تاریخ انتشار: شنبه, 11 ارديبهشت 1395 ساعت 08:30

مجلسی: کارنامه اوباما، کلینتون را به کاخ سفید می‌برد

««هیلاری کلینتون» در حالی احتمالا با «دونالد ترامپ» دوئل انتخاباتی دارد که هم‌حزبی رئیس‌جمهور فعلی است و دقیقا به همین دلیل، رضایت یا عدم رضایت از «باراک اوباما»، رئيس‌جمهوري كنوني، می‌تواند برای بانوی اول سال‌های ١٩٩٢ تا ٢٠٠٠ آمریکا برای بازگشت به کاخ سفید، مهم باشد. البته هیلاری در کنار این مسئله، نیم‌نگاهی هم به رفتار عجیب و غریب رقیبش دارد تا مجموع این شرایط باعث شود به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن، اداره مهم‌ترین کشور جهان را بر عهده گیرد. «هیلاری کلینتون خوش‌شانس است که به عنوان همکار هم‌فکر اوباما شناخته می‌شود. باراک اوباما در شرایطی اداره آمریکا را بر عهده گرفت که «جورج بوش» پسر، وضعیت بسیار بد و شلخته‌ای را به لحاظ اقتصادی در کشورش ایجاد کرده بود. اما اوباما بعد از رسیدن به رأس دولت، وعده داد مشکلات معیشتی کاهش پیدا خواهد کرد و اشتغال رونقی جدی به خود خواهد دید که اتفاقا همین‌طور هم شد تا او در حالی کاخ سفید را ترک کند که آمریکا وضعیت مطلوبی را در حوزه مهم اقتصاد دارد. دقیقا به همین دلیل، هیلاری كلينتون می‌تواند روي رأی مردمی که اولویتشان معیشت و اشتغال است، حساب باز کند».

به گزارش آخرین نیوز، فریدون مجلسی، كارشناس روابط بين‌الملل، با گفتن سخنان فوق به پرسش‌های «شرق» درخصوص تأثیر کارنامه اوباما در انتخابات پاسخ می‌گوید:

عملکرد باراک اوباما، چه در بحث سیاست خارجی و چه در اداره مباحث داخلی، چه تأثیری می‌تواند در فضای انتخاباتی و در نهایت در نتیجه احتمالی بگذارد؟

قبل از جواب‌دادن به این سؤال، حتما لازم است اشاره شود که انتخاب آقای باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری، تحول بزرگی را در تاریخ ایالات متحده به وجود آورد. اما چون اینجا، نگاه غالب ما به آمریکا منفی است، تبعات مثبت عملکرد دولت او در سال‌های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٦ بازتاب نداشت. اوباما نخستین رنگين‌پوست کاخ سفید به شمار می‌رود، آن‌هم در مملکتی که تا ٣٠ سال قبل از ٢٠٠٨، سیاه‌پوستان آمريكايي از حق و حقوق برابر با سفیدها محروم بودند.

اوباما چطور توانست به این موقعیت بکر برسد؟

او شعارهایی می‌داد که برای آمریکایی‌ها تازگی داشت. اوباما دم از صلح و سازش می‌زد و همچنین متعهد شد کینه‌توزی‌های کهنه‌ای با کشورهایی چون ایران و کوبا را به شکلی تغيير دهد که نتیجه‌اش دفاع از منافع کشورش باشد. همان‌طورکه جهان به تماشا نشست، با اوباما بود که آمریکا با ایران دورمیزنشینی را تجربه کرد و همچنین با کوبا رابطه را از سر گرفت. همین عمل به وعده‌ها بود که کارنامه‌اش را کارنامه‌ای قابل‌دفاع کرد.

اما اوباما هم با انتقاد زيادي روبه‌روست و نتوانست در موارد مهمی انتظارات را برآورده کند.

شما نباید فراموش کنید که لابی یهودی در ایالات متحده، قدرت نفوذ زیادی دارد. اوباما در این هشت سال، بارها مانع‌هایی را پیش‌روی خود دید که لابی اسرائيلي جلوی پایش می‌گذاشتند. همچنین اخیرا عربستان سعودی هم به واسطه تأثیر درآمد نفتی، فضایی را در آمریکا به وجود آورد که باعث شد کار برای اوباما دشوار شود. به‌طوری‌که در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، دولت اکثریت پارلمان را از دست داد و بعد از تشکیل دوره جدید، «بنيامین نتانیاهو» نخست‌وزير اسرائيل در جلسه کنگره آمریکا شرکت کرد و نمایندگان استقبال عجیب و غریبی از او کردند. او در اوج مذاکرات هسته‌ای، آن روز علیه ایران مواضع تند و تیزی طرح کرد، آن هم در شرایطی که اوباما با ایران دنبال هم‌صدایی بود. همین روش اوباما و قدرت لابی اسرائيلي باعث شد سال‌های ٢٠٠٨ تا ٢٠١٦ برای آمریکا سال‌هایی باشد که به‌نوعی دوقطبی در آن محکوم و نتیجه‌اش این شده که چهره‌ای چون دونالد ترامپ از حزب جمهوری‌خواه به عنوان فرد برنده معرفی شود تا حتي هم‌حزبي‌هايش هم نگران تبعات دولتی باشند که احتمالا توسط ترامپ باید اداره شود. حالا باید دید چه راهکاری در نظر خواهند گرفت تا شخصیت اوباش‌مآبانه‌ای مثل ترامپ به کاخ سفید راه پیدا نکند؛ چون او رئيس‌جمهوري خواهد شد که دم از ضدیت با مسلمانان و لاتین‌ها می‌زند و فکر و ذکرش تهاجم است. ترامپ به‌راحتی توانسته رأی اقشار پایین کشورش را، که کم هم نیستند، به سوی خودش جلب کند.

البته قطب دیگرِ آمریکا، دغدغه ترقی و تحول دارد و خواهان عدالت اجتماعی هستند.

اوباما برای جلب رضایت گروهی که شما به آن اشاره کردید، کارهای مثبتی انجام داد که از جمله مهم‌ترینشان می‌توان به بحث بیمه‌ها اشاره کرد. اما در این مسیر هم نگذاشتند برنامه‌هایش را پیش ببرد. البته به لحاظ تأمین اجتماعی، آمریکا تا زمانی که شوروی وجود داشت، تلاشش این بود که از آنها عقب نماند. اما پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، برنامه‌های اجتماعی آمریکایی‌ها روزبه‌روز کمتر شد. به همین دلیل، عمر متوسط یک کانادایی هفت سال بیشتر از یک شهروند آمریکایی است، برای اینکه خیلی از آنها نمی‌توانند هزینه‌های پزشکی را تأمین کنند.

کارنامه اقتصادی ٢٠٠٨ تا ٢٠١٦ اوباما را چطور می‌بینید؟ هیلاری کلینتون می‌تواند از وضعیت موجود استفاده کند؟

هیلاری کلینتون خوش‌شانس است که به عنوان همکار هم‌فکر اوباما شناخته می‌شود. باراک اوباما در شرایطی اداره آمریکا را بر عهده گرفت که بوش پسر، وضعیت بسیار بد و شلخته‌ای را به لحاظ اقتصادی در کشورش ایجاد کرده بود. اما اوباما بعد از رسیدن به رأس دولت، وعده داد مشکلات معیشتی کاهش پیدا خواهد کرد و اشتغال رونقی جدی به خود خواهد دید که اتفاقا همین‌طور هم شد تا او در حالی کاخ سفید را ترک کند که آمریکا وضعیت مطلوبی را در حوزه مهم اقتصاد دارد. دقیقا به همین دلیل، هیلاری می‌تواند روي رأی مردمی که اولویتشان معیشت و اشتغال است، حساب باز کند.

پس در کل، هیلاری را میراث‌دار دولت اوباما می‌دانید؟

قطعا چنین است. هیلاری در شرایطی برای بازگشت به کاخ سفید خیز برداشته است که مردم آمریکا از هشت سال گذشته رضایت قابل‌توجهی دارند و به همین دلیل، ترجیحشان این است که دموکرات‌ها همچنان اختیار تصمیم‌گیری را از آنِ خود ببینند و البته نباید از نقش اوباشگری مثل ترامپ هم غافل بود. ترامپ دیوانه‌وار اظهارنظر می‌کند و حرف‌هایی رادیکالی به زبان می‌آورد. همین کافی است تا مردم آمریکا، کاخ‌سفیدنشینی چنین چهره‌ای را به ضرر کشورشان بدانند و در نتیجه، به رقیبش رأی دهند.

اما او در انتخابات درون‌حزبی رأی بالایی دارد؟

نتیجه انتخابات نوامبر ٢٠١٦ به اتفاق‌هایی بستگی دارد که در ماه منتهی به روز انتخاب رخ می‌دهد. قطعا نخبگان آمریکا سعی خود را به کار بسته و اقشار مختلف را با هزینه‌های احتمالی ریاست احتمالی ترامپ آشنا خواهند کرد.

نتیجه‌گیری این گفت‌وگو را می‌توان برنده‌شدن کلینتون دانست؟

کارنامه اوباما، کلینتون را به کاخ سفید می‌برد.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

685 نمایش

نظر دادن