تاریخ انتشار: دوشنبه, 17 اسفند 1394 ساعت 17:54

دریافت طلب نفتی ایران از هند پیچیده شد

ایران در حال فرستادن معاون بانک مرکزی به هند در ماه جاری برای طلب نفتی شش میلیارد دلاری خود از این کشور است.

به گزارش ایسنا به نقل پایگاه خبری اکونومیک تایمز، پس از اینکه تلاش‌های ایران برای دریافت طلب نفتی حدودا شش میلیارد دلاری خود از پالایشگاه‌های هندی همچون اسار اویل با اختلاف‌نظر بر سر نرخ ارز مواجه شده، این کشور این ماه غلامعلی کامیاب – معاون بانک مرکزی – را به هند خواهد فرستاد.

منابع آگاه می‌گویند: با توجه به لغو تحریم‌های آمریکا، ایران می‌خواهد طلب‌ نفتی‌اش از هند تسویه شود، اما در حال حاضر اختلافاتی بین طرفین بر سر نرخ روپیه در سال 2013 و نرخ کنونی این ارز به وجود آمده است.

ایران به پالایشگاه‌هایی همچون اسار و مانگلور نفت خام به دلار آمریکا فروخته است. 45 درصد از صورت حساب نفتی هند به روپیه و در حساب ایران در بانک UCO پرداخت شده در حالی که 55 درصد مابقی قرار است هر زمان که کانال‌های بانکی باز شود، پرداخت گردد.

اکنون با توجه به لغو تحریم‌ها ایران صورتحساب پرداخت نشده هند را به این کشور ارائه داده است.

اما پالایشگاه اسار و دیگر پالایشگاه‌ها خواهان پرداخت پول ایران به نرخ روپیه در زمان خرید نفت از ایران در سه سال قبل هستند.

در فوریه 2013 زمانیکه سیستم پرداخت 45 - 55 اجرایی شد هر دلار آمریکا کمتر از 55 روپیه بود، اما اکنون هر دلار آمریکا معادل 67 روپیه است.

به شکل ایده‌آل اگر پالایشگاه‌های هندی طی این سال‌ها دلار معادل خرید خود از ایران را در حساب جداگانه ای نگه می‌داشتند، اکنون آمادگی پرداخت پول ایران را داشتند، اما برای هر بشکه نفت ایران که پالایشگاه‌های هندی در فوریه 2013 به قیمت حدود 80 دلار در هر بشکه خریده‌اند، اکنون باید به جای 4400 روپیه 5360 روپیه بپردازند.

منابع آگاه می‌گویند: ایران خواهان دریافت طلب خود به شکل تمام و کمال و به دلار و بدون وارد شدن به بحث نرخ تبادل ارز است.

اما پالایشگاه‌ اسار خواهان پرداخت معادل بدهی خود به روپیه با نرخ امروز هستند. به گفته آنها ایران خواهان معادل دلاری طلب خود به یورو است.

منابع آگاهی می‌گویند: غلامعلی کامیاب معاون بانک مرکزی ایران احتمالا اواخر ماه جاری برای مذاکره در خصوص گزینه‌های پرداخت این بدهی به هند خواهد رفت.

تهران به هند اعلام کرده مکانیزم سه ساله پرداخت 45 درصد صورتحساب واردات نفت به روپیه و نگه‌ داشتن 55 درصد مابقی برای زمانیکه کانال‌های پرداخت باز شدند، به پایان رسیده است.

ایران حساب‌هایی را به یورو در بانک‌های هندی افتتاح یا مجددا فعال خواهد کرد و مایل است بدهی نفتی از طرف پالایشگاه‌ها به این حساب‌ها واریز شوند.

ایران در حال گفت‌وگو با هند برای این منظور است و همچنین یک حساب در بانک IDBI افتتاح کرده است. منابع آگاه همچنین می‌گویند ایران خواهان حل و فصل موضوع با هند از طریق اتحادیه ارزی آسیا بوده و در این خصوص با بانک مرکزی هند مکاتباتی را داشته است.

منابع آگاه با بیان اینکه حل و فصل موضوع می‌تواند از طریق اتحادیه ارزی آسیا و بانک IDBI انجام شود، می‌افزایند: شرکت ملی نفت ایران از خریداران نفت در هند می‌خواهد همانند گذشته ال‌سی‌هایی را به نفع بانک مرکزی ایران در بانک صادرات باز کنند.

948 نمایش

نظر دادن