تاریخ انتشار: سه شنبه, 15 اسفند 1391 ساعت 11:40

سقوط آزاد قیمت ها ادامه دارد/ خودرو و آهن پایین کشید

در حالی یک کارگزار رینگ فلزات از کاهش شدید قیمت آهن‌آلات در بازار به دلیل کاهش تقاضا خبر می دهد که بررسی قیمت‌ها طی سه روز گذشته کاهش 200 تومانی در هر کیلو آهن را نشان می دهد.

 

چند روز اخیر نرخ ارز در سقوطی شدید از حدود 3800 تومان به حدود 3200 تومان کاهش یافته است و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی نرخ ارز همچنان ادامه داشته باشد.

در این شرایط تاکیدات مقامات مسوول درباره ضرورت کاهش قیمت رسمی خودروها نیز همچنان ادامه دارد. تلاقی کردن سقوط نرخ ارز با تلاش‌ها برای کاهش قیمت رسمی خودرو از سقوط قریب‌الوقوع قیمتها در این بازار نشان دارد.

در این شرایط دلالان، ‌واسطه‌ها و دفاتر فروش خودرو از خرید این محصول خودداری کرده و تنها به فروش خودرو مشغول هستند. علاوه بر دلالان بسیاری از افرادی که پیش از این خودرویی را به امید افزایش قیمت و عرضه مجدد خریداری کرده‌ بودند نیز به فروش این محصول روی آورده‌اند.

چنین وضعیتی موجب شده قیمت خودروها در بازار آزاد تا حد زیادی کاهش یابد. به عنوان مثال در شرایطی که هم‌اکنون قیمت رسمی تندر 90 مدل E2 معادل 36 میلیون تومان است اما قیمت این محصول در بازار آزاد تا 30 میلیون تومان نیز کاهش یافته است.

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان درباره دلایل شکل‌گیری چنین وضعیتی می‌گوید: همه در بازار خودرو فروشنده‌اند زیرا از این می‌ترسند که قیمت‌ها بیش از این کاهش یابد.

وی خاطرنشان می‌کند: دلالان و واسطه‌ها تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند که حتی نگه داشتن یک روز آن‌ نیز به دلیل روند روزانه کاهش قیمت‌ها به معنای ضرر بیشتر خواهد بود بنابراین آنها ترجیح می‌دهند تا خودروی خود را حتی با تخفیف زیادی به فروش برسانند آن هم در شرایطی که تمام خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها از خرید خودداری می‌کنند.

به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی خودروسازان نیز تحت فشار برای کاهش قیمت رسمی محصولات خود هستند. البته با کمتر شدن قیمت برخی از خودروها در بازار نسبت به نرخ رسمی آنها به نظر می‌رسد که خودروسازان در نهایت قیمت‌ها را کاهش خواهند داد.

سقوط آزاد قیمت آهن در بازار

همچنین محمد رضا محمدی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه قیمت فلزات در بازار آزاد وحشتناک افت کرده است، اظهار داشت: قیمت‌ها در بورس تغییر نداشته و با همان نرخ‌های یک ماه گذشته عرضه می شود زیر پیش از این نرخ بورس پایین تر از بازار بود و البته با کف قیت شرکت‌ها محصولات خود را در بورس عرضه می‌کردند بنابراین کاهش قیمت برای آنها به صرفه نیست.البته شاید در بورس تقاضا نباشد ولی قیمت‌ها به دلیل اینکه در کف قرار دارد کاهش نیافته است یعنی عرضه‌کنندگان حاضر به کاهش نیستند چون متضرر خواهند شد.

وی در باره دلیل اصلی کاهش قیمت فلزات و محصولات فولادی در بازار افزود: مهمترین دلیل کاهش قیمت فلزات نبود تقاضا است این در حالی است که بر اساس تجربه سالهای گذشته همیشه تقاضا پایان سال افزایش پیدا می‌کرد ولی امسال همه چیز برعکس شده است. همچنین قیمت شمش که با ارز مبادله‌ای محاسبه می‌شود در بورس بالاتر از بازار است البته قیمت شمش در بازار پایین تر از نرخ تمام‌ شده است.

محمدی درمورد قیمت فعلی میلگرد در بازار آزاد گفت: هفته گذشته میلگرد از بورس هر کیلیو 1910 خریداری می‌شد که در بازار به نرخ 1920 تومان می‌فروختند اما روز گذشته قیمت میلگرد در بازار به 1720 تومان نیز رسیده بود که امروز به نظر می‌رسد حدود 1740 فروخته می‌شود البته قیمت برای سایز های خوب میلگرد شاید 1800 تومان نیز فروخته شود. بر اساس قیمت‌هایی که گفته شد یعنی به طور میانگین حدود 200 تومان کاهش قیمت در هر کیلو رخ داده است. 

این کارگزار رینگ فلزات با بیان اینکه در چنین شرایطی تولید ضرر می‌کند نه تجار،  ادامه داد: فروشندگان فلزات در بازار مجبور به فروش کالا‌های خود با قیمت‌های پایین هستند زیرا فروشده در بازار زیاد است و خریدا کم و در این شرایط خریدار به دنبال کسی است که قیمت‌ پایین تر باشد، بنابراین مغازه‌داران مجبورند در این شرایط رقابتی با قیمت پایین محصولات خود را بفروشند. البته برخی از فروشندگان نیز هستند که با نرخ‌های پایینی که در بازر وجود دارد حاضر به فروش نیستند زیرا این نرخ‌ها پایین تر از قیمت تمام شده است.

محمدی با بیان اینکه روند نزولی قیمت فلزات در بازار حدود یک هفته است که شروع شده؛ تصریح کرد: اگر قیمت‌های عرضه شده فلزات در بورس نیز کاهش پیدا کند ضرر خواهند کرد زیرا قیمت‌های فعلی عرضه شده پایین‌ترین قیمت و کف آن است. همچنین اگر در صورتی که بخواهند قیمت‌های خود را پایین‌تر از قیمت تمام‌شده بفروشند، خریدار شک می کند که چرا با این قیمت می فروشد وشاید یک جای کار مشکل دارد.

این کارگزار با تاکید بر اینکه این مشکل تنها با ورود تقاضا به بازار حل می شود، تصریح کرد: معتقدم اگر بودجه توسط مجلس تصویب شود و البته اگر برای بخش عمرانی بودجه خوبی در نظر گرفته باشند، تقاضا برای تأمین پروژه‌های عمرانی وارد بازار می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر بسیاری از کالا ها به بهانه رشد دلار حباب دارد ولی آهن ‌آلات تنها کالایی است که حبابی ندارد و حتی قیمت آن نیز پایین‌تر فروخته می‌شود. 

به گزارش تسنیم، جزئیات قیمت آهن آلات طی روزهای 12 و 14 اسفند به شرح زیر است:

 

 

 

3497 نمایش

نظر دادن