تاریخ انتشار: دوشنبه, 23 فروردين 1395 ساعت 07:42

طاعون مرگ بر سر حیات وحش ایران همچنان می‌تازد!

شیوع طاعون در طول ماه های اخیر در برخی زیستگاه های استان تهران باعث ایجاد دغدغه خاطری جدی در مسئولان ذیربط این خطه شده است،موجی که تاکنون تلفات بسیاری را به جای گذاشته و در صورت استمرار می تواند با خسارات هر چه بیشتری همراه شود.

به گزارش آخرین نیوز، شیوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک در طی یک سال گذشته در برخی از مناطق ایران به دغدغه ای جدی در حوزه حیات و بقاء جانوری ایران تبدیل شده است.

استان های زنجان،البرز،قزوین از مناطقی به شمار می روند که سایه تهدید طاعون بر سر حیات وحش این خطه سنگینی می کند و طبق اخبار و آمار منتشر شده در برخی رسانه ها،در تابستان سال گذشته قریب  به 400 کَل،بز،قوچ و میش در منطقه هفتاد قله اراک به هلاکت رسیدند و در زیستگاه های زنجان نیز در مقطعی دو ماهه از ماه پایانی تابستان تا اواسط پاییز سال گذشته،قریب به 125 راس از چهار پایان و گونه های مورد اشاره بر اثر طاعون تلف شده اند.

**ضرورت واکسینه شدن دام های تهران برای کنترل طاعون

استان البرز یکی از مناطق جذاب برای کوچ عشایر به شمار می رود و با عنایت به همجواری این خطه از کشور با پایتخت و احتمال سرایت طاعون از دام های کوچک به نشخوار کنندگان حیات وحش،تدابیر و تمهیداتی برای مقابله و پیشگیری هر چه بیشتر در دستور کار قرار گرفته است که واکسینه کردن دام های تهران یکی از موارد مورد توجه  محسوب می شود.

امری که رئیس اداره نظارت در امور حیات وحش استان تهران،بر ضرورت آن تاکید دارد و از الزام دامپزشکی تهران برای واکسینه کردن دام های این منطقه قبل از شروع فصل کوچ عشایر خبر داده است.

از سوی دیگر با توجه به احتمال سرایت این بیماری،مقرر است نسبت به استقرار گِیت های ورودی برای دام ها به منظور جلوگیری از ورود دام های مازاد و بدون پروانه به مناطق ییلاقی اقدام شود.

** آماده باش محیط زیست استان تهران

بطور طبیعی در مواقع بحرانی و برای عبور از چنین شرایطی و مهار و کنترل معضل ایجاد شده،دستگاه های ذیربط در حالت آماده باش قرار می گیرند و به تبع در شرایط فعلی نیز،محیط زیست استان تهران به عنوان یکی از متولیان مدیریت بحران در حوزه حیات وحش در حالت آماده باش قرار دارد.

محمد کرمی،رئیس اداره نظارت در امور حیات وحش استان تهران،با اشاره به مطلب فوق عنوان کرده که مقرر است دامپزشکی بعد از انجام آزمایش های بالینی و بررسی علایم بیماری و اعمال تست های متعدد،علل مرگ و میر قوچ های منطقه سرخه حصار را مشخص کنند.

گمانه زنی ها تاکنون از احتمال تاثیر بیماری طاعون و تب برفکی در مرگ و میر قوچ های سرخه حصار حکایت دارد و با توجه به وجود دام های منطقه مسگرآباد،امکان بروز و سرایت بیماری از احشام موجود در منطقه مذکور (مسگرآباد)به قوچ های تلف شده وجود دارد که البته قطعیت اظهار نظر در این خصوص منوط به انجام آزمایشات دامپزشکی در این خصوص است.

** تشکیل کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی

چندی پیش،مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تهران،در حاشیه افتتاح خط تولید سوخت یورو 6 در ملارد،در گفتگویی با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از افزایش تعداد قوچ،میش و...در این استان با برنامه ریزی اصولی و منظم محیط زیست در راستای حفظ و افزایش این گونه پستاندار در عرصه حیات وحش تهران خبر داده بود،اما در حال حاضر تلفات 10 راس از قوچ و میش های این خطه از کشور منجر به بروز نگرانی هایی جدی در مسئولان محیط زیست استان تهران شده است،امری که باعث شده تا کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی با هدف بررسی موضوع تشکیل شود.

چندی پیش حیدرزاده مدیر کل محیط زیست استان تهران در خصوص شیوع بیماری مذکور عنوان کرد:پس از اینکه موج نخست تلفات حیات وحش از گونه های کَل و بز در پارک ملی خجیر در ماه پایانی سال گذشته خاتمه یافت،متاسفانه در طی روزهای گذشته شاهد ادامه روند مذکور در پارک ملی سرخه حصار نیز بوده ایم.

وی می افزاید:به محض مشاهده و کشف لاشه گونه های تلف شده،اقدامات لازم برای ضدعفونی آبشخورهای حیات وحش در دو پارک ملی این خطه کلید خورد.

اگرچه اقداملت پیشگیرانه و دفعی برای مهار این معضل از سوی مسئولان در دستور کار قرار دارد،اما می طلبد با توجه مضاعف دامداران و کوچ نشینان و عشایر این خطه از استان تهران و تشدید حداکثری تدابیر پیشگیرانه و کنترل نظارتی،بحران مذکور با تسریع زمانی،به نحو شایسته ای مدیریت شود تا نشاط و بقاء در بستر زیستِ گونه های قوچ و میش و بز وحشی در استان تهران همچون دو سال اخیر استمرار یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

1082 نمایش

نظر دادن