تاریخ انتشار: چهارشنبه, 03 تیر 1394 ساعت 13:10

طرح خودکفايي بنزين متوقف شد

آمارهاي وزارت نفت در حالي از جهش جديد مصرف بنزين در سه ماهه نخست امسال حکايت دارد که با تاخير در احداث طرح‌هاي جديد افزايش توليد بنزين در پالايشگاه‌ها، فعلا امکان خودکفايي از واردات وجود ندارد.

مهر: با وجود اعمال سياست‌هاي مختلف قيمتي و غير قيمتي از سوي دولت تدبير و اميد همچون ابطال بيش از ۶ ميليون قطعه کارت هوشمند سوخت، افزايش قيمت بنزين براي دومين سال متوالي و مخالفت با تخصيص سهميه‌هاي ويژه بنزين، اما متوسط مصرف بنزين ايران به جاي کاهش در سه ماهه نخست سال جاري با افزايش بيش از چهار درصدي همراه شده است.

آمارهاي منتشر شده توسط شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي حاکي از آن است که در سه ماهه نخست سال جاري متوسط مصرف بنزين ايران با رشدي بيش از ۴.۲ درصدي تا مرز ۷۲ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

بر اين اساس در حالي متوسط مصرف بنزين در سه ماهه نخست سال گذشته حدود ۶۹.۴ ميليون ليتر در روز بوده که در بهار سال جاري متوسط مصرف اين فرآورده استراتژيک نفتي به حدود ۷۲ ميليون ليتر در روز افزايش يافته است.

رمزگشايي از جعبه سياه سونامي جديد بنزيني در ايران نشان مي‌دهد که با وجود آزادسازي قيمت‌ها به ليتري ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان اما تعيين ضرب العجل براي مصرف سهميه‌هاي بنزين ۷۰۰ توماني از سوي دولت تا پايان شهريور ماه سال جاري موج جديد افزايش مصرف اين محصول پرطرفدار پالايشگاه‌هاي نفت را کليد زده است.

به عبارت ديگر در حالي در سه ماهه نخست سال جاري مصرف گازوئيل، نفت سفيد، نفت کوره و گاز مايع متاثر از افزايش توليد و عرضه گاز به مشترکان صنعتي و نيروگاهي با کاهش و سقوط مصرف روبرو بوده اما مصرف بنزين رکوردهاي جديدي را به ثبت رسانده است.

هيات دولت مصوبه‌اي را اواسط خرداد ماه سال جاري به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ابلاغ کرده است که مطابق با اين مصوبه پر سر و صداي بنزيني بايد مردم حداکثر تا پايان شهريور ماه سهميه بنزين ۷۰۰ توماني ذخيره سازي شده در کارت‌هاي هوشمند سوخت را مصرف کنند.

در همين حال همزمان با ابلاغ اين مصوبه، سيد ناصر سجادي مديرعامل شرکت ملي پخش فرآورده هاي نفتي با اشاره به ذخيره بالاي بنزين ٧٠٠ توماني موجود در کارت‌هاي سوخت گفته بود: براساس آخرين آمار در روز يکم خرداد ماه دو ميليارد و يکصد ميليون ليتر بنزين ٧٠٠ توماني در کارت سوخت خودروهاي سواري شخصي و موتوسيکلت ها وجود داشته است که هموطنان فرصت دارند تا پايان شهريور ماه امسال از آن بهره مند شوند.

از اين رو مردم براي آنکه بتوانند از حداکثر سهميه ذخيره شده بنزين ۷۰۰ توماني خود تا پايان شهريور ماه استفاده کنند بايد به طور متوسط روزانه ۱۷.۵ تا ۱۸ ميليون ليتر بنزين ۷۰۰ تومان خريداري و مصرف کنند.

فرش قرمز براي بنزين‌هاي وارداتي

به گزارش مهر، هم اکنون پيشرفت اجرايي مهمترين طرح هاي افزايش ظرفيت توليد بنزين ايران از پيشرفت لاک پشتي برخوردار هستند به طوري‌که طرح توسعه، بهينه سازي و بنزين سازي پالايشگاه‌هاي نفت آبادان، اصفهان و بندرعباس و طرح احداث پالايشگاه ستاره خليج فارس با تاخيري بيش از دو سال هنوز در مدار بهره برداري قرار نگرفته اند.

سال گذشته حجم واردات بنزين ايران به استناد گزارش‌هاي ارائه شده از سوي مسئولان شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي به طور متوسط روزانه ۴.۵ تا ۵ ميليون ليتر بوده است و پيش بيني مي شد با بهره برداري از طرح‌هاي جديد بنزين سازي، پالايشگاهي و اعمال سياست‌هاي متعدد قيمتي و غير قيمتي همچون آزادسازي قيمت ها و ابطال کارت‌هاي سوخت در سال جاري با توقف واردات جشن خودکفايي از واردات بنزين برگزار شود.

اين در حالي است که به نظر مي رسد در سال جاري نمي توان به طور کامل بر روي افزايش ظرفيت توليد بنزين با بهره برداري از طرح هاي جديد پالايشگاهي حساب کرد و از طرف ديگر با اجراي سياست هاي ضرب العجلي و شتاب زده عملا دولت تدبير و اميد اقدامي به منظور فرهنگ سازي به منظور مديريت در مصرف بنزين انجام نمي دهد.

هم اکنون از يک سو با تعيين ضرب الجل براي مصرف بنزين‌هاي ۷۰۰ توماني براي اتمام سهميه موجود در کارت‌ها از يک سو بنزين و تعيين سهميه ۳۰۰ تا ۵۰۰ ليتري براي بنزين ۱۰۰۰ توماني از سوي ديگر مردم از تمامي تاکتيک هاي مرسوم براي مصرف سهميه ها استفاده مي کنند و عملا امکان مديريت مصرف وجود ندارد.

با ادامه اين سياست‌ها حتي در صورت عرضه تک نرخي بنزين از نيمه دوم سال جاري با قيمت ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان براي بنزين معمولي و بنزين سوپر به نظر مي رسد متوسط مصرف اين فرآورده نفتي نه تنها کاهش نيابد بلکه با القاي فرهنگ «مصرف کنيد در غير اين صورت مي‌سوزد» خودروسواران کماکان نسبت به مصرف و اتلاف سهميه هاي بنزين خود اقدام کنند.

در اين بين وضعيت قيمت گذاري سي. ان. جي هم در هاله اي از ابهام قرار دارد و دولت تنها براي کاهش ۱۰۰ توماني قيمت اين حامل انرژي به صورت موقت و تا شهريور ماه سال جاري موافقت کرده است و سياست‌هاي قيمت گذاري سي. ان. جي براي نيمه دوم سال جاري در هاله از ابهام قرار دارد.

502 نمایش

نظر دادن