوده است.

منظور پیامبر نمک طعام حاصل از آسیاب سنگ نمک و یا نمک دریا که املاح خوبی دارد، بوده است.

از آنجایی که حضرت محمد (ص) پیامبر مهربانی بوده است و هیچ گاه در زندگی حتی کسی را قصاص نکرد با اینکه حق طبیعی اش بوده؛ تا به ما اثبات کند که اسلام پیام آور محبت و مهربانی به مردم جهان است، لذا این توصیه گرانبهای "پیامبر مهربان" باید رعایت شود چراکه ایشان همواره خوبی برای ملتش می خواهد.

 

نظر علمی طب سنتی در این باره

نمک دارای مزاجی گرم و خشک است که می تواند رطوبت و سرمای معده را از بین ببرد .از آنجا که مزاج سرد و تر مزاجی است که به همراه خود سستی و کم تحرکی را به دنبال دارد بنابراین هر چه معده به سمت سردی و رطوبت برود، تنبل تر شده و در هضم غذا و نیز ارسال احساس سیری کندتر عمل می کند .در نتیجه بعد از خوردن غذا احساس سنگینی و گاهی نفخ شدید در فرد عارض می شود که این نتیجه هضم ناقص و کند غذا توسط معده به وجود می آید.

خوردن کمی نمک پیش از صرف غذا باعث می شود معده قبل از غذا گرم و فعال شده و نیز رطوبت و سنگینی آن از بین برود و آماده هضم کامل غذا شود که این امر از ترش کردن و احساس سوزش سر دل بعد از خوردن غذا جلوگیری کرده و فرد را در حفظ سلامت و بهداشت معده یاری می کند.

14428 نمایش

نظر دادن