تاریخ انتشار: دوشنبه, 19 بهمن 1394 ساعت 12:35

با 100 هزار تومان سرمایه 700 پورشه وارد می‌کنند!

مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک ایران، با تشریح جزئیات الکترونیکی شدن بخش های مختلف گمرک ایران، اظهار کرد: از فواید الکترونیکی شدن گمرک ایران این است که مشخص شد عده ای برای پرداخت نکردن عوارض و مالیات گمرکی از کارت های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره ای استفاده کرده و تجارت می کنند.

علی بعیدی در نشست تشریح دستاوردهای گمرک ایران درباره‌ مزایای سامانه‌های الکترونیکی‌کردن بخش‌های مختلف گمرک ایران اظهار کرد: این بخش به کاهش فساد و جلوگیری از جعل اسناد و شفاف‌سازی بخش‌های مختلف در گمرک ایران کمک کرده است.

به گزارش ایسنا، او توضیح داد: اکنون در گمرک ایران توانسته‌ایم مانیفست کالا از کشور مبدا را داشته باشیم که یکی از ویژگی‌های این توانایی کنترل نامحسوس حرکت کالا از مبدا به مقصد است. اکنون با استفاده از این سیستم جدید کنترل انتقال کالا در همه مراحل آن صورت می‌گیرد در حالی که ممکن است این کنترل توسط انتقال‌دهندگان احساس نشود و آنها فکر کنند که هیچ کنترلی وجود ندارد، ولی در عمل این کنترل به شکل دقیقی اعمال می‌شود.

وی همچنین گفت: زمانی وقتی یک کالا به بندر می‌رسید اطلاعات دقیقی از مشخصات کالا وجود نداشت و گمرک فقط با استفاده از اطلاعاتی که در اختیار قرار گرفته بود، می‌توانست تشخیص دهد که چه میزان کالا به کشور وارد شده است، ولی اکنون با الکترونیکی شدن امور قبوض انبارها اطلاعات انبارها به طور شفاف در اختیار گمرک قرار گرفته است.

مدیر کل فناوری اطلاعات گمرک ایران همچنین به راه‌اندازی پنجره واحد تجارت فرامرزی اشاره کرد و گفت: گمرک مسوول اجرای این پنجره است و تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های همجوار موظف هستند مجوزهای خود را به صورت الکترونیکی به گمرک ارائه کنند.

بعیدی از اتصال برخی سازمان‌های مهم به سازمان گمرک ایران خبر داد و افزود: بانک مرکزی، بیمه‌ها و غیره به سامانه جامع گمرکی متصل شدند و این موضوع در سرعت امور گمرکی نقش بسزایی را ایفا می‌کنند. در برخی موارد حدود 50 تا 60 درصد اتصال الکترونیکی انجام شده است و برخی موارد دیگر به صورت کامل اتصال برقرار شده است.

وی در خصوص مزایای اتصال بانک مرکزی با سامانه جامع گمرکی ایران اظهار کرد: این موضوع جلوی فرار ارز را گرفته است، زیرا تاکنون امکان داشت چندین 100تن کالا درخواست ارز کرده و آن را گرفته باشد ولی در عمل کالاها به کشور نیامده باشد و معلوم نباشد چه اتفاقی برای کالاها افتاده است، ولی با این اطلاعات امور مربوط به کالاهایی که درباره‌ی آنها ارز تخصیص داده می‌شود با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران کارشناسی متمرکز را تحولات مهم اخیر گمرک دانست و گفت: بدین منظور برای انجام کارشناسی دقیق یک حوضچه متمرکز کارشناسی به صورت الکترونیک در گمرک پیش‌بینی شده است که به زودی اجرا خواهد شد از مزایای چنین روشی این است که اظهارات موجود در گمرکی در شمال تهران توسط کارشناسی در گمرک جنوب کشور به صورت مجازی مورد بررسی قرار می‌گیرد، بدون این‌که هیچ ارتباط مستقیم و یک به یکی بین اظهارکننده و کارشناس وجود داشته باشد.

بعیدی همچنین درباره‌ی گواهی مبدا ادامه داد: در این زمینه نیز فرآیند الکترونیکی شدن انجام شده است تا به این وسیله روشن شود. از کشور مبدا چه کالاهایی به کشور وارد شده است. این اطلاعات کمک می‌کند تا مشخص شود اطلاعات اظهارکننده با اطلاعات واقعی همخوانی دارند یا نه. در این زمینه با کشورهایی که ایران بیشترین تجارت را دارد رایزنی‌های لازم انجام شده تا اظهارنامه‌های آنها نیز دریافت شده و کار با دقت بیشتری انجام گیرد. در این زمینه اقدامات اولیه با کشورهای افغانستان، آذربایجان و ارمنستان انجام شده است.

وی همچنین به سامانه برخط گمرک ایران که چندی پیش شروع به کار کرد اشاره و اظهار کرد: در این سامانه از 130 گمرک کشور به طور همزمان اطلاعات وارد می‌شود و به صورت روزانه اطلاعات آپدیت می‌شوند و بدین وسیله آمار صادرات، واردات و کشورهای طرف تجارت ایران قابل رویت هستند.

مدیر کل فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک ایران همچنین به مشکلات کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و اجاره‌ای اشاره کرد و گفت: اطلاعاتی درباره‌ی برخی افراد در گمرک وجود دارد که نشان می‌دهد عده‌ای از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف استفاده کرده و هویت آنها برای نپرداختن حقوق و عوارض گمرکی در اختیار گمرک قرار نمی‌گیرد.

بعیدی اظهار کرد: در حال حاضر 570 شرکت حمل و نقل بین‌المللی و فورواردر به سامانه جامع متصل شده و در مجموع اطلاعات 60 درصد فورواردرها برای واردات کالا مشخص است.

وی همچنین به اطلاعات کشف شده در خصوص افرادی اشاره کرد که از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای و یکبار مصرف استفاده می‌کرده‌اند و گفت: خانمی که در یکی از روستاهای ایران زندگی می‌کند و سرمایه‌اش کمتر از 100 هزار تومان است با 256 فقره اظهارنامه بیش از 700 خودروی سواری پورشه وارد کرده است در یکی از این گزارش‌ها مشخص شد که 60 درصد بازرگانان تاکنون هیچ گونه اظهارنامه مالیاتی نداشتند و حداقل بیش از 30 نفر آنها کالاهایی به ارزش بیش از 100 میلیون دلار وارد کرده‌اند که این موضوع به دلیل نداشتن اطلاعات شفاف صورت گرفته است.

http://www.akharinnews.com/images/banners/1920897.jpg

636 نمایش

نظر دادن