تاریخ انتشار: پنج شنبه, 04 تیر 1394 ساعت 12:50

وزارت بهداشت: نگران تب کریمه کنگو نباشید

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو در سال جاری از سال های گذشته کمتر است اعلام کرد : نگرانی از این بیماری وجود ندارد.

دکتر محمود نبوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوسیما افزود : این بیماری هر ساله در کشور دیده می شود که روند آن رو به کاهش است .

وی گفت: در حالی که سال های پیش تعداد 120 تا 150 نفر به این بیماری مبتلا می شدند در سال های اخیر و به عنوان نمونه سال گذشته 39 مورد ابتلا به این بیماری در کشور دیده شد .

نبوی افزود : از این تعداد 6 مورد تلفات داشتیم .

وی گفت : از ابتدای امسال نیز 9 مورد تب کریمه کنگو گزارش شده که یک مورد در استان کرمان ، یک مورد یزد ، یک مورد خراسان رضوی ، یک مورد کرمانشاه ، دو مورد در مازندران و سه مورد در استان سیستان و بلوچستان بوده است .

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت افزود: تاکنون سه نفر به علت این بیماری در استان های مازندران ، کرمانشاه و خراسان رضوی جان خود را از دست داده اند .

نبوی با بیان اینکه تب و خونریزی زیر پوستی و خونریزی از بینی و دهان از علائم این بیماری است گفت : افرادی که با دام و ذبح آن تماس دارند اگر به تب دچار شدند به مراکزی درمانی مراجعه کنند .

وی افزود : تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو از سال گذشته کمتر است و نگران کننده نیست .

نبوی با اشاره به اینکه عامل انتقال این بیماری کنه ها هستند گفت : در فصل سرما به دلیل کاهش کنه ها از میزان بیماری کاسته می شود اما ریشه کن نمی شود .

در ادامه این برنامه داریوش جهان پیما نماینده سازمان دامپزشکی نیز گفت : به علت واقع شدن ایران در منطقه بروز تب کریمه کنگو این بیماری از گذشته در کشور وجود داشته است .

وی گفت: واکسنی برای مقابله با این بیماری وجود ندارد و دام ها هیچ علامت مشخصه ای در این زمینه ندارند وتنها راه پیشگیری از این بیماری آموزش است .

جهان پیما افزود: شش ماه یکبار محل نگهداری دام ها در کشور سم پاشی می شود و دام های ذبح شده در کشتارگاههای صنعتی به مدت 24 ساعت در سردخانه ها نگهداری می شوند .

وی گفت: نگهداری 24 ساعته گوشت در سردخانه و 48 ساعته جگر ، دل و قلوه در دمای صفر درجه از بروز این بیماری جلوگیری می کند .

جهان پیما افزود : دام های کشتار شده ای که مهر دامپزشکی دارند بدون این بیماری هستند .

نماینده سازمان دامپزشکی ادامه داد : در مورد بیماری مِرس نیز نگرانی در کشور وجود ندارد و دوگله دامی که به صورت قاچاق وارد کشور شده بود کشف و ضبط شد.

عباس نخعی مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز در این برنامه گفت: واردات محدود دام زنده در بازارچه های مرزی استان سیستان و بلوچستان زیر نظر سازمان دامپزشکی و مقررات قرنطینه ای انجام می شود که این دام ها در همان مکان کشتار می شوند .

وی گفت: واردات گوشت به بقیه استان های کشور بصورت کشتار شده و فریز است .

نخعی افزود : واردات دام زنده به کشور نداریم و هماهنگی و کنترل خوبی در این زمینه میان دستگاههای مختلف وجود دارد .

مدیر کل مبارزه با کالاهای هدف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت : تلفات تب کریمه کنگو درسیستان و بلوچستان کمتر از سال گذشته بوده است . (خبرگزاری صدا و سیما)

488 نمایش

نظر دادن