تاریخ انتشار: شنبه, 05 دی 1394 ساعت 13:20

واکنش وزیر بهداشت به کارانه میلیونی پزشکان

حاشیه های کارانه های نجومی برخی پزشکان و جراحان و اختلاف فاحش آن با دریافتی سایر کادر درمانی اعم از پرستار و پیراپزشک و...، همچنان ادامه دارد و مسئولان ارشد وزارت بهداشت نیز همچنان اصرار دارند که این قبیل حرف ها فقط جو سازی علیه جامعه پزشکی است.

اخبار غیر رسمی که البته از سوی برخی افراد رسمی و دارای شخصیت حقوقی نقل می شود، نشان می دهد که کارانه برخی جراحان در ماه بین ۱۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان است. این در حالی است که اخیرا یکی از روسای دانشگاه های علوم پزشکی کشور عنوان داشته کارانه ای که او می گیرد در ماه ۱.۵ میلیون تومان است!

به گزارش مهر، وقتی این نقل قول ها را کنار هم قرار می دهیم، نمی توان به یک جمع بندی روشن و آشکار رسید. اینکه گفته می شود کارانه یک جراح در ماه ۶۰۰ میلیون تومان است ولی رئیس یک دانشگاه علوم پزشکی، فقط ۱.۵ میلیون تومان کارانه می گیرد! جای بسی تامل دارد.

اخیرا دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر و معاون کل وزارت بهداشت، در واکنش به سئوال خبرنگار مهر که آیا شما کارانه های جند ده میلیونی و بعضا ۱۰۰ میلیونی برخی پزشکان و جراحان را تایید می کنید، عنوان داشته بود که میانگین دریافتی کارانه پزشکان در حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

این در حالی است که جامعه پرستاری نیز بارها به این مسئله اذعان داشته که مشکلی با کارانه ۱۲ میلیونی پزشکان ندارند و حق آنان است که چنین کارانه ای بگیرند. اما، اینکه این رقم دریافتی کارانه برای تمامی پزشکان و جراحان حاضر در طرح تحول سلامت، مصداق عینی داشته باشد، جای سئوال است. زیرا، یکی از وزرای بهداشت در ادوار گذشته نیز، دریافتی ۱۰۰ میلیونی برخی پزشکان را زیر سئوال برده بود.

اما، حالا وزیر بهداشت دولت یازدهم، پرداخت چنین ارقامی در قالب کارانه به پزشکان و جراحان را تکذیب می کند و آنها را ساخته ذهن افرادی می داند که می خواهند بین پزشک و پرستار، اختلاف بیندازند.

دکتر هاشمی معتقد است که بعد از اجرای طرح تحول سلامت و با توجه به کار زیاد نیروهای پرستاری در بیمارستان ها، درصد کارانه پرستاران ۱.۷ دهم و پزشکان ۱.۴ دهم تعیین شده است.

به گفته مقامات ارشد وزارت بهداشت، درصد اندکی از پزشکان و جراحان تمام وقت هیئت علمی هستند که کارانه بالای ۶۰ میلیون دریافت می کنند و مابقی ارقامی در حدود ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می گیرند.

آنچه مسلم است، رقم کارانه دریافتی پزشکان هنوز محل بحث و چالش است.

637 نمایش

نظر دادن