تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 ساعت 13:25

حمله به دولت با هجو و جعل تصویر!

شایعه سازی درباره زندگی خصوصی وزیر امور خارجه با انتشار تصویر دستکاری شده، حمله به رییس جمهوری با ادبیات تند و به دور از اخلاق زیر عنوان طنز و همچنین انتقاد از سیاست های اقتصادی کشور مهمترین محور فعالیت کانال های خبری وابسته به مخالفان دولت طی هفته گذشته بود.
منتقدان در هفته ای که گذشت، 2 تن از مسوولان ارشد دولت را هدف حمله هایی تند قرار دادند. انتشار تصویر غیرواقعی و دستکاری شده از «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، سکوت خبری کانال های منتقد در برابرِ حمایت مراجع تقلید از عملکرد دولت یازدهم که در سفر «حسن روحانی» رییس جمهوری به قم صورت گرفت و حمله به وی زیر عنوان طنز در کنار ترجمه نادرست سخنان وزیر امور خارجه آمریکا، نمونه ای از تلاش مخالفان دولت برای خدشه دار ساختن چهره مسوولان دولت یازدهم بود.

حمله به ظریف با ترجمه مغرضانه و فتوشاپ ناشیانه
وزیر امور خارجه هفته گذشته هدف حمله و حاشیه سازی های دور از اخلاقِ مخالفان قرارگرفت. در این ارتباط، یک کانال خبری منتقد دولت با ترجمه نادرست و جهت دارِ گفته های «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا تلاش کرد این گفته ها را در راستای تحقیر تیم مذاکره کننده ایران به کارگیرد.

به ادعای دیگر کانال مخالف دولت، کری در جمع کارمندان وزارت خارجه آمریکا به موضوع برجام اشاره و با ادبیات تمسخرآمیزی، ماجرای تسلیم ظریف در برابر خواسته های آمریکا در برجام را توصیف کرده است.

جنجال رسانه ای علیه ظریف تنها به یک ترجمه جهت دار ختم نشد و زندگی خصوصی وی نیز دست افزار شایعه پراکنی و بی اخلاقی قرار گرفت. عبارت «جواد ظریف و همسر دومش» عنوانی بود که در کانال های مخالف دولت دست به دست شد تا آنجا که به کانال های غیرخبری نیز رسید.

ماجرا از پیام فیسبوکی فردی شروع شد که خود را مدیر یک پایگاه مقاومت سایبری معرفی کرد. به ادعای وی، ظریف همسر دومی دارد که متهم به جاسوسی است. وی در صفحه خود با ادبیاتی به دور از اخلاق، هدف از انتشار این تصویر غیرواقعی را راه انداختن «زلزله سیاسی» عنوان کرد.

در راستای دامن زدن به شایعه علیه ظریف، گروهی از صفحه های اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی تصویر غیرواقعی از وی در کنار یکی از روزنامه نگاران زن محکوم به اتهام علیه امنیت ملی را منتشر کردند.

این حاشیه سازی های بی پایه علیه وزیر امور خارجه با واکنش کانال های خبری حامی دولت همراه شد. این کانال ها با انتشار تصویر اصلی متعلق به همسر ظریف از تصویرسازی ناشیانه مخالفان دولت پرده برداشتند. همچنین عده ای نیز با ارایه ترجمه دقیق سخنان کری، به فضاسازی منتقدان علیه ظریف در این باره پایان دادند.

کانال خبری «ایران تایمز» با انتشار تصویر اصلی نوشت: وقتی یک عده آدم بی هویت و ماکیاولیست می‌ خواهند از هر طریقی رقیب را تخریب کنند، زن دوم پیدا می‌کنند، جاسوسش می‌کنند، فتوشاپ می‌کنند که بگویند تو بد هستی. به قول امام حسین (ع) اگر دین ندارید آزاده باشید.

کانال تلگرامی «خبرآنلاین» هم به یادداشت «محمد مهاجری» فعال رسانه ای اصولگرا اشاره کرد که در آن می خوانیم: آنچه درباره دکتر ظریف اتفاق افتاد کثیف بود، زشت بود، بی اخلاقی بود، نامردی بود، پستی بود. ...ترس از معاد و قیامت و شب اول قبر ارزانی مان باشد، آزاده بودن و حریت و مردانگی هم طلب مان بماند، دست کم توصیه کنیم کمی فوتوشاپش را حرفه ای تر انجام بدهیم.

این کانال همچنین به یادداشت «صادق حسین جابری انصاری» سخنگوی وزارت امورخارجه در راستای شفاف سازی در مورد سخنان کری و ارایه ترجمه دقیق سخنان وی، اشاره کرد. به نوشته انصاری، از آنجا که نحوه بازتاب غیردقیق و تحریف شده مطالب رسانه های خارجی به زبان فارسی، متاسفانه به سکه ای رایج در بازار سیاست و رسانه های ایران تبدیل شده است، فقط از باب نمونه و مشت نمونه خروار، 2 نکته ایضاحی (روشن کننده) در خصوص گزارش مورد نظر می نویسم تا میزان دقت در انتشار متن و فرامتن متون خارجی به زبان فارسی در برخی رسانه ها بازنمایی شود. توضیح های انصاری در ادامه این پیام منتشر شد.

همایشی به نام طنز و به کام تخریبگران دولت
مراسم پنجشنبه گذشته (سی ام اردیبهشت) برای جشن سه سالگی فیلم های کوتاه اینترنتی «دکتر سلام» به محفلی برای انتقاد و حمله به دولت یازدهم تبدیل شد. در این همایش به بهانه طنز، رییس جمهوری و اعضای هیات دولت مورد انتقاد تند قرار گرفتند و سخنرانان دولت را به بی تدبیری متهم کردند. گزارش این مراسم در بسیاری از کانال های خبری مخالفان دولت منتشر شد.
کانال تلگرامی وابسته به یکی از خبرگزاری ها به بازتاب گفته های سخنرانان این همایش پرداخت. این کانال به نقل از شهردار تهران نوشت: اگر برخی با کلیدشان نتوانستند مشکلات کشور را حل کنند، برای کلیدشان قفل درست نکنند. همچنین یکی دیگر از سخنرانان این مراسم با انتقاد از سیاست خارجی دولت گفت: جزیره مالدیو که خودش در حال زیرآب‌ رفتن است، ارتباطش با ما را قطع کرده حالا ما حتما انرژی هسته‌ای را برخواهیم گرداند اما در دولت آینده.

بر پایه گزارش این کانال خبری، «محمد سلیمانی» نماینده منتقد دولت در مجلس نهم اظهار کرد: آقای روحانی اقتصاد ما را به برجام وابسته و ما را تحقیر کرد و اقتصاد کشور، روحانی را نخواهد بخشید. در ادامه «پرویز داوودی» معاون‌ اول دولت نهم نیز در این مراسم گفت: حرف ‌های جدی ما را که آقایان جدی نمی‌گیرند، امیدواریم حرف‌ های شوخی دکتر سلام را بشنوند.

در ادامه رویکردهای هجو آمیز برگزارکنندگان این مراسم، جایزه ای با عنوان «فریدون» به صورت نمادین در نظر گرفته شد و نام شماری از مسوولان دولت به عنوان نامزد دریافت این جایزه بیان شد. «معصومه ابتکار» رییس سازمان حفاظت محیط زیست به‌ دلیل مصاحبه با خبرنگار شبکه خبری «بی.بی‌.سی ورلد» انگلیس در تهران که منتقدان آن را حضور در شبکه بی.بی.سی عنوان کردند، ظریف به ‌دلیل حضور در برنامه ٩٠، «سیدعباس عراقچی» به ‌دلیل حضور در برنامه کودک «محله گل و بلبل»، «محمود علوی» وزیر اطلاعات به‌ دلیل حضور در کنار رییس دولت اصلاحات نامزدان دریافت این جایزه خیالی معرفی شدند.

کانال خبری «انتخاب» در واکنش به این همایش به نقل از روزنامه «شرق» نوشت: شماری از سخنرانان مراسم دکتر سلام کسانی بودند که در انتخابات مجلس دهم موفق نشدند رای اعتماد مردم را به دست بیاورند. وقتی نام گروهی از این اشخاص به‌ عنوان سخنران اعلام می ‌شود، انتظاری جز حمله و هجمه به دولت در این مراسم وجود ندارد. ...به‌ طور‌کلی آنچه در این مراسم رخ داده در واقع گعده مخالفان دولت بوده که با طعم تند و اظهارات و کلمات سخیف همانند محتوای برنامه «دکتر سلام» نمایشی برپا شده است.

سیاست های اقتصادی دولت؛ محل تاخت منتقدان
انتقاد از سیاست های داخلی دولت به ویژه در حوزه های اقتصادی همچنان در فضای مجازی ادامه دارد. یک کانال خبری منتقد به نقل از عضو اتاق بازرگانی ایران نوشت: دولت هیات‌ هایی را که برای فروش کالاهایشان به ایران می‌آیند راه ندهد. خارجی‌ها برای فروش کالا از بانک مرکزی ضمانتنامه می‌خواهند! خارجی‌ها می خواهند کالاهایشان را نسیه به ایران بفروشند تا ما را به سرنوشت یونان و ونزوئلا دچار کنند.

همچنین یک کانال خبری دیگر در مخالفت با برنامه های دولت در حوزه بانکداری مدعی شد: دولت یازدهم با فشار به بانک مرکزی مصوبه‌ ای را به سیستم بانکی ابلاغ کرده که طی آن بدهکاران بانکی می‌توانند بار دیگر به راحتی از بانک‌ ها وام بگیرند!

کانال تلگرامی وابسته به هواداران دولت پیشین در واکنش به انتشار فیش حقوقی یکی از مدیران بیمه مرکزی ادعا کرد که رییس کل بیمه مرکزی پس از انتشار فیش حقوق اش، یکی از مدیران بیمه را که در انتشار فیش ‌ها نقش داشته، شبانه اخراج کرده است. این کانال ادعا کرد: کابینه روحانی پرخرج ‌ترین دولت بعد از انقلاب است و روحانی دو برابر احمدی ‌نژاد خرج کرده است بدون کار عمرانی و در شرایط رکود!

در این میان کانال خبری «بهار نیوز» در دفاع از عملکرد دولت به گفته های «سیدحسین دهدشتی» نماینده آبادان در مجلس نهم پرداخت. دهدشتی در نطق میان‌ دستور خود در صحن علنی مجلس، گفت: عده‌ ای به خاطر انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دستاوردهای دولت جمهوری اسلامی را زیر سوال ببرند؟ رییس جمهوری قانونی کشور را که منتخب اکثریت مردم و مورد تایید مقام معظم رهبری است، دشمن رهبری، و به دنبال پروژه حذف رهبری از نظام سیاسی جمهوری اسلامی معرفی کنند، رعایت تقواست؟ به اسم حمایت از ولایت فقیه، اما با هدف جوسازی برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده، شدید‌ترین تخریب ‌ها و تهمت ‌ها را در جلسات و شبکه ‌های مجازی علیه بزرگان نظام انجام می‌دهند.

سکوت خبری منتقدان در برابر حمایت مراجع از دولت
به رغم برجسته سازی شایعه ها و حاشیه سازی علیه دولت در کانال ها و صفحه های مجازی وابسته به منتقدان، حمایت مراجع تقلید از سیاست ها و اقدام های دولت در سفر رییس جمهوری به قم در بسیاری از این کانال ها با سکوت خبری همراه شد. در این میان شماری تلاش کردند با حذف سخنان حمایتی و دلگرم کننده مراجع تقلید، سفر روحانی را به قم ناموفق جلوه دهند.
در کانال خبری «مرصادنیوز» می خوانیم: فرش قرمز در قم برای روحانی شگون نداشت و دولتی ها انتقادات مراجع تقلید را نشنیدند. این کانال به حاشیه سازی از این سفر پرداخت و عنوان کرد که دیدار رییس جمهوری با مراجع در حالی برگزار می شود که خبرنگاران و عکاسان تنها یک دقیقه می توانند حضور داشته باشند.

یک کانال خبری مخالف دولت هم با هدف حاشیه سازی، نوشت: در دیدار حسن روحانی با آیت الله مکارم شیرازی برخلاف روال این دیدارها برای نخستین بار نماینده ای از سوی بیت آیت الله به استقبال رئیس جمهور نیامد و پس از استقرار روحانی و همراهان در اتاق ملاقات، آیت الله مکارم و فرزندش وارد اتاق شدند که البته گفته شده این اقدام موجب نارضایتی شدید رئیس جمهور و اطرافیان وی شده است.

این در حالی است که صفحه اینستاگرام «مجمع اصلاح طلبان» ضمن انتشار تصویر دیدارهای رییس جمهوری در این سفر، به گفته های آیت الله «ناصر مکارم شیرازی» مرجع تقلید خطاب به روحانی، پرداخت و به نقل از وی نوشت: شما رییس جمهوری موفقی هستید و با وجود همه مشکلاتی که بخشی از آن میراث گذشته و بخش دیگر نیز شیطنت اجانب و بیگانگان است، به تلاش های خود برای ساختن کشور ادامه می دهید.

کانال خبری «عصر ایران» هم به گفته های آیت الله «حسین وحیدخراسانی» از مراجع تقلید در حمایت از دولت پرداخت و نوشت: باید با زبان نرم با دنیا سخن گفت و شما و دولت با توکل بر خدا بر مشکلات فائق خواهید آمد.

کانال تلگرامی خبر آنلاین استقبال علما از روحانی را «گرم» عنوان کرد و آورد: دیدار اخیر و استقبال گرم مراجع از دولت و بکار بردن تعبیری چون «شما رئیس جمهور موفقی هستید» از سوی آیت‌آلله مکارم شیرازی و حمایت از سیاست‌ های دولت در بخش‌ های مختلف نشان می‌دهد که دولت توانسته پاسخ‌ های لازم را به دغدغه‌ های مراجع ارائه دهد و رضایت آنان را جلب کند. همچنین این کانال به نقل از آیت الله «مرتضی مقتدایی» مدرس برجسته حوزه علمیه قم نوشت: در دولت قبل گاهی این رابطه به طور کلی قطع بود، یعنی آقایان مراجع تقلید، اصلا دولتی‌ ها را به حضورشان نمی ‌پذیرفتند.
منبع: خبرگزاری ایرنا

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

881 نمایش

نظر دادن