تاریخ انتشار: سه شنبه, 25 اسفند 1394 ساعت 13:30

ظریف در استرالیا: امیدوارم هرگز مجبور به استفاده از موشک های دفاعی خود نشویم

سخنرانی ظریف در دانشگاه ملی استرالیا ANU.

جمعیتی بالغ بر 600 نفر برای شنیدن سخنان ظریف به دانشگاه ملی استرالیا آمده بودند. سفرای کشورهای متعدد در میان حاضران هستند.

خش هایی از سخنرانی ظریف در دانشگاه ملی استرالیا به شرح زیر است:

* عده ای چنان از وجود همه گزینه ها روی میز صحبت می کنند که گویا ما در جنگل زندگی می کنیم و جهان قانونی ندارد.

* اگر ایران و آمریکا که هم را شیطان بزرگ و محور شرارت خواندند توانستند اختلاف هسته ای را با مذاکره حل کنند چرا دو کشور مسلمان نتوانند؟

* امنیت مساله ای جهانی است. یا همه با هم در امنیت زندگی می کنیم یا هیچ کس امنیت نخواهد داشت. نمی توان ناامنی را در گوشه ای محدود کرد.

* تا زمانی که حتی یک بمب هسته ای در جهان وجود داشته باشد امکان سواستفاده از ان یا دسترسی تندروها به ان وجود خواهد داشت.

* ما به دنبال تنش با عربستان نبودیم. سه ماه طول کشید تا اجساد حجاج ایرانی را تحویل بگیریم اما رابطه دیپلماتیک با عربستان را قطع نکردیم.

* عمیقا از کشته و آواره شدن سوری ها ناراحت هستم، اما سرنوشت بشار را سوری ها، و نه ایرانی ها و نه سعودی ها تعیین می کنند.

* سیستم قضایی در ایران مستقل از دولت است و رییس جمهور تصمیم گیرنده در مساله اعدام قاچاقچی ها نیست اما قاچاق مواد معضل جدی در ایران است.

* درمان درد افراط گرایی راهکار نظامی نیست که ریشه این جریان ها باید خشکیده شود. چطور برخی داعشی ها انگلیسی صحبت می کنند؟

* امیدوارم هرگز مجبور به استفاده از موشک های دفاعی خود نشویم چرا که جنگ برنده ای ندارد و جنگ دیگری برای منطقه ما بسیار خطرناک است.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

486 نمایش

نظر دادن