تاریخ انتشار: چهارشنبه, 05 خرداد 1395 ساعت 07:33

ورود سازمان بازرسی به جنجال فیش‌های چند صد میلیونی

بعد از اظهارات روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت که حتی یک مورد پرداختی چند صد میلیونی در این وزارتخانه را تکذیب کرده بود حالا قائم مقام سازمان نظام پرستاری می‌گوید اگر وزارت بهداشت شکایت کند و پیگیر حقوقی این ماجرا باشد ما هم اسناد را در اختیار مراجع قضایی قرار می‌دهیم.

به گزارش آخرین نیوز، ماجرای فیش‌های چند صد میلیونی برخی از پزشکان که نخستین بار از سوی دبیر کل خانه پرستار مطرح شد حالا وارد مرحله جدیدی شده است. روز گذشته قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد این سازمان به موضوع بررسی پرداخت‌های میلیونی که در چند روز گذشته با عنوان پرداخت‌های چند صد میلیونی در وزارت بهداشت مطرح شده ورود خواهد کرد.

گفته می‌شود با ابلاغ کتاب جدید تعرفه‌های پزشکی در مرحله سوم اجرای طرح تحول نظام سلامت، کارانه دریافتی برخی پزشکان به یکباره سیر صعودی پیدا کرد به طوری که عده‌ای از کارانه‌های چند صد میلیونی و بی‌حساب و کتاب در وزارت بهداشت سخن می‌گویند اما مسئولان وزارت بهداشت معتقدند چنین چیزی صحت ندارد و حداکثر کارانه‌ای که پزشکان متخصص تا پایان تابستان سال 94 دریافت کرده‌اند یعنی کارانه دریافتی حدود 20نفر از پزشکان متخصص که تعدادشان کمتر از یک در 10 هزار پزشک متخصص است، به 150میلیون هم نمی‌رسد.

این در حالی است که قائم مقام سازمان نظام پرستاری، روایت دیگری از کارانه‌ها دارد و معتقد است که سقف این کارانه‌ها برای برخی پزشکان و جراحان، فراتر از این اعداد و ارقامی است که مطرح می‌شود. جالب آنکه وقتی سخنگوی وزارت بهداشت روز گذشته شائبه حقوق 200تا 400 میلیونی پزشکان را اظهارات ملال انگیز و تکراری عنوان کرد کمی بعد با اعتراض شدید رئیس صنف پرستاران مواجه شد.

محمد شریفی مقدم با عنوان این مطلب که ما حساب جامعه پزشکی را از وزارت بهداشت جدا می‌دانیم، گفت: من نمی‌توانم سند خانم دکتری را که در یکی از شهرستان‌ها کارانه 200میلیون تومانی می‌گیرد منتشر کنم چرا که انتشار فیش یک پزشک را اخلاقی نمی‌دانم و معتقدم سیستم بهداشت و درمان کشور مقصر پرداختی‌های چند صد میلیون تومانی است که اجازه داده یک پزشک 200 میلیون تومان درآمد داشته باشد.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری با عنوان این مطلب که بحث نظام پرداخت در دنیا شاخص‌هایی دارد اظهار داشت: در امریکا اختلاف درآمد پزشک و پرستار 8/2 برابر و در ترکیه 4/2 برابر است یعنی اگر یک پزشک متخصص در ترکیه 24 میلیون تومان کارانه دریافت کند پرستار آنجا هم 10 میلیون تومان کارانه می‌گیرد این در حالی است که نظام پرداخت بهداشت و درمان ما نه از الگوی جهانی و نه از الگوهای داخلی یعنی قانون برنامه پنجم توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری تبعیت نمی‌کند.

وی در همین خصوص افزود: اعضای هیأت علمی کم‌ترین حضور را در بیمارستان دارند. بیمارانی که به مراکز درمان دولتی مراجعه می‌کنند توسط رزیدنت‌ها ویزیت و جراحی می‌شوند و البته هیچ ضابطه‌ای هم برای حضور استادان هیأت علمی در بیمارستان وجود ندارد و نهایتاً پولی که از عمل جراحی بیمار به دست می‌آید به جیب استاد هیأت علمی می‌رود و بار فشار عمدتاً روی کسانی است که بیشترین حضور و کمترین دریافتی را دارند.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که بیمارستان محل کسب و کار عده‌ای شده که اغلب «مهرپزشکی» آنها کار می‌کند که این هم تخلف است، گفت: در مرحله سوم طرح تحول سلامت به بهانه واقعی کردن تعرفه‌های پزشکی، تعرفه‌ها را تا 400 درصد افزایش دادند البته اگر میزان افزایش تعرفه‌ها را همان‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده 5/2 برابر هم در نظر بگیریم این بدان معنی است که اگر کارانه پزشک 50میلیون تومان بوده با افزایش 5/2 برابری به 125 میلیون تومان رسیده اما اگر کارانه پرستار 300هزار تومان بوده به یک میلیون تومان افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سؤال که علت پافشاری صنف پرستاری نسبت به انتشار فیش‌های ادعایی چند صد میلیونی پزشکان چیست؟ گفت: ما معتقدیم بیشترین ظلم را در طرح تحول سلامت پزشکان عمومی متقبل شدند چرا که 80 درصد خدمات پزشکی توسط رزیدنت‌ها انجام می‌گیرد اما متأسفانه آنها کمتر از 20درصد منابع را دریافت می‌کنند بنابراین وزارت بهداشت نه تنها در حق پرستاران که در حق پزشکان عمومی نیز ظلم می‌کند.

شریفی مقدم ادامه داد: ورود مراجع قضایی و انتظامی برای یک بار هم که شده تکلیف نظام پرداخت را در وزارت بهداشت مشخص می‌کند. هیچ دلیلی ندارد در بیمارستان دولتی که تجهیزات و امکانات آن در اختیار دولت است یک نفر تا 2 میلیون تومان کارانه بگیرد و یک نفر 100میلیون دریافتی داشته باشد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه سخنگوی وزارت بهداشت گفته بود وجود حتی یک مورد پرداخت چند صد میلیونی در این وزارتخانه را تکذیب می‌کنم.

ایرج حریرچی تأکید کرده بود: قطعاً اگر دوستان مدرکی داشتند حتماً آن را منتشر می‌کردند و ما آماده استقبال از همه کسانی هستیم که به عملکرد وزارت بهداشت انتقاد دارند. وزارت بهداشت از کیان جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی حمایت می‌کند و اجازه نمی‌دهد خدشه‌ای به جایگاه این افراد وارد شود.

منبع: روزنامه ایران

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

935 نمایش

نظر دادن