تاریخ انتشار: شنبه, 17 بهمن 1394 ساعت 14:20

رویترز: ایران پول نفت خود را فقط به یورو می‌خواهد

رویترز در گزارشی اعلام کرد که ایران عنوان کرده است که پول نفت صادراتی خود را فقط به یورو می‌خواهد.

ایران به‌ طور ضمنی اعلام کرد که پول‌ صادرات کنونی نفت و طلب‌های نفتی معوق را فقط به یورو و نه دلار یا هر ارز دیگری می‌خواهد.

یکی از مقام‌های بلندپایه شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با رویترز گفت: این قانون در قرار‌دادهای جدید امضاء شده با شرکت‌های نفتی توتال فرانسه، پالایشگاه سپسا اسپانیا و شرکت نفتی لوک اویل روسیه اعمال شده است.

به گزارش ایسنا،این منبع شرکت ملی نفت ایران که خواست نامش فاش نشود، افزود: ما در قرار‌دادهای خود بندی را اعمال کردیم که براساس آن خریداران نفت ایران باید بدهی خود را به یورو بپردازند.

وی گفت: ایران همچنین به شرکای تجاری خود از جمله هند که میلیاردها دلار بدهی نفتی به ایران دارد اعلام کرده که خواستار طلب خود به یورو است.

منبع شرکت ملی نفت ایران همچنین تاکید کرد: بانک مرکزی در شرایطی که کشور هنوز تحت تحریم‌ها برای اجرای تجارت خارجی به یورو است سیاستی را در این زمینه در پیش گرفته است.

وی افزود: ایران به یورو تغییر موضع داده و تجارت به دلار را به دلایل سیاسی متوقف کرده است.

پیشتر حسین یعقوبی، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران اعلام کرده بود که تهران می‌خواهد هند بدهی معوق خود را به یورو بپردازد، چرا که برای پرداخت اقساط وام دریافتی برای پروژه‌های زیرساختی به یورو نیاز دارد.

یعقوبی افزود: تدارکات در حال حاضر برای دریافت طلب‌ از هند به یورو دریافت شده است. پالایشگاه‌های هندی باید معادل بدهی 6.5 میلیارد دلاری معوق خود به ایران یورو پرداخت کنند.

خبرگزاری رویترز همچنین گزارش داد که پالایشگاه‌های هندی در حال کار بر روی مکانیسمی هستند که بر اساس آن طلب ایران از طریق بانک‌های هندی UCO و بانک IDBI پرداخت خواهد شد.

آر.کی تاکار مدیرعامل بانک UCO گفت: این بانک در پرداخت به ایران نقش دارد اما نگفت که آیا برنامه‌ای برای تغییر مکانیسم پرداخت به ایران وجود دارد یا خیر.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

572 نمایش

نظر دادن