تاریخ انتشار: شنبه, 05 تیر 1395 ساعت 14:38

مبادله پسته با قطعات اتومبیل؟

«مغز پسته»،‌ «پلی اتیلن» و «انگور خشک‌کرده» از اقلام عمده صادراتی ایران به فرانسه و قطعات تولید اتومبیل، دارو و ماشین آلات از اقلام عمده وارداتی ایران از این کشور در دوماهه آغازین سال جاری هستند.

به گزارش اقتصادنیوز، محمدجواد ظریف روز چهارشنبه دوم تیرماه در جریان سفری که به فرانسه داشت، با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. آن طور که ایسنا گزارش داده، به گفته وزیر امور خارجه کشورمان، رایزنی و تبادل نظر درباره توافقات دوجانبه تهران-پاریس در چارچوب سفر سال گذشته روحانی به فرانسه و همچنین مسائل اقتصادی و تجاری از جمله محورهای مهم گفت‌وگوی ظریف و اولاند به شمار می‌رود.

به این بهانه می‌توان وضعیت کنونی روابط تجاری ایران با این کشور اروپایی را بررسی کرد. در حال حاضر حجم مبادلات تجاری دو کشور در چه حدی است؟ کدام کالاها بیشتر بین ایران و فرانسه مبادله می‌شوند؟

ایران در دوماهه آغازین سال 95 معادل دو میلیون دلار کالا به فرانسه صادر کرده است. در این بازه زمانی اقلام عمده صادرشده از ایران به این کشور عبارتند از: «مغز پسته»،‌ «پلی اتیلن»،‌ «انگور خشک‌کرده»، «اجزا و قطعات برای سواری، وانت و تراکتور کشاورزی»، «زعفران»، «مصنوعات ریخته‌گری از چدن،‌ آهن یا فولاد» و «کف‌پوش».

در دو ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال 95 ارزش مجموع کالاهای واردشده از فرانسه به ایران نیز معادل 106 میلیون و 967 هزار دلار است. بررسی آمارهای رسمی گمرک ایران نشان می‌دهد در این بازه زمانی قطعات تولید اتومبیل، اجزای موتورهای پیستونی، داروهای حاوی ویتامین‌ها، فیلترهای تصفیه دود اگزوز خودرو، انواع ماشین آلات، واکسن و همچنین بالابرهای آبگون‌ها اقلام عمده وارداتی ایران از فرانسه هستند.

1026 نمایش

نظر دادن