تاریخ انتشار: دوشنبه, 13 ارديبهشت 1395 ساعت 10:46

توصیه خباز به دلواپسان: سکوت کنید

روزنامه آرمان در گفتگو با محمدرضا خباز استاندار سمنان نوشت؛

مروری برگذشته و انتخابات سال ۹۲ به خوبی بیانگر دلیل حب و بغض دلواپسان است. از آنجایی که مردم از عملکرد دولت اصولگرا چندان رضایتی نداشتند و در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ با رای به دولت تدبیر و امید این نارضایتی خود را نمایان کردند اما باید به دنبال ریشه‌های آن بود. البته دلیل توجه به دولت روحانی به خوبی نشان می‌دهد اقشاری در جامعه از ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌ها خسته شده بودند. اما دلواپسان با وجود پاسخ منفی ملت باز هم دست از اقدامات و حرف‌های بی‌اساس و پایه خود برنمی‌دارند. در خصوص عملکردشان باید از خود پرسید آیا صدور قطعنامه‌هاي متعدد تحريمي و بستن راه‌هاي ديپلماسي، اتلاف هفتصد ميليارد دلار درآمدهاي سرشار نفتي، تورم بالاي چهل درصد، حاكم كردن ركود مطلق بر صنعت و تجارت و اقتصاد كشور، ريختن دو ميليارد دلار ثروت كشور در مشت آمريكايي‌ها، تبديل كشور به واردكننده كالاهاي چینی و بی‌کیفیت، بي‌توجهي به سند چشم‌انداز بيست‌ساله و نظرات كارشناسان و نخبگان و تخريب اعتماد عمومي از اذهان پاک‌شدنی است؟ در مقابل این عملکرد اما پذیرش توافقنامه برجام و اجرایی شدن آن، آزادشدن پول‌های بلوکه شده، تمایل سرمایه‌گذاران به مشارکت با کشورمان و تعامل سازنده با کشورهای جهان، بار دیگر عزت را به اقشار مختلف کشور هدیه کرد. در این راستا «آرمان» با محمدرضا خباز استاندار سمنان به گفت‌و‌گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

دلواپسان از جمله آقای باهنر اعتقاد دارند کاهش قیمت نفت به توافقنامه برجام مربوط است، آیا چنین اظهاراتی از نظر شما قابل قبول است؟

به نظر بنده کاهش قیمت نفت هیچ ارتباطی به برجام ندارد. باید اذعان داشت سال‌هاست که با روند نزولی قیمت این محصول مواجه هستیم و این کاهش قیمت تاکنون ادامه داشته است. البته کاهش قیمت نفت به دلیل افزایش سقف تولید این محصول از سوی اعضای اوپک است. از آنجایی که به‌دست آوردن رضایت آمریکا برای تولیدکنندگان نفت اوپک مهم است آنان حاضرند به کشور و مردم خود خساراتی وارد سازند تا ایالات متحده از آنان راضی باشد. لازم به ذکر است که در شرایط قبل از برجام قادر به فروش نفت نبودیم و میزان فروش این فرآورده به کمتر از نصف کاهش یافته بود. همچنین این زیان و خسارات از آثار تحریم بوده نه برجام. باید گفت موفقیت در برجام موجب رهایی از تحریم‌ها و گرفتاری‌های به ارث رسیده بود. هنوز آقایان حرف‌های انتخابات سال ۹۲ را می‌زنند یا بهتر بگویم از آن انتخابات و نتایجش دلخورند. در صورتی که در تمام دنیا بعد از اتمام انتخابات احزاب و جریانات، چه آنها که رای آورده اند، چه آنها که رای نیاورده‌اند در کنار هم به یکدیگر برای حل و فصل مشکلات کشورشان کمک و یاری می‌رسانند. لذا الگوی آنان بی‌پایه و اساس است. آنها همچنان کینه انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ را دارند. آنان خدمات آقای روحانی را خلاف واقعیت به ملت نشان می‌دهند و خدمات ارزنده و قابل تقدیر دولت فعلی را زیر سوال می‌برند. همچنین آنان اذعان دارند که برجام پیرامون یک مساله بحث کرده و آن موضوع تحریم‌ها بوده و ما آمادگی نداشته‌ایم. حال غافل از اینکه دولت در ماموریتش به درستی انجام وظیفه کرده و منافع کشور به بهترین شکل ممکن تامین شده و تلاش دولت تدبیر و امید در جهت دور کردن سایه جنگ موثر واقع شده است. دولت یازدهم خدمت فوق العاده‌ای در حق ملت کرد و دلواپسان به جای قدردانی از این دولت به مسائلی غیرواقعی می‌پردازند. بنابراین در یک جمله می‌توان گفت کاهش قیمت نفت هیچ ارتباطی به برجام ندارد بلکه برجام برای بهبود شرایط دشوار، آثار مثبت قابل توجهی به همراه داشت. در واقع برجام گذر از شرایط سخت گذشته بود.

به عقیده شما مهم‌ترین اثر و نتیجه‌ای که توافقنامه برجام در صحنه بین‌الملل با خود به همراه آورد چه بود؟

البته لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم که اگر آمریکایی‌ها به تعهدات خود عمل می‌کردند آثار سازنده برجام تاکنون بهتر آشکار می‌شد. مهم‌ترین اثر مثبت برجام جداسازی اروپاییان از آمریکاییان بود و این توافقنامه عامل جدایی اروپاییان از دامن ایالات متحده شد و دیگر کشورهای این قاره منتظر تصمیمات آمریکا نیستند. اکنون اروپاییان برخلاف گذشته در تصمیم‌گیری خود به منافع ملی‌شان توجه می‌کنند.

آیا دولت آقای روحانی تحرک و پیشرفت داخلی ایران را منوط به توافق با طرف آمریکایی کرده و امور کشور را به وعده‌های این کشور گره زده است؟

در این راستا دولتمردان اذعان دارند اگر برجام به شکل کامل عملی شود بخشی از مشکلات مرتفع می‌شود نه همه مسائل. مسائل و مشکلات گوناگونی که با آن مواجه هستیم خیلی به برجام ارتباطی ندارد. لذا باید اهداف مدنظرمان را در این توافقنامه روشن سازیم؛ نخست در مذاکرات و گفت‌وگوها به دنبال اثبات حقانیت‌مان به جهانیان بودیم، چنانکه در فعالیت هسته‌ای خواهان ساخت بمب اتمی نبودیم و با گفت‌وگو توانستیم برنامه صلح‌آمیز خود را اثبات کنیم. سپس با پذیرش برجام انرژی هسته‌ای کشورمان از سوی کشورها به رسمیت شناخته شد. موفقیت در این راستا عاملی شد که تولیدات هسته‌ای را جهت فروش وارد بازارهای جهانی سازیم. چنانکه در این رابطه خرید آب سنگین از سوی ایالات متحده قابل ذکر است. علاوه بر موارد ذکرشده با مصالحه و گفت‌وگو وقوع جنگ حتمی، از بین رفت. بدون تردید از سال ۱۹۴۵ تاکنون هر کشوری که زیرمجموعه فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفت، جنگ با آن کشور اجتناب‌ناپذیر و حتمی بوده است. از سوی دیگر تحریم‌های ظالمانه‌ای که سال‌ها بر کشور تحمیل شده بود، لغو شد. تحریم‌های اعمال شده به اشکال مختلفی در حوزه‌هایی از جمله بانکی، فروش نفت و برگشت پول این محصول به داخل کشور بود که با درایت و کاردانی نه صددرصد اما با درصد بالا لغو شد. البته لازم به ذکر است که این توافقنامه مشکلات کشور را حل نمی‌کند اما می‌تواند زمینه‌ساز رفع مسائل و مشکلات یکی پس از دیگری باشد. مسئولان مربوطه اذعان نداشتند کلید حل همه مشکلات در اختیار برجام است، بلکه معتقدند با این توافقنامه تحریم‌های ظالمانه سلب گردد و آنان به درستی در راه رسیدن به این هدف عمل کردند و اکنون آرامشی در دنیا برای ایران به وجود آمده و حضورگسترده سرمایه‌گذاران و کشورهای اروپایی و تقاضای آنان مبنی بر ملاقات با مقامات ارشد به برجام و آثار و نتایج آن بازمی‌گردد. قبل از توافقنامه ارتباط اقتصادی، بانکی و تجاری کشور به کلی با دنیا قطع شده بود. حتی توانایی نقل و انتقال دلار از ایران به هیچ نقطه‌ای از جهان امکان‌پذیر نبود. آنها از اینکه دولت روحانی توانست این مسائل را حل کند، ناراحت هستند. چون آنان به‌خوبی واقف‌اند اگر این مسائل لاینحل بماند آن‌گاه تورم افزایش می‌یابد، افزایش تورم باعث ایجاد بازار سیاه می‌گردد و این بازار با احتکار به وجود می‌آید و آنان در این شرایط به سودهای کلان دست می‌یابند.

برخی معتقدند آقای روحانی به درستی عمل نکرده به صورتی که این عملکرد باعث نارضایتی مردم شده، حال به عقیده شما آیا چنین اظهاراتی صحت دارد و مردم چگونه نظرات و دیدگاهشان را نسبت به عملکرد این دولت ابراز داشتند؟

آنان باید بدانند حرف‌های بی‌پایه و اساس‌شان برای مردم فهیم قابل قبول نیست و در نظرسنجی۸۶ درصد مردم موافقت‌شان به توافقنامه برجام را اعلام کردند. نتایج انتخابات اخیر نیز به خوبی نشان داده که برجام مورد قبول آنهاست. بعد از این توافقنامه رئیس‌جمهور در مسافرت‌هایی که به استان یزد و سمنان داشته با استقبال بیشتری نسبت به قبل روبه‌رو شد. مردم اعلام رضایت خود را از برجام با نظرسنجی، استقبال از کاروان دولت تدبیر و امید و انتخابات هفت اسفند بیان داشتند. مخالفان از زبان چه کسانی ابراز نارضایتی می‌کنند، نمی‌دانم. البته مدام می‌گویند ملت، اما مردم رسما موافقت خود را در جای جای تصمیم‌گیری‌ها اعلام کرده‌اند.

دفتر روابط عمومی رئیس دولت سابق اعتقاد دارد با توافقنامه برجام عزت و اقتدار ملی کشورمان زیر سوال رفته است، حال با چنین اظهاراتی شما اقدامات دولت احمدی‌نژاد را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

در دوران ریاست جمهوری دولت سابق جایگاهی در میان کشورهای مترقی دنیا نداشتیم. رئیس دولت سابق گفته بود هرچه به دست آوردیم آقایان دو دستی از دست دادند. واقعا آنان چه به‌دست آوردند؟ به راستی آنان چه امکانات و دستاوردهایی برای کشور ایجاد کردند؟ آيا پذيرش قطعنامه‌هاي متعدد تحريمي و بستن راه‌هاي ديپلماسي، اتلاف هفتصد ميليارد دلار درآمدهاي سرشار نفتي، تورم بالاي چهل درصد، حاكم كردن ركود مطلق بر صنعت و تجارت و اقتصاد كشور، ريختن دو ميليارد دلار ثروت كشور در مشت آمريكايي‌ها، تبديل كشور به واردكننده كالاها، نتايج قانون‌گريزي ، بي‌توجهي به سند چشم‌انداز بيست ساله و نیز نظرات كارشناسان و نخبگان و تخريب اعتماد عمومي افتخار است؟ آیا موارد ذکر شده افتخار است و برداشتن گام‌هایی مثبت در راستای تعامل سازنده با دنیا، لغو تحریم‌ها و دور کردن جنگ از کشور مایه سرافکندگی است؟ امروز خوشبختانه چهره جمهوری اسلامی ایران با وحدت و یکپارچگی نشان از موفقیت‌های گوناگون نظام دارد.

تندروها می‌گویند با وعده‌های آمریکایی‌ها حدود ۳۰ میلیارد دلار از هزینه‌هایی که در علوم هسته‌ای سرمایه‌گذاری کرده بودیم نابود شده است و این توافقنامه دستاوردی به همراه نداشت، به باور شما آیا به راستی مذاکرات دستاوردی نداشته است؟

از ابتدا هم تیم مذاکره‌کننده و دولت اعتمادی به آمریکایی‌ها نداشته‌اند ولی تلاش کردند از ظرفیت‌های مذاکراتی و بین‌المللی استفاده کنند. از روز اول مذاکرات مقام معظم رهبری فرمودند که مذاکره صورت بگیرد ولی به غرب اعتمادی نکنید لذا دولت تمام تلاش خود را به کار برد تا به توافقی حقوقی دست یابد، ضمن اینکه ما به تنهایی و فقط با آمریکایی‌ها مذاکره انجام نداده‌ایم بلکه با شش قدرت جهان گفت‌وگو کرده‌ایم. در این میان ما به آمریکایی‌ها اطمینان نداریم ولی اروپایی‌ها این روزها در سطوح مختلف برای سرمایه‌گذاری به بازار ایران وارد می‌شوند که نتیجه آن در طولانی‌مدت بر رشد اقتصادی تاثیرگذار است و این رفت‌وآمدها در آینده بر اقتصاد تاثیرگذار است و این امر از آثار برجام است، در صورتی که سیاست‌های اصولگرایان برای کشور تورم
۴۴ درصدی به ارمغان آورد و رشد اقتصادی ایران منفی شد و بیت‌المال نیز توسط سیاست‌های آنها به تاراج رفت. مردم بهترین قاضی هستند و باید عملکرد دو دولت را در ترازوی مردم گذاشت و منتظر قضاوت آنها بود. مردم در انتخابات نشان دادند که به کدام جناح کشور اعتماد دارند و سیاست‌های نادرست کدام جناح را نمی پسندند.

اصولگرایان مدعی هستند که دولت روحانی در بعد اقتصادی و غیر از برجام در هیچ بعد دیگری موفق عمل نکرده است، اکنون شما عملکرد دو سال و نیم گذشته دولت روحانی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از ابتدای روی کارآمدن دولت یازدهم تاکنون این دولت توانسته تورم ۴۴ درصدی را در آستانه تک رقمی شدن قرار دهد. بیشترین خدمت به مردم این است که تورم را کاهش دهیم. دولت روحانی در شرایطی توانست به این دستاورد برسد که پولی در اختیار نداشته است، در صورتی که دولت احمدی‌نژاد کشور را با نفت ۱۳۰ دلار اداره می‌کرد ولی دولت روحانی با بشکه ای ۳۵ دلار به اداره امور می‌پردازد. در آن زمان دلار به مرز ۵۰۰۰ تومان رسید ولی در حال حاضر حدود دو سال و نیم است که قیمت دلار حدود ۳۲۰۰ تومان است، این یعنی ثبات. در سال ۹۰ رشد اقتصادی باید بر اساس برنامه به حدود هشت درصد می‌رسید در حالی که رشد اقتصادی در حدود منفی هفت و شش درصد بود این آمارهای تایید شده نتیجه فعالیت‌های اقتصادی اصولگرایان است. در حوزه بهداشت و روان نیز دولت روحانی کاری کرده است که در جامعه کمتر اشخاصی هستند که با مشکل هزینه درمان مواجه باشند با همین درآمد کم حدود ده میلیون نفر از کسانی که هیچ‌گونه بیمه درمانی نداشته‌اند امروز بیمه هستند. در بعد سیاسی هم آمریکای جنایتکار کاری کرده بود که دنیا علیه ما بسیج شده بود و در حال تصمیم‌گیری بودند که در چه روزی به ایران حمله کنند ولی به حمدلله اکنون نه تنها جنگی در کار نیست بلکه همان‌هایی که قصد جنگ با ما را داشتند در حال ورود به بازار اقتصادی ایران هستند. سرمایه‌گذاران داخلی نیز حاضر به فعالیت نبودند و از وقتی برجام به تصویب رسیده همه خواهان سرمایه‌گذاری‌اند و این خدمات در شرایط بد اقتصادی به وجود آمده است. اگر مخالفان همکاری می‌کردند قطعا دستاورد بیشتری حاصل می‌شد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

638 نمایش

نظر دادن