تاریخ انتشار: جمعه, 25 تیر 1395 ساعت 13:35

بشار اسد: گفتار و رفتار آمریکایی‌ها با هم تناقض دارد

رئیس جمهور سوریه سیاست‌های آمریکایی‌ها را مبتنی بر فریبکاری توصیف و تاکید کرد که آمریکا در مبارزه با داعش جدی نیست و می‌خواهد از آن برای براندازی سوریه استفاده کند.

خبرگزاری تسنیم: بشار اسد رئیس جمهور سوریه در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی به مسائل مختلف پرداخته است. آنچه می خوانید متن کامل این مصاحبه است که رئیس جمهور سوریه در دفترش با شبکه "ان‌بی‌سی" آمریکا انجام داد:

خبرنگار: شما چند هفته پیش در سخنرانی خود در برابر مجلس نمایندگان گفتید که تمامی اراضی سوریه را آزاد خواهیم کرد. وزارت خارجه آمریکا این سخنان را یک نوع توهم توصیف کرد. شما از پیروزی در این جنگ دور هستید.. آیا این‌گونه نیست.. این در حالی است که شما از بازپس‌گیری تمامی مناطق سوریه سخن می‌گویید.

بشار اسد: در واقع ارتش سوریه اخیراً پیشروی‌های بزرگی را محقق کرده است، این هدف هر ارتش یا دولتی است. من اعتقاد ندارم که بیانیه صادر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا ارتباطی با این موضوع داشته باشد. این بیانیه اهمیتی به قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل نمی‌دهد و برای تمامیت ارضی کشوری که حق تسلط بر تمامی اراضی اش را دارد، احترام قائل نیست.

خبرنگار: چه مقدار زمان لازم است که شما این جنگ را به نفع خود به پایان ببرید؟

بشار اسد: شما از موضوعی صحبت می‌کنید که به چندین عامل بستگی دارد. مهم ترین عامل این است که تا چه زمانی حامیان این تروریست‌ها به ویژه ترکیه و قطر و عربستان با پشتیبانی برخی دولت‌های غربی از جمله آمریکا به حمایت‌های خود ادامه می‌دهند. اگر این حمایت‌ها متوقف شود، پیروزی در این جنگ بیش از چند ماه طول نخواهد کشید.

خبرنگار: بنابراین بیش از چند ماه زمان نیاز ندارید. من 10 بار به سوریه سفر کرده ام. من از مسئولان شما شنیدم که می‌گفتند بازپس گیری حمص یک ماه زمان طول خواهد کشید یا بازپس گیری فلان منطقه دیگر به شش ماه زمان نیاز دارد ، اما همواره این عملیات‌ها مدت زمان بیشتری طول کشیده است. بنابراین در واقع این عملیات‌ها سال‌ها طول خواهد کشید.. آیا این‌گونه نیست؟

بشار اسد: برای همین منظور بود که من گفتم این موضوع مرتبط با میزان حمایت‌هایی است که تروریست‌ها دریافت می‌کنند. همچنین به حجم موضع‌گیری‌های ترکیه با امول عربستان برای وارد کردن تروریست‌های بیشتر به سوریه بستگی دارد. هدف آنها طولانی تر کردن مدت جنگ است. البته آن‌ها اگر بخواهند می‌توانند این جنگ را طولانی کنند و در این زمینه موفق نیز بوده‌اند.

اگر می‌خواهید از زمان مورد نظر خود به عنوان یک درگیری صرفاً داخلی در سوریه سخن بگویید، به پایان بردن این درگیری بیش از چند ماه زمان نیاز ندارد. اما این درگیری فارغ از تحولات منطقه نیست و بسیاری از دولت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در آن مداخله می‌کنند. بنابراین زمان طولانی طول خواهد کشید و هیچ کس نمی‌تواند جواب این سؤال را بدهد. هیچ‌کس نمی‌داند سرنوشت نهایی این جنگ چگونه خواهد شد.

قدردانی بشار اسد از ایران و روسیه

خبرنگار: یک سال پیش روند تحولات جهانی به صورت متفاوتی دنبال می‌شد. شما در یک سخنرانی گفتید که از کمبود تعداد نیروهای مبارز رنج می‌برید، به همین علت مجبور هستید از برخی مناطق شانه خالی کنید. ولی در آن زمان چه اتفاقی افتاد. آیا علت این تغییر، ورود روسیه در این جنگ نبود؟ آیا عامل حقیقی تحولی که الان در این زمینه رخ داده، ورود روسیه نیست؟

بشار اسد: قطعاً حمایت روسیه از ارتش سوریه کفه جنگ بر ضد تروریست‌ها را تقویت کرد.

خبرنگار: این عامل سرنوشت‌ساز بود؟

بشار اسد: حتماً. از زمان آغاز مداخله روسیه در سوریه ، ترکیه و عربستان سعودی نیز نیروهای بیشتری را اعزام کردند ، اما با این وجود همان‌طور که گفتید، این عامل عامل سرنوشت‌ساز بود.

خبرنگار: بنابراین شما تا حد زیادی مدیون ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه هستید.

بشار اسد: ما مدیون تمام کسانی هستیم که در کنار ما قرار دارند، روس‌ها ، ایرانی‌ها و حتی چینی‌ها که در کنار ما هستند. هر کدام از آنها به روش خود در حوادث سیاسی یا نظامی یا اقتصادی به ما کمک می‌کند. این موضوع به یک عامل واحد منحصر نمی‌شود. شما نمی‌توانید تنها از قدرت آتش و منابع انسانی سخن بگویید، چرا که این موضوع عوامل متعددی دارد. تمامی این دولت‌ها حضور و حمایت کردند، علاوه بر اینکه دولت‌های دیگری نیز بودند که در سطحی کمتر از سوریه پشتیبانی کردند.

خبرنگار: آیا رئیس‌جمهور روسیه از شما چیزی خواسته است؟ معامله‌ای که انجام شده چیست؟

بشار اسد: هنگامی که وارد این عرصه شد، چیزی نخواست

خبرنگار: هیچ چیز؟

بشار اسد: ساده است، چرا که سیاست‌های آنها مبتنی بر ارزش‌ها است، این موضوع بسیار مهم است.

نکته دوم اینکه منافع آنها با منافع ما در حال حاضر مشترک است، آنها با همان تروریست‌هایی مبارزه می‌کنند که باید در روسیه با آنها بجنگند. ما با تروریست‌هایی مبارزه می‌کنیم که ممکن بود در آمریکا یا اروپا یا هر نقطه دیگری از دنیا با آنها مبارزه شود، اما تفاوت بین ولادیمیر پوتین و مسئولان غربی در این است که توانسته به دیدگاه مشخصی در این زمینه دست پیدا کند، این در حالی است که مسئولان دیگر اروپایی نتوانستند این دیدگاه مشخص را به دست بیاورند. به همین علت مداخله روسیه مبتنی بر ارزش‌ها و در عین حال مبتنی بر منافع ملت روسیه است.

خبرنگار: آیا زیاد با پوتین صحبت کردید؟

بشار اسد: اگر نیاز باشد کاری انجام شود، باید در رابطه با آن صحبت شود. ما نیز طبعاً در این رابطه صحبت کردیم، یا از طریق مسئولان با هم ارتباط داشتیم.

خبرنگار: به عنوان مثال در سال جاری چند بار با او صحبت کرده‌اید؟

بشار اسد: آنها را نشمرده ام، چندین بار با او صحبت کرده‌ام.

مناسبات با روسیه مبتنی بر احترام متقابل است

خبرنگار: مناسبات خود با آنها را چگونه توصیف می‌کنید؟

بشار اسد: بسیار صریح و شفاف و مبتنی بر احترام متقابل.

خبرنگار: ولی او چیزی از شما نخواسته است.. آیا این گونه نیست؟

بشار اسد: هیچ چیز

خبرنگار: این را می‌گویم ، چرا که تردیدهایی وجود دارد که روسیه احتمالاً با آمریکا هماهنگ است. بویژه اینکه وزیر خارجه آمریکا پنج شنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار خواهد کرد. تردیدهایی وجود دارد مبنی بر اینکه آنها به معامله‌ای دست پیدا خواهند کرد که ممکن است اخبار بدی برای شما داشته باشد.

روسیه معتقد است رئیس‌جمهور سوریه را باید مردم انتخاب کنند

بشار اسد: اولاً اگر او چیزی خواسته باشد، خواستار مبارزه با تروریست‌ها شده است ، چرا منافع وی و کشور روسیه در این زمینه است.
نکته دوم در رابطه با شایعاتی است که هرازچندگاهی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه روس‌ها با آمریکایی‌ها دیدار کرده و در این دیدارها در رابطه با مسائل مرتبط با سوریه مذاکره کردند. این خبرها سعی دارند این رویکرد را ایجاد کنند که آنها در رابطه با حوادث سوریه تصمیم‌گیری کردند. مسئولان روسی بارها به وضوح اعلام کردند که موضوع سوریه به ملت سوریه بستگی دارد. دیروز سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه این موضوع را به وضوح مطرح کرد و گفت: ما نمی‌توانیم با آمریکایی‌ها برای مشخص کردن مطالبات ملت سوریه جلسه داشته باشیم. این یک موضوع سوری است و تنها ملت سوریه هستند که می‌توانند آینده کشور خود و نحوه حل مشکلات‌شان را مشخص کنند. نقش روسیه و آمریکا این است که فضای بین‌المللی برای حمایت از سوریه در برابر هر مداخله را مهیا کند. مشکل اصلی این است که روس‌ها در این زمینه صادق هستند، اما آمریکا هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی‌دهند.

خبرنگار: بیایید شفاف باشیم: آیا وزیر خارجه روسیه یا رئیس‌جمهور این کشور در رابطه با عملیات انتقال سیاسی با شما صحبت نکردند یا در رابطه با راه حل‌هایی که براساس آن شما قدرت را واگذار کنید.. آیا این اتفاق هرگز نیفتاده است؟

بشار اسد: این اتفاق هرگز رخ نداده است، علت آن هم این است که همان‌طور که گفتم این موضوع مرتبط با ملت سوریه است و تنها ملت سوریه هستند که می‌توانند مشخص کنند چه کسی رئیس‌جمهور آن‌ها باشد و کی از قدرت کنار برود. آن‌ها حتی یک کلمه در این زمینه صحبت نکرده‌اند.

آمریکایی‌ها تنها به دنبال معامله هستند

خبرنگار: شما نسبت به نشست جان کری با ولادیمیر پوتین و امکان رسیدن آنها به تفاهمی که باعث خروج شما از حاکمیت شود نگران نیستید؟
بشار اسد: نه، چرا که سیاست‌های آنها یعنی روسیه مبتنی بر معامله با دیگران نیست، بلکه بر پایه ارزش‌ها است. به همین علت است که شما شاهد هیچ پیشرفتی در مذاکرات آنها با آمریکایی‌ها نخواهید بود. چرا که مبانی آنها متفاوت است. سیاست‌های آمریکا مبتنی بر معامله با دیگران است و اهمیتی به ارزش‌ها نمی‌دهد. این در حالی است که روس‌ها این‌چنین نیستند.

خبرنگار: طبعاً این تنها روسیه نیست که دشمنان شما را موشک باران می‌کند. آمریکا نیز این کار را انجام می‌دهد. آیا از حملات آمریکایی‌ها بر ضد داعش استقبال می‌کنید؟

بشار اسد: نه، چرا که این حملات مشروع نیست.

آمریکا در مبارزه با داعش جدی نیست

خبرنگار: اقدامات روسیه نیز مشروع نیست.

بشار اسد: نه. دولت سوریه به صورت قانونی و رسمی از روسیه برای این عملیات دعوت کرده است. این حق هر دولتی است که از دولت دیگر برای کمک به آن در هر موضوعی دعوت کند. بنابراین حضور روسیه در سوریه مشروع است. این در حالی است که حضور آمریکایی‌ها و تمامی متحدان آنها نامشروع است. موضوع دوم این که زمان مداخله روسیه ، تروریست‌ها عقب‌نشینی کردند. این در حالی است که قبل از این تاریخ و در تمام طول مداخله نامشروع آمریکایی‌ها و متحدانش داعش توسعه پیدا کرده و رویکردهای تروریستی افزایش یافته و بر مناطق جدیدی در سوریه مسلط شدند. آنها در این مبارزه جدی نیستند. بنابراین نمی‌توانم بگویم که من از عدم جدیت و حضور نامشروع آنها در سوریه استقبال می‌کنم.

خبرنگار: هزاران مأموریت و صدها حمله هوایی صورت گرفته است... آیا آمریکا در سوریه جدی نیست؟

بشار اسد: موضوع به تعداد حملات بستگی ندارد. سؤال اینجا است که چه دستاوردی محقق شده است. واقعیت‌ها این موضوع را نشان می‌دهد. واقعیت ها ثابت می‌کند که از زمان آغاز حملات هوایی آمریکایی‌ها ، تروریسم رو به گسترش گذاشته و تسلط خود را افزایش داده است. رویکردهای تروریستی تنها زمانی کاهش پیدا کرد که روسیه وارد معرکه شد. باید از واقعیت‌ها صحبت کرد نه اقدامات صوری که این کشورها انجام می دهند.

خبرنگار: بنابراین [از دیدگاه شما ] حملات هوایی آمریکایی‌ها بی‌تأثیر بوده و حتی تأثیری معکوس داشته است؟

بشار اسد: بله. این حملات تأثیری کاملاً معکوس داشته است ، به گونه‌ای که تروریسم گسترش پیدا کرد. این نشان دهنده تأثیر معکوس حملات مذکور است.

خبرنگار : آیا این اشتباه یک اشتباه نظامی است یا این که باراک اوباما ، به اندازه کافی جدی نیست؟

بشار اسد: نه. موضوع ربطی به شدت و حدت ندارد، بلکه با صداقت مرتبط است . موضوع به انگیزه‌های واقعی و جدیت و اراده یک کار بستگی دارد. آمریکا اراده شکست دادن تروریست‌ها را ندارد. بلکه می‌خواهد بر آنها مسلط شده و از آنها مانند افغانستان به عنوان برگی در دست خود استفاده کند. این اراده در ابعاد نظامی خود را نشان داده است. اگر بخواهید مقایسه‌ای انجام دهید می‌بینید که بیش از 120 یا 130 حمله هوایی روسیه در برخی مناطق صورت گرفته. این در حالی است که آمریکایی‌ها و متحدانش در سوریه و عراق 10 یا 12 حمله انجام داده‌اند. در ابعاد نظامی این تعداد نشان دهنده چیزی نیست. بلکه عدم تأثیرگذاری نظامی نشان دهنده اراده سیاسی واقعی است.

گفتار و رفتار آمریکایی‌ها با هم متناقض است

خبرنگار: از نظر شما اراده سیاسی برای برکناری شما از قدرت وجود دارد، واشنگتن این اراده را دنبال می‌کند. اما به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده است. آیا شما هیچ برداشتی از عوامل تغییر دیدگاه‌های آمریکا در رابطه با آینده خود دارید؟

بشار اسد: نه... مشکل اینجاست که مسئولان آمریکایی‌ها حرف‌هایی را می‌زنند، ولی انگیزه‌های واقعی خود را در پشت نقاب مخفی کرده و در مسیری کاملاً متفاوت رفتار می‌کنند. آنها حرفی را می‌زنند ولی در ادامه عکس آن را می گویند و رفتاری متفاوت از خود نشان می‌دهند. شما نمی‌توانید انگیزه‌های واقعی آنها را بشناسید. من مطمئن نیستم که آنها نیت خوبی در قبال سوریه داشته باشند . آنها بارها و بارها تاکتیکها و مانورهای خود را تغییر داده‌اند، اما به اعتقاد من انگیزه‌های خود را تغییر نداده‌اند.

خبرنگار: اوباما رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواست که شما کنار بروید، اما او به زودی از سمت خود کنار می‌رود، در حالی که شما در سمت خود باقی مانده اید. آیا شما بر او پیروز شده‌اید؟

بشار اسد: این موضوع بین من و او نیست. بلکه بین من و تمام کسانی است که به دنبال تخریب کشور سوریه هستند. به صورت ویژه تروریست‌ها الان این مسیر را دنبال می‌کنند. ما در اینجا می‌توانیم به‌عنوان عوامل سوری موفق شویم و زمانی که بتوانیم از دست تروریست‌ها رها شده و ثبات را به سوریه باز گردانیم، پیروز شده ایم. در غیر این صورت نمی‌توانیم از پیروزی سخن بگوییم.

درست است که آنها نیز موفق نشدند، اما عدم موفقیت توطئه‌های آنها و شکست طرح‌های پیروزی ما در این جنگ محسوب نمی شود. بنابراین من باید در انتخاب تعابیر خود در این رابطه واقع‌گرا و دقیق عمل کنم.

اهمیتی به مطالبات روسای کشورها نمی‌دهم

خبرنگار: یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی رئیس‌جمهور آمریکا برکناری شما از قدرت است، اما در تحقق این سیاست ناکام ماند. آیا شما اعتقاد دارید که وی شکست خورده است.

بشار اسد: بله.. گفتم که وی شکست خورده است، اما این به منزله پیروزی ما نیست. از دیدگاه او این جنگ برای برکنار کردن من بود ، این جنگ برای باقی ماندن من در قدرت نبود، بلکه برای بازپس‌گیری سوریه بود. بنابراین شما از دو جنگ متفاوت صحبت می‌کنید. من تصور می‌کنم که وارد جنگ مخصوص به خود نشده‌ام. من وارد جنگی نشده ام که ریاست جمهوری خود را حفظ کنم ، بلکه برای حمایت از سوریه وارد این جنگ شدم . من اهمیت نمی‌دهم که در قدرت باقی بمانم یا این که مردم سوریه از من نخواهند که در این سمت باشم. من اهمیتی به مطالبات رؤسای جمهور دیگر نمی‌دهم. بلکه تنها به مطالبات ملت سوریه اهمیت می‌دهم. اگر آن‌ها مرا بخواهند، در این سمت باقی خواهم ماند، اما اگر بخواهند از این سمت کنار بروم، از قدرت کناره‌گیری خواهم کرد.

آمریکا می خواهد تروریست ها را برای نابودی سوریه مدیریت کند

خبرنگار : آیا احساس می‌کنید که آمریکا به صورت اساسی در درک جنگ شما بر ضد داعش دچار سوء تفاهم بوده است. آن‌ هم بر ضد کسی که شما آن را دشمن مشترک خود می‌دانید؟

بشار اسد: بار دیگر بگویم که دشمن مشترکی وجود ندارد. ما در مبارزه نه تنها بر ضد داعش بلکه بر ضد جبهه النصره و سایر سازمان‌های مرتبط با القاعده در سوریه صادق هستیم. تمامی این سازمان‌ها سازمان‌های تروریستی هستند. بنابراین شما باید تنها از داعش سخن نگفته، بلکه از تمامی گروه‌های تروریستی سخن بگویید. ما می‌خواهیم از دست تمامی تروریست‌ها راحت شویم. ما می‌خواهیم این تروریست‌ها را شکست دهیم ، در حالی که آمریکا می‌خواهد این گروه‌ها را برای ساقط کردن دولت سوریه مدیریت کند. بنابراین شما نمی‌توانید تا زمانی که آمریکا اراده جدی برای مبارزه با این تروریست‌ها یا شکست دادن آنها را نداشته باشد ، از منافع مشترک سخن بگویید. البته آنها این کار را نخواهند کرد. تروریست‌ها از سال 2006 در عراق حضور دارند ولی آمریکایی‌ها تلاش نکردند تروریست‌ها را شکست دهند.

خبرنگار: ولی آمریکا در مبارزه خود با داعش جدی است. داعش تهدیدی برای کشور آمریکا به شمار می‌رود. چگونه می‌توانید بگویید که آمریکا در مبارزه با داعش جدی نیست؟

بشار اسد: داعش در سال 2006 در عراق و در حالی که آمریکاییها در عراق حضور داشتند، تأسیس شد. داعش زیر نظر آمریکایی ها در عراق قدرت گرفت و آنها در آن زمان کاری برای مبارزه با آن صورت ندادند. چرا باید بگوییم اکنون با آن مبارزه می کنند. آنها الان هم با آن مبارزه نمی کنند. داعش زیر نظر هواپیماهای آمریکایی گسترش پیدا کرد. هواپیماهای آمریکایی می توانستند راه استفاده داعش از میدان های نفتی و صادر کردن نفت به ترکیه را ببینند، اما برای حمله به حتی یک کاروان داعش هم تلاش نکردند. چگونه آنها می توانند ضد داعش باشند. آیا نمی توانستند کاروان های داعش را ببینند؟ آیا این کاروان ها را نمی دیدند؟ چگونه روسها توانستند از همان نخستین روز این کاوران ها را ببینند و آنها را هدف قرار دهند؟ واقعیت آن است که مداخله روسیه، نقاب نیت پشت پرده آمریکا درباره داعش و دیگر گروه های تروریستی را کنار زد.
خبرنگار: سه سال پیش، رئیس جمهور اوباما شما را تهدید کرد و خط قرمز برای شما تعیین کرد. اما سپس عقب نشینی کرد و به شما حمله نکرد. چه احساسی در این باره دارید؟ آیا این مسئله نشانه ضعف اوباما بود؟

بشار اسد : این مسئله مشکل آمریکاست. آنها سالهاست این مسئله را تبلیغ می کنند که تنها رئیس جمهور خوب رئیس جمهور سرسخت و خشنی است که باید جنگ به راه بیاندازد. در غیر این صورت رئیس جمهور ضعیفی خواهد بود. اما این مسئله درست نیست. واقعیت آن است که دولت های آمریکا از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون در دامن زدن به کشمکش ها در سراسر جهان مشارکت داشته اند. با گذشت زمان، دولت ها در آمریکا شهوت آتش افروزی و جنگ افروزی بیشتری پیدا کردند. تفاوت بین این دولت ها مربوط به شیوه ها و نه اهداف است. یک دولت سربازان خود را اعزام می کند همانطور که دولت جرج بوش این کار را کرد و دولت دیگر از مزدوران به جای سربازان خود استفاده می کند. اساس مسئله یکی است و چیزی تغییر نکرده است.

خبرنگار: اگر بخواهید به آن زمان در سه سال پیش بازگردید، آیا این مسئله نشانه آن بود که آمریکا یک کشور ضعیف است و رئیس جمهور ضعیفی دارد؟

بشار اسد: نه، زیرا شما اگر بخواهید درباره اصل مسئله سخن بگویید، جنگ ضد سوریه با شیوه استفاده از عوامل آمریکا پیگیری می شود. آمریکایی ها با داعش نجنگیده اند و ترکیه یا عربستان را هم به هیچ وجه زیر فشار قرار ندادند تا ارسال پول یا کمک های تدارکاتی برای آن تروریست ها را متوقف کنند. می توانستند این کار را بکنند، اما نکردند. بنابراین آنها ضد سوریه جنگ به راه انداختند، اما به شیوه ای متفاوت. سربازان خود را اعزام نکردند و با موشک به ما حمله نکردند، اما مزدوران را می فرستند.

خبرنگار: آیا حمله نکردن آمریکا به سوریه شما را غافلگیر کرد؟

بشار اسد: نه، این مسئله غیرمنتظره نبود. اما من معتقدم آنچه امروز انجام می دهند، همان اثر را دارد. در مقایسه بین مزدوران و موشک ها، شاید گزینه فعلی تأثیر بیشتری برای آنها داشته باشد. به همین علت نمی توانم بگویم که غافلگیر شدم.

خبرنگار: شما یک رهبر هستید. زمانی که خط قرمزی تعیین می شود، اما پس از عبور از آن اقدامی صورت نمی گیرد، آیا این مسئله به اعتبار آمریکا نه فقط در خاورمیانه بلکه در جهان ضربه می زند؟

بشار اسد: اما از نظر ما اصلا چنین اعتباری دست کم از اوایل دهه هفتاد تاکنون وجود نداشته است. اجازه بدهید با شما با صراحت سخن بگویم. از زمانی که در سال 1974 روابط خود را با آمریکا از سر گرفتیم تاکنون هرگز شاهد اعتبار و صداقت واقعی هیچ یک از دولت های آمریکا در همه مسایلی که با آنها تعامل داشتیم، نبوده ایم. دولت آمریکا اعتباری نداشت که بتوانیم بگوییم آسیب دید. بسیاری از متحدان آمریکایی ها، آنها را باور نمی کنند. به اعتقاد من، اعتبار آمریکا نه به دلیلی که به شما گفتیم، بلکه به طور کلی به علت سیاست های این کشور نه فقط در سوریه بلکه در سراسر جهان، در پایین ترین میزان قرار دارد.

خبرنگار: در پایین‌ترین حد اعتبار در جهان ؟

بشار اسد: به صورت کلی و در رابطه با سیاست‌های عمومی و نه تنها سیاست های در قبال سوریه، بله

خبرنگار: آیا از پایان دوره ریاست جمهوری باراک اوباما استقبال می کنید؟

بشار اسد: این مسئله به ما ارتباطی ندارد. زیرا تغییر دولت بدون تغییر سیاست ها نتیجه ای ندارد. مسئله مربوط به سیاست هاست. ما در سوریه به اینکه کدامین رئیس جمهوری (در آمریکا) به قدرت می رسد، یا اینکه کدام رئیس جمهور از قدرت کنار می رود، امیدی نداریم. زیرا آنچه را که در تبلیغات انتخاباتی خود بیان می کنند، با آنچه پس از انتخابات صورت می دهند، متفاوت است.

خبرنگار: درباره اینکه رؤسای جمهور آمریکا مشابه هستند و سیاست هایشان را تغییر نمی دهند، سخن گفتید. سال آینده رئیس جمهور جدیدی در آمریکا به قدرت خواهد رسید، آیا امیدوارید روابط جدیدی برقرار شود؟ آیا تصور می کنید چنین چیزی امکان پذیر است؟

بشار اسد: بله ما همواره امیدواریم رئیس جمهور جدید با حکمت بیشتری در مقایسه با رؤسای جمهور قبلی عمل کند و هوس کمتری برای آتش افرزوی داشته باشد و کمتر به دنبال ماجراجویی و غرق شدن در کشمکش های نظامی داشته باشد. این امیدواری ماست، اما در عمل شاهد چنین چیزی نبوده ایم. منظور من آن است که تفاوت ها بسیار جزئی است. بنابراین ما این امیدواری را داریم، اما به آن تکیه نمی کنیم.

خبرنگار: آقای رئیس جمهور تا چه اندازه دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را می شناسید؟

بشار اسد: فقط در حد حرف هایی که در رسانه ها و در تبلیغات انتخاباتی شان می شنوم. حرف من آن است که که نباید وقت خود را با گوش کردن به آنچه در تبلیغات شان می گویند، تلف کنیم. پس از آنکه انتخاب شدند، تغییر می کنند. ارزیابی یک رئیس جمهور را باید پس از آغاز به کار او و نه در زمان تبلیغات انتخاباتی اش صورت دهیم.

خبرنگار: شما در دمشق از رسانه ها در رابطه با ترامپ چه چیزهایی شنیده اید؟

بشار اسد: ما توجه چندانی به کشمکش ها بین آمریکاییها در تبلیغات انتخاباتی نداریم. حتی سخنانی که نامزدهای مختلف بیان می کنند، در طول زمان تبلیغات انتخاباتی هم تغییر می کند. بنابراین آنچه امروز می شنوید، به فردا هیچ ارتباطی ندارد. به همین علت نمی توانیم سیاست هایمان را بر اساس سیاست هایی که هر روز تغییر می کند، تعیین کنیم.

خبرنگار: اما شما این انتخابات را دنبال می کنید؟

بشار اسد: در عمل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیگیری نمی کنم. زیرا همانطور که گفتم شما نمی توانید چیزی را پیگیری کنید که آن را مرتبط با واقعیت نمی دانید. آنها فعلا فقط حرف می زنند و نباید وقت خود را برای چنین سخنانی تلف کنیم. زمانی که انتخاب شوند سخنانشان واقعی می شود.

خبرنگار: به عنوان مثال در رابطه با ترامپ آیا تصور می کنید هر چیزی که می گوید ضرورتا سیاست وی در ریاست جمهوری نخواهد بود؟

بشار اسد: من به طور کلی می گویم آنچه را که ترامپ یا کلینتون یا هر فرد دیگری بیان می کنند، لزوما سیاست آنها در صورت رسیدن به قدرت نخواهد بود.

خبرنگار: واکنش‌های معین وی به موضوع سوریه و خاورمیانه بسیار محدود است، اما او شما را انسان بدی توصیف کرده است. آیا این موضوع شما را نگران می‌کند؟

بشار اسد: نه، این دیدگاه شخصی وی است، ضرورتاً نباید او من را انسان خوبی بداند. سوالی که برای من مهم است اینکه آیا مردم سوریه من را انسانی خوب می‌دانند یا بد؟ من به حرفی که یک فرد یا رئیس‌جمهور یا کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا مطرح می‌کند، اهمیتی نمی‌دهم. این بخشی از نقشه سیاسی من نیست.

خبرنگار: یکی از مسائلی که وی به وضوح در رابطه با آن صحبت کرده است، این است که درقبال داعش شدت و حدت بیشتری از خود نشان خواهد داد. آیا شما از این موضوع استقبال می‌کنید؟، چرا که قبلاً گفتید باراک اوباما در این رابطه جدی نبود.

بشار اسد: او نباید سخت گیر تر باشد، چرا که این سخن در واقعیت معنا ندارد. با راه‌های مختلف باید با داعش مبارزه کند. داعش تنها در نیروهای مبارز که باید با قوی ترین بمب‌ها و موشک‌ها به آن حمله کرد، خلاصه نمی‌شود. موضوع به این صورت نیست. موضوع تروریسم بسیار پیچیده است و به ایدئولوژی مرتبط می‌شود. چگونه می‌شود شما بر ضد ایدئولوژی داعش موضع شدیدی داشته باشید. سوال در این جا است. شما ممکن است موضع سختی در رابطه با اقتصاد آنها و نحوه رسیدن پول به آنها سخت‌گیر باشید، اما با ایدئولوژی شما نمی‌توانید به این صورت تعامل کنید؟‌

خبرنگار: به اعتقاد من آقای ترامپ از سخت گیری نظامی سخن گفته است.

بشار اسد: این کافی نیست. شما باید هوشیار باشید، تنها نباید سخت‌گیر باشید. شما باید در ابتدا اراده کافی داشته باشید و در گفتار خود صادق باشید، همچنین لازم است که هوشیار باشید و در مرحله بعد سخت‌گیر باشید. سخت‌گیری و تأثیرگذار در ابعاد نظامی مهم است، اما این آخرین قدم بعد از تحقق معیارهای اساسی دیگر است.

خبرنگار: براساس شناختی که از ترامپ دارید، آیا او زکاوت لازم را دارد.

بشار اسد: من او را نمی‌شناسم. وقتی که رودروی او بنشینم و با او صحبت کنم، می‌توانم در رابطه با او نظر بدهم. ولی وقتی در شبکه های تلویزیونی به یک فرد نگاه می کنم، نمی‌توانم در رابطه با او نظر دهم. شما می‌دانید که تلویزیون می‌تواند با همه چیز بازی کند. شما می‌توانید خود را برای انجام یک سخنرانی آماده کنید و تمرین کنید. این مسئله اصلی نیست.

خبرنگار: آیا آنچه که از آقای ترامپ در تلویزیون دیده‌اید، اعجاب شما را برانگیخته است؟

بشار اسد: همان‌طور که گفتم من انتخابات آمریکا را دنبال نمی‌کنم، چرا که بر روی آن حساب نمی‌کنیم.

خبرنگار: به نظر می رسد ترامپ برای رئیس جمهور پوتین احترام قائل است. آیا این مسئله برای شما امیدوارکننده است که ترامپ فردی است که می توان با او تعامل داشت؟

بشار اسد: اگر صادق بود، فکر می کنم درست می گویید. زیرا هر فردی در روی کره زمین چه با پوتین توافق نظر داشته باشد چه با او اختلاف نظر داشته باشد، باید به او احترام بگذارد، زیرا پوتین شخص قابل احترامی است. پوتین به خودش، دیگران و ارزش هایش احترام می گذارد. او برای ملت خود احترام قائل است و فردی صادق و سالم است. چگونه می توان به فردی با این ویژگی ها احترام نگذاشت. اگر ترامپ صادق باشد، درست گفته است.

خبرنگار: ترامپ همچنین اظهارنظرهایی درباره مسلمانان دارد و خواستار جلوگیری از ورود مسلمانان به آمریکا شده است. آیا این سخنان شما را خشمگین و ناراحت کرد؟

بشار اسد : بله، به ویژه در سوریه که در آن ادیان، طوایف و قومیت های مختلف در کنار یکدیگر زندگی می کنند. به اعتقاد ما این تنوع، سرچشمه غنای یک جامعه است، اما دولت ها یا قدرت های تأثیرگذار در یک جامعه می توانند آن را به یک مشکل و درگیری تبدیل کنند. بنابراین اگر بتوانی همه افراد را در یک جامعه واحد و با انسجام واقعی در کنار یکدیگر قرار دهی، این مسئله عامل غنای جامعه و به نفع هر جامعه ای از جمله در آمریکا خواهد بود.

خبرنگار: بنابراین او نمی بایست نسبت به مسلمانان این موضع را نشان دهد؟

بشار اسد: هیچ کسی در هیچ کشوری نباید ادبیات تبعیض آمیزی داشته باشد. من به چنین ادبیاتی باور ندارم.

خبرنگار: آیا از بی‌تجربگی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا در زمینه سیاست خارجی نگران هستید؟

بشار اسد: کدام‌یک از رؤسای جمهور آمریکا قبلاً تجربه داشته‌اند، اوباما؟ جورج بوش؟ یا بیل کلینتون؟ چه کسی پیش از این، چنین دانش و تجربه ای داشته است. اوباما، جرج بوش یا پیش از آنها کلینتون؟ هیچ یک از آنها هیچ تجربه ای نداشتند. مشکل آمریکا همین است. باید به دنبال دولتمردی باشند که تجربه واقعی و طولانی مدت در صحنه سیاسی داشته باشد، نه اینکه بر اساس سمتش در کنگره برای چند سال یا بر اساس اینکه به عنوان مثال وزیر امور خارجه بوده است، انتخاب شود. این مسئله به معنای آن نیست که تجربه دارد. یک دولتمرد باید تجربه بسیار بیشتری داشته باشد. به همین علت فکر نمی کنیم بیشتر رؤسای جمهور امریکا تجربه خوب سیاسی داشته باشند.

خبرنگار: آیا حضور فردی را که تجربه ای در سیاست خارجی ندارد، در کاخ سفید خطرناک می دانید؟

بشار اسد: حضور هر فردی که تجربه ندارد در هر سمتی چه در کاخ سفید یا چه در کاخ ریاست جمهوری سوریه یا هر کشور دیگری مسئله خطرناکی برای کشور است. درباره آمریکا به عنوان یک ابرقدرت، این مسئله ممکن است تأثیرات بیشتری بر دیگر مناطق جهان داشته باشد. اما مسئله فقط تجربه نیست. زمانی که نهادهایی وجود داشته باشند می توانند در این زمینه کمک کنند. مسئله اصلی نیت هاست. آیا فردی که تجربه داشته باشد اما نیت و رویکرد نظامی و ویرانگر داشته باشد، خوب خواهد بود؟ بنابراین باید درباره عوامل مختلفی سخن بگوییم. سخن گفتن فقط از تجربه کافی نیست.

خبرنگار: دیدار کلینتون تجربه بیشتر در سیاست خارجی دارد، شما او را تقریباً می‌شناسید. تبعاتی که پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال خواهد داشت، چیست؟

بشار اسد : بار دیگر باید تأکید کنم مسئله مربوط به سیاست های اوست. باید دید چه سیاست هایی را در پیش می گیرد؟ آیا ثابت خواهد کرد که سرسخت است و آمریکا را به جنگ یا بحران دیگری خواهد کشاند؟ در این صورت مسئله برای همه از جمله خود آمریکا بد خواهد بود. اگر در مسیر دیگری حرکت کند، خوب خواهد بود. بار دیگر می گویم ما بیش از آنکه درباره تجربه سخن بگوییم بر نیت ها تمرکز می کنیم. تجربه بسیار مهم است، اما مسئله تعیین کننده برای هر رئیس جمهور نیت های اوست. آیا می توانند صادقانه به ملت آمریکا و همه جهانیان بگوییم که چه نیت های واقعی از سیاست هایشان دارند؟ آیا به دنبال بحران آفرینی خواهند بود یا اینکه آرامش و توافق بین المللی را شاهد خواهیم بود؟.

خبرنگار: یکی از تفاوت های آشکار بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ آن است که او بر کنار رفتن شما از قدرت تأکید دارد، در حالی که ترامپ می گوید بر مبارزه با داعش متمرکز خواهد شد. آیا کلینتون را تهدید بزرگتری برای خود در مقایسه با دونالد ترامپ می دانید؟

بشار اسد: نه، زیرا از ابتدای بحران تاکنون ما همین مقدمه را از همه مقامات غربی و در سطوح مختلف می شنویم که «رئیس جمهور سوریه باید از قدرت کنار برود». ما هرگز به اینها توجه نمی کنیم. به همین علت نمی توانم در این باره به عنوان یک تهدید سخن بگویم. این سخنان مداخله در امور داخلی کشورماست که به آن پاسخ نخواهیم داد. تا زمانی که از حمایت ملت سوریه برخوردار باشم، به هیچ یک از سخنان در این باره از جمله از طرف رئیس جمهور آمریکا یا هر فرد دیگری اهمیت نخواهم داد. به همین علت می گویم آنچه کلینتون، ترامپ و اوباما می گویند برای ما ارزشی ندارد. ما وقت خود را برای شنیدن این سخنان که با اهداف خاصی بیان می شود، تلف نمی گویم.

خبرنگار: اما اگر هیلاری کلینتون رئیس‌جمهور آمریکا شود منطقه پرواز ممنوع بر فراز اراضی شما یا به عنوان مثال شمال سوریه ایجاد می‌کند. در این صورت شرایط متفاوت خواهد بود.

بشار اسد: بدون شک در این صورت می توانیم از تهدید سخن بگوییم. به همین علت می گویم سیاست عملی آمریکا برای ما اهمیت دارد. زمانی که از تروریست ها با اجرای این طرح ها یا برنامه ها یا گام ها حمایت کنند، در این صورت شاهد هرج و مرج بیشتری در جهان خواهیم بود. آیا منافع آمریکا به وجود هرج و مرج بیشتر در جهان است، یا اینکه منافع آمریکا به وجود ثبات در جهان ارتباط دارد؟ بدون شک آمریکا می تواند هرج و مرج ایجاد کند. آمریکا دستکم پنجاه یا شصت سال است که در دیگر مناطق جهان، هرج و مرج ایجاد می کند. این مسئله جدیدی نیست. آیا اوضاع را بدتر خواهند کرد و هرج و مرج را گسترش خواهند داد؟ این سئوال دیگری است. این مسئله به شخص من ، به رئیس جمهور ارتباط ندارد بلکه به اوضاع کلی جهان مربوط است. زیرا شما نمی توانید اوضاع سوریه را از اوضاع بقیه خاورمیانه جدا کنید. زمانی هم که خاورمیانه بی ثبات باشد، جهان نمی تواند باثبات باشد.

خبرنگار: بگذارید از میزان مناسبات جدید و احتمالی شما با آمریکا سخن بگوییم. داعش در شهر الرقه در کشور شما برای خود مرکزی را درست کرده است. اگر متوجه شوید که داعش به دنبال انجام حمله‌ای در آمریکا است، آیا به آمریکا هشدار می‌دهید؟

بشار اسد: از نظر مبنایی بله، چرا که آنها به غیرنظامیان حمله می‌کنند و من نمی‌توانم افراد بی‌گناه و مسئول سیاست‌های خصمانه مسئولان آنها بدانم. این درست نیست. من آمریکا را دشمن مستقیم خود به شمار نمی‌آورم، چرا که آنها اراضی ما را اشغال نکرده‌اند. اما در عین حال فرض این موضوع تنها به یک دلیل غیرواقعی است و آن دلیل عدم وجود مناسبات بین ما و آمریکا است. چنین اطلاعاتی و همکاری‌هایی می‌طلبد که هماهنگی امنیتی مبتنی بر همکاری سیاسی وجود داشته باشد. این در حالی است که هیچ کدام از این موارد در حال حاضر وجود ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم چنین اقدامی انجام دهیم.

اگر ما داعش را شکست دهیم، به همه دنیا کمک کرده ایم

خبرنگار: من با دکتر فیصل مقداد معاون وزیر خارجه شما بارها صحبت کرده ام. وی برای من خطر انفجار اوضاع سوریه و بحران آن را تشریح کرده که نه تنها خاورمیانه بلکه تمام دنیا را فرا می‌گیرد. مشخص است که چنین اتفاقی افتاده است. آیا در صورت شکست و عقب‌نشینی داعش خطر انتشار عناصر مسلح آن وجود دارد. آیا در صورتی که شما داعش را شکست دهید این خطر وجود دارد که آمریکا در معرض تروریسم قرار گیرد.

بشار اسد: نه، اگر ما داعش را شکست دهیم ، به تمام دنیا کمک کرده ایم. چرا که این تروریست‌ها از بیش از 100 کشور جهان از جمله دولت‌های غربی به سوریه آمدند و اگر شکست نخورند در حالی که تجربه و تعصب و افراط گرایی بیشتری کسب کرده اند، به کشورهای خود باز خواهند گشت و به این کشورها حمله خواهد کرد. اگر ما آنها را در اینجا شکست دهیم، به تمامی کشورهای دیگر از جمله آمریکا کمک کرده ایم.

خبرنگار: اما عناصرداعش ممکن است شهر الرقه را ترک کنند و همان‌طور که دیدید حملات تروریستی را در اروپا انجام دهند. آنها به فرانسه و بلژیک آمده‌اند و ممکن است که به آمریکا نیز بروند و حملاتی را در آنجا ترتیب دهند. این یک خطر واقعی است، آیا چنین نیست؟

بشار اسد: بله، این چیزی است که من در رابطه با آن صحبت کرده‌ام. من گفتم که ما داعش را در اینجا شکست می‌دهیم. اگر داعش را شکست دهیم به این معنی است که آنها قدرت بازگشت نخواهد داشت. اما در صورت موفقیت و نجات می‌توانند سوریه را ترک کنند ، در این شرایط تروریست‌ها امکان موجودیت خواهند یافت. در آن زمان است که خروج تروریست‌ها به اروپا آغاز خواهد شد، همان گونه که اخیراً در فرانسه این اتفاق افتاده است. چیزی که من گفتم درست است و منظورم این است که اگر آنها را در اینجا شکست دهیم، قدرت بازگشت نخواهد داشت. بنابراین ما به دیگران کمک می‌کنیم. اما اگر آنها بازگردند برای سایر نقاط جهان خطرناک خواهند بود.

دفاع از کشور وظیفه رئیس جمهور است

خبرنگار: مانند هر جنگ دیگری در سوریه دو طرف حضور دارند نیروهای شما متهم شده‌اند که برخی اقدامات وحشتناک را انجام می‌دهند. من بارها به اینجا سفر کرده‌ام و برخی مسائل وحشتناک را دیده ام که در نتیجه حملات هوایی نیروهای شما و موشک باران ها اتفاق افتاده است. آیا شما اعتقاد دارید که روزی در برابر دادگاه بین‌المللی خواهید ایستاد؟

بشار اسد: در درجه اول به عنوان یک رئیس‌جمهور باید در زمان حمله تروریست‌ها به کشور ایستادگی کرد. رئیس‌جمهور باید از کشورش دفاع کند. این براساس قانون وظیفه من است. بنابراین من وظیفه خود را انجام می‌دهم و صرف نظر از اتفاقاتی که ممکن است برای من بیفتد، این وظیفه ادامه خواهم داد. باید در این زمینه باز صحبت کنیم. نمی‌توان موضوع دفاع از کشور را با آینده شخصی یک رئیس‌جمهور نظیر محاکمه در دادگاه جنایی یا حتی مرگ مقایسه کرد. این مهم نیست. اگر شما نخواهید در برابر تمامی این مسائل مبارزه کنید، باید سمت خود را ترک کنید و آن را به فرد دیگری واگذار کنید.

خبرنگار : اما چیزی که مردم می‌خواهند این است که شما باید در برابر دادگاه جنایت‌های جنگی محاکمه شوید. من می‌دانم که شما موافق بشکه های انفجاری نیستید ، اما صرف‌نظر از ماهیت آهن به کار گرفته شده ،اتهاماتی متوجه شماست که از قدرت غیر قابل تشخیص بین انسان‌های بی‌گناه و گناهکار در مناطق شهری استفاده می‌کنید. آیا این‌گونه نیست؟

بشار اسد: اولاً کسانی که این مسائل را مطرح می‌کنند، آیا هیچ معیاری نسبت به وسایل مورد استفاده بر ضد تروریست‌ها دارند. آنها هیچ شاخصی در این رابطه ندارند. بنابراین این سخن بی‌ربطی است. یعنی از منظر حقوقی و واقع‌گرایانه بی‌ربط است. نکته دوم اینکه اگر از سلاح‌های غیر تشخیصی صحبت می‌کنید ، هیچ ارتشی وجود ندارد که در چه شرایطی که تقریباً بین دو طرف اختلاف وجود دارد، بتوانند از این سلاح‌ها استفاده کنند.

خبرنگار: با وجود تمام احترامی که برای شما قائل هستم. من خودم بمبی را دیدم که از بالگرد پرتاب شده است. این سلاح غیر تشخیصی است.
بشار اسد:‌ بگذارید به صورت فنی بگویم که پرتاب بمب از بالگرد و هواپیمای جنگی، موضوع اصلی نیست. موضوع مهم‌تر این است که اگر بخواهید با دقت در این رابطه صحبت کنید ما سلاح‌های دقیقی را استفاده می‌کنیم که آمریکا نیز از همان‌ها استفاده می‌کند. هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های دقیق . اما تعداد توریست‌هایی که تاکنون کشته شدند، چه اندازه هستند؟ تعداد تلفات تروریست‌ها چندین برابر تلفات غیر نظامیان و انسان‌های بی‌گناه است.

دولت سوریه غیر از سلاح های ممنوعه حق استفاده از هر سلاحی را دارد

خبرنگار: حتی اگر این موضوع درست باشد، اقدامات شما را توجیه نمی‌کند

بشار اسد: نه، منظور من این است که نوع سلاح مورد استفاده، ارتباطی با چیزی که شما گفتید ندارد. مسئله ‌این نیست که شما سلاح‌هایی با دقت کمتر یا بیشتر استفاده کنید. چنین معیار مشخصی وجود ندارد. این تنها بخشی از جنجال تبلیغاتی است که اخیراً به راه‌ افتاده است. من از منظر قانونی موضوع را بررسی می‌کنم. ما در این رابطه حق ‌داریم.

خبرنگار: با وجود احترامی که برای شما قائل هستم، این موضوع تنها یک جنجال تبلیغاتی نیست. سازمان ملل متحد در این رابطه موضع گرفته است. کمیسیون‌های حقوق بشر در رابطه با آن صحبت می‌کنند. موضوع تنها منحصر به استفاده از چنین سلاح‌هایی نیست، بلکه سازمان ملل متحد در هفته جاری از بروز برخی مشکلات در حلب و داریا سخن گفته است. مشکلاتی نظیر استفاده از گرسنه نگه داشتن مردم و محاصره به عنوان یکی از سلاح‌های جنگی. تمامی این مسائل در نزدیکی ما اتفاق می‌افتد، آیا این چنین نیست ؟

بشار اسد : شما از محاصره صحبت کنید. در رابطه با سلاح‌ها تنها چیزی که دولت نمی‌تواند در این جنگ از آن استفاده کند سلاح‌هایی که حقوق بین‌الملل استفاده از آن را ممنوع کرده است. سوریه حق استفاده از هر سلاح دیگری بر ضد تروریست‌ها را دارد. بنابراین ما می‌توانیم از هر سلاحی برای شکست دادن تروریست‌ها استفاده کنیم.

خبرنگار: می‌دانید چه اتهاماتی در رابطه با استفاده شما از سلاح‌های شیمیایی مطرح شده است، اما شما این موارد را انکار می‌کنید.

بشار اسد: ما چنین کاری انجام نداده‌ایم. البته از این موضوع سه سال گذشته است و هیچ کس دلیلی در این رابطه ارائه نکرده است. تمام مطالبی که در این رابطه گفته شده، شایعات است.

خبرنگار: ادله زیادی در این رابطه مطرح شده، اما شما آن‌ها را انکار کنید.

بشار اسد: نه، در واقع هیچ دلیلی وجود ندارد. بلکه تنها چند عکس در اینترنت وجود دارد که هر کس می‌تواند...

خبرنگار: ادله به صورت تصویر و ادله به صورت علمی و برخی شاهدان عینی وجود دارند.

بشار اسد: هیچ چیزی وجود ندارد. هیئتی از آژانس بین‌المللی منع اشاعه تسلیحات شیمیایی به سوریه آمدند و هیچ دلیلی در این رابطه پیدا نکردند. آنها رفتند و همه چیز را جمع کردند. نمونه‌برداری ها را انجام دادند و هر دلیلی که ممکن بود بررسی کنند را انجام دادند، اما به دلیلی دست پیدا نکردند. چرا که دلیلی در این رابطه وجود نداشت. چون ما از این سلاح‌ها استفاده نکرده بودیم. در حقیقت هیچ منطقی برای استفاده از این سلاح‌ها وجود نداشت.

خبرنگار: بگذارید از راهکارهای مورد استفاده نیروهای شما در انزوای مناطق و محاصره آنها سخن بگوییم. هزاران غیرنظامی در منطقه بسیار نزدیک به اینجا به شدت گرسنه هستند. آیا شما این موضوع را درک می‌کنید.

بشار اسد: فرض می‌کنیم چیزی که شما گفتید درست است، البته فرض می‌کنیم. شما الان از منطقه ای صحبت می‌کنید که ارتش سالهاست آن را محاصره کرده است، سالهاست که این محاصره آغاز شده است. آنها هیچ غذا یا وسیله‌ای برای زندگی ندارند ، چرا که دولت اجازه ورود آنها را نمی‌دهد. اما آنها از دو سال پیش با ما مبارزه می‌کنند و مناطق ما را با گلوله‌های خمپاره هدف قرار می‌دهند و غیرنظامیان را می‌کشند. به این ترتیب براساس روایت‌های آنها، ما اجازه ورود سلاح برای آنها را می‌دهیم، اما اجازه دستیابی آنها به غذا را نمی‌دهیم. آیا این موضوع واقعیت است؟

خبرنگار: این چیزی است که سازمان ملل متحد می‌گوید. به‌عنوان مثال در شهر مضایا این سازمان موفق شده تنها چهار کاروان کمک‌ها را در طول این سال‌ها به شهر وارد کند.

بشار اسد: ما چگونه می‌توانیم مانع از رسیدن غذا به دست آنها بشویم، ولی جلوی ورود سلاح برای آنها را نگیریم، منطق این سخن کجاست؟ این یک تناقض است. یا باید همه چیز در محاصره قرار گیرد، یا همه چیز اجازه ورود پیدا می‌کند. این یک نکته. نکته دیگر در رابطه با عدم صحت این ادعا این است که شما ویدئوهایی در اختیار دارید که از کاروان‌های سازمان ملل در تمامی مناطق تصویربرداری کردند، در غیر این صورت آنها چگونه می‌توانند طی سال‌های گذشته که در محاصره قرار دارند، زنده بمانند. آنها همین روایت را مطرح کرده و سناریوی آن را تکرار می‌کنند، اما مردم این مناطق همچنان زنده هستند. آنها بدون غذا چگونه می‌توانند زنده بمانند؟

سوریه مسئول مرگ خبرنگار آمریکایی نیست، چون غیرقانونی وارد شده

خبرنگار: همان طور که می‌دانید هدف قراردادن غیرنظامیان در جنگ، یک جنایت جنگی محسوب می‌شود. اخیراً خانواده ماری کولفن خبرنگار آمریکایی شکایتی را به دادگاه مطرح کرده که شما و دولت شما را به هدف قرار دادن عمدی این خبرنگار و کشتن وی متهم کرده است. شما ماری کولفن را می‌شناسید؟ او دوست من بود.

بشار اسد: بله .. او یک خبرنگار بود.

خبرنگار: آیا ماری کولفن و همکارانش با هدف کشتنشان هدف قرار گرفتند.

بشار اسد: طبعا نه... نیروهای ارتش نمی دانستند که ماری کولفن در آن منطقه حضور دارد، چرا که قبل از آن کسی چیزی در رابطه با وی نمی‌دانست. در اینجا شرایط جنگی حاکم است و او به صورت غیرقانونی وارد سوریه شده بود و با تروریست‌ها همکاری می‌کرد. از آنجا که وی به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بود، خودش مسئول تمام اتفاقاتی است که بر سرش می‌آید. این نکته اول. نکته دوم اینکه...

خبرنگار: آیا او مسئول مرگ خودش بود

بشار اسد:طبعاً... او به شکل غیرقانونی وارد سوریه شده بود. هر فردی که به صورت قانونی وارد سوریه شده باشد، ما مسئول او هستیم. اما این خبرنگار به صورت غیرقانونی وارد شده بود و نزد تروریست‌ها رفته بود. ما او را به این منطقه نفرستاده بودیم و چیزی از او نمی‌دانستیم .

خبرنگار: اما این موضوع اصابت موشک به منزلی در حمص که وی در آنجا حضور داشت را توجیه نمی کند.

بشار اسد: نه. هیچ کس نمی‌داند که این زن با موشک و یا چه موشکی کشته شده است، یا موشک از کجا و چگونه پرتاب شده است. هیچ دلیلی در این رابطه وجود ندارد. تنها شایعاتی در این زمینه مطرح شده است. منطقه مذکور یک منطقه درگیری بوده و تبادل آتش در آنجا دنبال می‌شد. وقتی که تبادل آتش در منطقه به وجود آید شما نمی‌توانید تشخیص دهید چه کسی چه کسی را کشت. بنابراین اینها تماماً اتهام است. دوما صدها روزنامه‌نگار وجود دارد که به صورت قانونی یا غیرقانونی وارد سوریه می‌شوند و پوشش خبری آن‌ها به نفع تروریست‌ها است، ولی ما آنها را نمی‌کشید، چرا ما باید فقط این زن را هدف قرار دهیم. هیچ دلیلی در این رابطه وجود ندارد. نکته سوم اینکه ده‌ها خبرنگار که به نفع دولت کار می‌کنند نیز در این جنگ کشته شدند. آیا ما آنها را کشته ایم. ما این کار را نکرده ایم. در اینجا جنگ وجود دارد. آیا شما هرگز واژه جنگ خوب را شنیده‌اید. به نظر من هیچ کس این واژه را نشنیده است. جنگ همواره با قربانی و تلفاتی همراه است و همواره انسان‌های بی‌گناه با ابزارهای مختلف کشته می‌شوند و هیچ کس نمی‌تواند بگوید چگونه کشته شدند.

خبرنگار: رویکردی که شما ارائه می‌دهید، به گونه ای است که انسان تصور می‌کند مسئولیت اقدامات وحشتناکی که به نمایندگی از ملت سوریه انجام می‌شود را کسی برعهده نمی‌گیرد.

بشار اسد: شما مسئول تصمیمی که گرفته اید هستید، اما مسئول تصمیمی که نگرفته‌اید ، نیستید.

خبرنگار: اما برخی تصمیمهایی که شما گرفته‌اید ، باعث مرگ صدها هزار نفر شده است.

بشار اسد: مثلاً ؟

خبرنگار: حمله به مناطق مشخص و انجام حملات هوایی و استفاده از سلاح‌های مشخص.

بشار اسد: ما از آغاز بحران سوریه تنها دو تصمیم گرفتیم که اولی دفاع از کشورمان در برابر تروریست‌ها بود. طبعا این تصمیم درستی بود. تصمیم دوم نیز انجام گفت‌وگو با همه بود. ما در این راستا با تمامی گروه‌ها از جمله برخی گروه‌های تروریستی که اراده تسلیم سلاح‌هایشان را نشان دادند، گفت‌وگو کردیم. ما در این زمینه بسیار از خود نرمش نشان داده و به هیچ منطقه‌ای که تروریست‌ها در آن حضور نداشته باشند، حمله نکردیم و شهرهای مجاور حضور تروریست‌ها را موشک باران نکردیم.

خبرنگار: آیا به عنوان مثال، تصاویر و فیلمهای کودکان حاضر در مناطق تحت سلطه مخالفان مسلح را دیده‌اید؟ اگر این تصاویر را دیده‌اید احساس شما چیست؟

بشار اسد: سوالی که برای من مهم است این است که شما چگونه مطمئن شدید که این کودکان که در اینترنت دیده‌اید، در مناطق خودشان هستند؟

خبرنگار: آقای رئیس‌جمهور، چنین جوابی این دیدگاه را در میان مردم ایجاد می‌کند که شما از مسئولیت خود فرار می‌کنید.

بشار اسد : نه .. نه.

خبرنگار: شما در واقع به مردمی که در طرف مقابل از سوی نیروهای شما کشته می‌شوند، اهمیت نمی‌دهید.

بشار اسد: شما می‌توانید به این سؤال پاسخ دهید... جورج بوش رئیس‌جمهور سابق آمریکا الان چگونه مسئولیت کشتن یک میلیون عراقی در زمان جنگ در عراق در سال 2003 را بر دوش می کشد؟

خبرنگار: من از جورج بوش سخن نمی‌گویم، من اینجا هستم تا از شما سؤال کنم.

بشار اسد: من می‌خواهم از یک مبنا سخن بگویم. وی به کشوری دارای تمامیت ارضی حمله کرد، این در حالی است که من از کشور خودم حمایت می‌کنم. اگر می‌خواهید یک معیار را به‌ کار گیرید، مسئله در اینجا هست. اما اگر می‌خواهید از معیارهای دوگانه استفاده کنید، موضوع فرق می کند .

خبرنگار: همچنان این دیدگاه وجود دارد که شما اهمیت زیادی نمی‌دهید.

بشار اسد: من می‌خواهم با مردم آمریکا صحبت کنم ، بنابراین باید مقایسه‌ای بین این دو مطلب داشته باشد. موضوع تنها مربوط به جواب من نسست. جورج بوش به یک کشور دارای تمامیت ارضی حمله کرد، در حالی که ما از خودمان دفاع می‌کنیم. او عراقی ها را در خاک خودشان کشت، اما ما از خودمان در برابر تروریست‌هایی که از مناطق مختلف دنیا به سوریه آورده شده‌اند، دفاع می‌کنیم. این حق ما است. این در حالی است که شما از جنگ پاکی صحبت می‌کنید که هیچ قربانی نداشته باشد و هیچ غیر نظامی و انسان بی‌گناه در آن کشته نشود. چنین جنگی وجود ندارد. هیچکس نمی‌تواند چنین جنگی ایجاد کند.

آیا بشار اسد گریه می کند؟

خبرنگار: آیا شما جنگ را به این صورت تشریح می‌کنید؟

بشار اسد: طبعاً... من از واقعیت‌ها سخن می‌گویم، وقتی صحبت از کودکان کشته شده به میان می‌آید، این کودکان چه کسانی هستند؟ کجا بودند؟ چگونه کشته شدند. شما از یک پروپاگاندا و جنجال تبلیغاتی و برخی تصاویر ساختگی در اینترنت صحبت می‌کنید. ما تنها می‌توانیم در رابطه با واقعیت‌ها صحبت کنیم. ما باید از واقعیت‌ها سخن بگوییم. من نمی‌توانم در رابطه با ادعاها سخن بگویم.

خبرنگار: آیا اتفاق افتاده که در رابطه با یک اتفاق در سوریه گریه کنید؟

بشار اسد: گریه کردن نشان نمی‌دهد که شما انسان خوبی هستید و همچنین نشان نمی‌دهد که شما احساسات بالایی دارید. بلکه موضوع مهم در زمینه احساساتی است که در قلب انسان وجود دارد، نه در چشم انسان. علاوه بر اینکه موضوع مهم این است که چکاری انجام داده‌اید، نه این که چه احساسی دارید. موضوع مهم نحوه حمایت از مردم سوریه در صورت بروز حوادث بد است. این اتفاقات هر روز رخ می‌دهد. آیا من هر روز باید گریه کنم، یا اینکه کار کنم؟ سؤالی که برای من مهم است این است که چگونه می‌توانم به مردم کمک کنم. من همواره این سوال را مطرح می‌کنم که چگونه می‌توانم از تکرار این حوادث در قبال مردم دیگر سوریه جلوگیری کنم.

تا زمانی که مردم سوریه من را بخواهند، هستم

خبرنگار: اقدام بعدی شما چیست؟ آیا شما همچنان ادامه خواهید داشت؟ از حضور شما و پدرتان در قدرت 46 سال می‌گذرد، آیا این درست است؟

بشار اسد: نه. او یک رئیس‌جمهور بود و من نیز یک رئیس‌جمهور دیگر هستم. چنین توصیفی هرگز درست نیست. او از سوی مردم سوریه انتخاب شده بود و من توسط مردم انتخاب شدم. او مرا در این سمت قرار نداد. بنابراین شما نمی‌توانید در این میان ارتباط ایجاد کنید. من 16 سال ایت که رئیس‌جمهور هستم، نه 45 سال.

خبرنگار: شما 16 سال است که رئیس‌جمهور هستید، آیا همچنان ادامه خواهید داشت؟

بشار اسد: اگر منظور شما این است که من در منصبم حضور خواهم داشت، شما باید این سوال را از مردم سوریه بپرسید. اگر آنها من را نخواهند من در همان روز باید کنار بروم و اگر من را بخواهند من باید حضور داشته باشم. این موضوع به آنها بستگی دارد. اما اگر منظور شما این است که من بر ضد اراده آنها در این سمت حضور داشته باشم، من نمی‌توانم در این صورت نتیجه بخش باشم و موفق عمل کنم. من فکر می‌کنم در این صورت موفق عمل کنم.

امیدوارم تاریخ از من به عنوان منجی سوریه یاد کند

خبرنگار : فکر می‌کنید تاریخ از شما چگونه یاد خواهد کرد؟

بشار اسد: من نمی‌توانم پیشگویی کنم، من یک پیشگو نیستم. اما امیدوارم که تاریخ من را کسی بداند که از کشور در برابر تروریست‌ها و مداخله خارجی حفاظت کرد و از تمامیت و وحدت ارضی کشور دفاع نمود.

خبرنگار: شما از پیش‌نویس تاریخ مطلع هستید که شما را یک دیکتاتور خشن و فردی معرفی می‌کند که دستتان به خون مردم آغشته شده است.
بشار اسد: نه.. من بار دیگر باید از مثال دکتری استفاده می کنم که دست کسی که مبتلا به بیماری قانقاریا است را برای حفظ جان وی بریده است. شما در این شرایط نمی‌توانید بگویید چنین دکتری خشن است ، چرا که برای حفظ جان انسان این عمل را انجام داده است. هنگامی که شما می‌خواهید از کشور در برابر تروریست‌ها حمایت کنید، باید آنها را بکشید و شکست دهید. در این صورت شما خشن نخواهید بود، بلکه یک انسان ملی‌گرا هستید. انسان باید به خودش مراجعه کنند.

خبرنگار: شما خود را این‌گونه توصیف می‌کنید، یک انسان ملی‌گرا؟

بشار اسد: من نمی‌توانم در رابطه با خودم نظر بدهم. مهم این است که مردم سوریه چه دیدگاهی نسبت به من دارند.

خبرنگار: آقای رئیس‌جمهور از اینکه به سؤال‌های شبکه ان بی سی پاسخ دادید و برای این گفت‌وگو وقت خود را در اختیار ما گذاشتید، از شما تشکر می‌کنم.

1214 نمایش

نظر دادن