تاریخ انتشار: سه شنبه, 04 آبان 1395 ساعت 08:32

هجمه دوباره به "نمک طعامی" که سفارش پیامبر بوده!!

حضرت اميرالمؤمنين(ع) اكثر اوقات نان و نمك ميل مي‌فرمودند و نمك را در جايگاه يك خورش كامل قرار مي‌دادند.

گول تبلیغات نمک دریا را نخورید!!!

به گزارش خبرنگار آخرین نیوز، یک کارشناس مسئول تغذیه دانشکده علوم پزشکی نیشابور در اظهارنظری عجیب گفت: تبلیغات ناآگاهانه و وسیع انواع نمک‌های سنگ و نمک دریا به عنوان نمک‌های طبیعی مبنی بر دارا بودن خواص درمانی و نیز نداشتن اثرات منفی بر بیماران فشار خون بالا، بیماران قلبی، دیابتی و زنان باردار، تهدیدی جدی برای مردم محسوب می‌شود!

لیلا شورورزی، به جام‌جم گفت: میزان ید موجود در نمک دریا بسیار کم است و در هر کیلوگرم آن تنها 7/0 میلی‌گرم ید وجود دارد و با توجه به مقدار ید مورد نیاز روزانه یک انسان که 150 میکروگرم (15/0 میلی‌گرم) است، یک فرد بالغ باید روزی 200 گرم نمک دریا مصرف کند تا میزان ید مورد نیاز بدن تامین شود. در حالی که می‌توان با مصرف حداکثر 5 گرم نمک تصفیه شده یددار، میزان ید مورد نیاز بدن را تامین کرد.

وی تاکید کرد: عوارض جبران‌ناپذیر نبود ید از یک سو و همچنین وجود فلزات سنگین همچون سرب، کادمیوم و جیوه که منجر به بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی می‌شود، همچنین وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیرمحلول در نمک‌های معمولی معرفی شده به عنوان نمک‌های طبیعی باعث گمراهی آحاد مردم شده، مصرف آن تهدید جدی برای سلامت مردم محسوب می‌شود.

 

مگر نان های تولیدی در کشور نمک "تصفیه شده یدردار" ندارند؟!

نکته ای که این کارشناس محترم نخواستند به آن اشاره کنند این بود که بر فرض اینکه تمام اظهارات ایشان درست باشد، تقریباً همه مردم کشورمان مصرف روزانه نان سنگک یا نان بربری یا لواش و یا تافتون را در سبد غذایی خود گنجانده اند، لذا ماجرای کمبود ید منتفی می شود ( البته بر فرض صحت ادعاهای ایشان)

که البته این ادعا به هیچ وجه وارد نیست چراکه نمک دریا همان نمکی است که پیامبر و ائمه بر مصرف آن توصیه داشته اند.

آیا می شود تصور کرد که بزرگان دین ما ، مصرف مواد مضر و سرطانزا را به امت مومن خود توصیه کرده اند!

 

توصیه بر مصرف ید شیمایی به جای طبیعی؟!

جالب تر اینکه بدانید میزان ید شیمیایی موجود در "نمک تصفیه شده یدردار" بسیار بسیار بیشتر از میزان نیاز بدن است ( توضیح: بسیاری از ید شیمیایی به دلیل اینکه ماده "فرّار" است در زمان باز کردن بسته بندی پلمپ شده این نمک ها از بین می رود ؛ و به همین دلیل است که همواره گفته می شود در زمان باز کردن این نوع از نمک ها، کودک در نزدیکی آن نباشد! )

و اما درمورد ادعای سرطانزا بودن فلزات سنگین! موجود در نمک دریا؛ به فرض اینکه اظهارات این کارشناس درست باشد ، بسیاری از موارد دیگر هم امروزه به مراتب بسیار بسیار بیشتر سرطانزا هستند که از آن ها چشم پوشی شده است: "وای فای"، "موبایل" ، "فرکانس های تلویزیونی" ، "سوسیس و کالباس" ، "تقریباً تمام مواد خوراکی بسته بندی شده با مواد نگهدارنده" ، "محصولات کشاورزی حاصل از سموم شیمیایی" ، "برخی لامپ های کم مصرف" و ... ؛ پس چرا به آنها پرداخته نمی شود؟!

البته درمورد این ادعا هم لازم به توضیح است، تجربه اثبات کرده هر نعمتی که خدا آن را خلق کرده و بشر در آن دستکاری می کند، مضر و سرطانزا می شود.

این قدرت خداوند داناست که هر نعمتی که به انسان داده را کمال و تمام و بی نقص در اختیار بشر قرار داده که نیازی به تغییرات آنچنانی نداشته باشد.

جالب تر اینکه بدانید دانشمندان کشف کرده اند که یکی از عوامل بالا رفتن فشار خون با "مصرف نمک تصفیه شده یددار" نبود همین فلزات مورد نیاز بدن در زمان مصرف نمک است.

همین اتفاق درمورد شکر هم تکرار شده و دستکاری بشر سبب بروز امراض قندی شده است!

در صورتی که مصرف شکر قهوه ای طبیعی در حد تعادل و نیاز بدن، هیچ ضرری که ندارد و بنا به روایات متعدد بسیار فواید هم دارد.

 

احادیثی درمورد مصرف نمک که قطعاً منظور بزرگان دین "نمک یددار تصفیه شده" نیست!!!

رسول خدا(ص) فرمودند: «مَثَل من به اصحابم مانند مَثَل نمك به غذاست. همان طوري كه امّت من» جز به واسطة من اصلاح نمي‌شوند غذا نيز بدون نمك اصلاح نمي‌پذيرد. از ديدگاه رسول خدا(ص) نمك، اصلاح كنندة غذاست و اگر در غذا ريخته نشود، آن غذا صالح نشده و فاسد است. حضرت در حديث ديگري مي‌فرمايند: «هركس قبل و بعد از هرچيز نمك بخورد خداوند سيصد و سي نوع بلا را كه كمترينش جذام است از او برمي‌دارد.»

در تحقيقي كه در دانشگاه تهران انجام شد نمك تصفيه نشده و دستكاري نشده يعني «نمك دريا» (مانند نمك درياچة اروميه) حاوي اكثر ريز مغذّي‌هاي لازم بدن از جمله روي، يد، كلسيم، منيزيم و پتاسيم است. (در آخرين ويرايش‌هاي كتاب‌هاي مرجع بيماري‌هاي قلب و عروق جهت كنترل بهتر فشار خون به بيمار توصيه مي‌شود رژيم حاوي كلسيم، منيزيم، پتاسيم فراوان مصرف نمايند و اين در حالي است كه نمك طعام علاوه بر «Na» و «Cl» اين عناصر را داراست. مصرف كافي كلسيم، منيزيم و پتاسيم در افرادي كه فشار خون ندارند 1 تا 5/2 ميلي‌متر جيوه و در افراد با فشار خون بالا 5/2 تا 4/4 ميلي‌متر جيوه فشار خون را كاهش مي‌دهد.

متأسفانه امروزه عناصر ارزشمند كلسيم، منيزيم و پتاسيم و روي را از نمك موجود در طبيعت جدا مي‌كنند. جالب است بدانيد كه دو عنصر پتاسيم و منيزيم از عناصر اصلي‌اي هستند كه بدن به آنها احتياج بسيار دارد. در مورد اثرات پتاسيم در بدن مي‌توان موارد زير را بيان كرد:

1. پتاسيم كمك مي‌كند تا غذاي جذب شده به داخل سلول‌هاي بدن برود و مواد زائد از سلول‌ها خارج شود؛ 2. پتاسيم به انتقال پيام عصبي از سلولي به سلول ديگر كمك مي‌كند؛ 3. پتاسيم با كمك سديم، تعادل اسيدي و بازي را برقرار مي‌كند؛ 4. پتاسيم با همكاري فسفر، اكسيژن را به مغز مي‌رساند؛ 5. پتاسيم با همكاري كلسيم رابطة عصب و ماهيچه را تنظيم مي‌كند.

كمبود پتاسيم نيز عامل بروز مشكلات زير در بدن است: سكتة مغزي، مشكلات كلّيه، ناباروري، ضعف عمومي، بالا رفتن فشار خون و بالا رفتن ميزان سديم بدن. كمبود منيزيم نيز مشكلات بسياري در بدن ايجاد مي‌كند از جمله: آسم، بي‌اشتهايي، برخي سردردهاي ميگرني، كندي رشد، تغييرات در نوار قلب، مشكلات نوروموسكولار (ماهيچه‌اي عصبي)، تشنّج، افسردگي، ضعف عضلاني، چوب شدن ماهيچه‌ها، رعشه، سرگيجه و ... .

كمبود منگنز (mg) نيز عامل بروز مشكلات زير است: كري، آسم، نرمي غضروفي، اختلال در رشد به علّت سوء تغذيه در غضروف، دررفتگي رباط، بيماري فكّ جابه‌جا شده (tmj)، حركات تكراري غير ارادي، كارپال تونل سيندرم يا به اصطلاح امروزي چسبندگي در ناحية مچ دست‌ها، تشنّج، ناباروري به علّت عدم تخمك‌گذاري در خانم‌ها و عدم ساخت اسپرم در مردها، كاهش قوة باء در هر دو جنس، كوتاه شدن استخوان‌هاي بلند ساق و بازو.

يد نيز كه از عناصر مهم و كليدي در كاركرد غدّة تيروئيد است به صورت تركيبات يدور يا يديد و يدات در نمك دريا وجود دارد و بدن به اندازة نياز از يد جذب كرده و مازاد آن دفع مي‌شود.

يادمان باشد كه حضرت اميرالمؤمنين(ع) اكثر اوقات نان و نمك ميل مي‌فرمودند و نمك را در جايگاه يك خورش كامل قرار مي‌دادند.

امام باقر(ع) مي‌فرمايند: «اگر مردم مي‌دانستند كه در نمك چه خواصّي هست خود را جز با آن مداوا نمي‌كردند.»

حضرت علي(ع) نيز مي‌فرمايد: «هركس غذا را با نمك آغاز كند هفتاد درد و دردهاي بسيار ديگري كه كسي جز خداوند آنها را نمي‌داند از وي دور مي‌نمايد.» «اگر در سفره‌اي نمك طعام نباشد، ملائكه حاضر نمي‌شوند، صحّت بدن وجود ندارد و سفره بركت نخواهد داشت.»

امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «هركس بر نخستين لقمه از غذاي خود، نمك بپاشد كك و مك صورت او از ميان مي‌رود.»

يد طبيعي، محيط را آلوده نمي‌كند و اگر بدن نياز به آن نداشته باشد به راحتي از بدن دفع مي‌شود و كساني كه يد زيادي دارند  يا نياز به يد ندارند مي‌توانند به راحتي از آن استفاده كنند. ولي نمك‌هايي كه به صورت صنعتي يددار مي‌شوند به سختي در آب حل مي‌شوند كه اين مسئله نشان دهندة ناخالصيِ شديد و يكنواخت نبودن يد درون آنهاست و اين موضوع خيلي خطرناك است و دوم اينكه مقدار يد شيميايي موجود در آن به جاي حدّاكثر PPM2/4، 3/76 و 4/36 PPM است.

كلسيم (Ca) موجود در نمك‌هاي بازار حدود 36 و 144 PPM است و كلسيم (Ca) موجود در نمك طعام در برخي موارد به طور باور نكردني حدود 879 PPM و آهن (Fe) در نمك طعام 2/1 واحد است و در نمك‌هاي تصفيه شده صفر است.

2350 نمایش

نظر دادن